וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין הצבאי: במקום כלא – עבודות שירות במדים

יהושע בריינר

7.2.2010 / 11:43

חייל שנשקו נגנב ממנו נשלח, בצעד תקדימי למערכת הצבאית, לעבודות שירות כך שתמנע הרשעתו. בית הדין הצבאי: " חוק השיפוט הצבאי אינו חוקתי ופוגע בחוק יסוד חופש העיסוק".

בצעד חריג הורה בית הדין של פיקוד דרום לשלוח חייל שנשקו נגנב ממנו לתסקיר של שירות המבחן ולאחר מכן לעבודות שירות על מנת להימנע מהרשעתו, זאת לאחר שקבע כי חוק השיפוט הצבאי איננו חוקתי ופוגע בחוק יסוד חופש העיסוק.

פסק הדין התקדימי במקרה זה, ניתן באחרונה על ידי השופט סא"ל (מיל') אבי זמיר בעניינו של חייל שנשקו נגנב ממנו. גניבת הנשק ארעה כאשר רכבו של החייל נפרץ באפריל 2004 סמוך לאצטדיון בלומפילד, לשם הלך לצפות במשחק כדורגל, ובארוע הפריצה נגנבו חלקים מנשקו. יש לציין כי החייל, לוחם בחטיבת חי"ר שהספיק בינתיים להשתחרר, ביקש לאפסן את הנשק בקרב אנשי המשטרה שהיו באצטדיון אך נדחה על ידם.

סנגורו של החייל, רס"ן מאיר ויגיסר, ביקש להימנע מהרשעתו תחת הטענה כי הרשעת החייל תפגע באפשרותו להתקבל למקומות עבודה, דבר המהווה פגיעה בחוק יסוד חופש העיסוק. בעיתיות החוק נעוצה לדבריו בעובדה שבחוק השיפוט הצבאי אין אפשרות להטיל על החיילים עונש של עבודות שירות שימנעו מהרשעה.

בצעד חריג קיבל בית הדין הצבאי את הטענה ואף קבע שחוק השיפוט איננו חוקתי. "האפשרות להימנע מהרשעה היא אמצעי שיקומי חשוב" קבע השופט זמיר, "אשר בנסיבות המתאימות ראוי לעשות בו שימוש, במיוחד לגבי נאשמים צעירים, נורמטיביים, אשר להרשעתם עלולה להיות השלכה קשה במהלך חייהם האזרחיים. העדרו של אמצעי זה מהווה פגיעה לא חוקתית בזכויות המוגנות בחוק יסוד חופש העיסוק". השופט זמיר דחה את הטענה כי שליחת חיילים לשירות המבחן ייפגע בשגרה הצבאית ואינו אפשרי תקציבית כשאמר כי "הגנה על זכויות אדם עולה כסף". החייל צפוי לעבור תסקיר של שירות המבחן על מנת שייקבע היקף העבודות לתועלת הציבור וזאת, כאמור, מבלי שיורשע.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully