וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו עושה עוד צעד לעבר ה-OECD

אורה קורן

6.2.2010 / 19:45

ראש הממשלה הכריע בעד עמדתו של בנימין בן אליעזר בנושא שינוי חוק הבריאות, והינחה אותו להמשיך במגעים מול האמריקאים וארגון המדינות המפותחות עד השלמתו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריע בעד עמדתו של שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר בנושא שינוי חוק הבריאות, והינחה אותו להמשיך במגעים מול האמריקאים וארגון המדינות המפותחות עד השלמתו. בן אליעזר פנה לנתניהו לאחר שמשרד האוצר ומשרד הבריאות סרבו לאשר את הויתורים מצד ישראל. כך מסרו ל-TheMarker מקורבים למגעים.

ארגון המדינות המפותחות הבהיר לישראל, כי הצטרפותה לארגון תלויה בסיום המחלוקת בינה לאמריקאים בנושא השינויים בחוק הבריאות.

השינויים שדורש משרד הסחר האמריקאי, בלחץ החברות המפתחות תרופות מקור (אתיות) נועדו לצמצם את מרחב התמרון של חברות המייצרות תרופות חיקוי (גנריות) ובראשן טבע בהכנסת תרופות חיקוי לשוק. התרופות הגנריות נמכרות במחירם זולים יותר, כיוון שעלות פיתוחן נמוכה יחסית, ובכך הן פוגעים בהכנסות של היצרניות האתיות.

בישראל מעריכים, כי ממשל אובמה טוב מקודמו לחברות הגנריות, כיוון שרפורמת הבריאות עליה הכריז תגביר את הביקוש לתרופות גנריות. מכאן העניין של ישראל לנצל את חלון ההזדמנויות ולהביא את המחלוקת לסיום בהקדם.

המקורות ציינו, כי מזכ"ל ארגון המדינות המפותחות (ה-OECD) רמז בביקורו האחרון בארץ, כי ללא הסדר המחלוקת עם האמריקאים יתעכב תהליך צירופה של ישראל לארגון והוא לא יוכרע, כצפוי, בחודש מאי הקרוב. לאחר שיתקבל האישור האמריקאי לחוק התרופות הוא יהיה מקובל גם על ה-OECD.

ככל הנראה ישנן כמה מחלוקות בסוגיה, אולם הבולטת בהן היא צמצום המדינות שישראל תוכל להתאים עצמה אליהן, כדי לקצר משך הגנה על פטנט של חברה אתית. לדוגמה, אם חברה אתית זכאית להגנה של חמש שנים על תרופה מיום רישומה, בישראל ובמדינות נוספות, אולם היא נרשמת בישראל באיחוד של שנה לעומת מדינה אחרת ברשימה הנדונה - ישראל תוכל לקצר בשנה את ההגנה על אותה תרופה. סעיף זה נועד להאיץ בחברות אתיות לרשום בישראל תרופות מקור ללא שיהוי, כדי לתרום בהמשך להוזלה מהירה של סל הבריאות.

משרד התמ"ת הסכים לקצר את הרשימה לפיה תקוצר ההגנה על התרופה האתית, אולם אגף תקציבים במשרד האוצר מתנגד לכך. גם במשרד הבריאות מתנגדים להצעה, ככל הנראה, מחשש להשפעתו על סל הבריאות.

בימים אלה נערכים דיונים רצופים בין משרד התמ"ת ומשרד הסחר האמריקאי במטרה להשלים את השיחות ולחתום על הסכם, שיכלול גם את הוצאת ישראל מהרשימה המחמירה של המדינות המפירות זכויות יוצרים. בין הצדדים הוסכם, כי לאחר ישוב המחלוקת בנושא חוק התרופות, ישראל תרד לרשימה של מדינות במעקב.

לאמריקאים ארבע דרגות בנושא שמירת זכויות יוצרים: חברות שמכבדות אותן, חברות שמפירות אותן ונמצאות במעקב, חברות מפירות במעקב מועדף (שם נמצאת ישראל כיום), וחברות שחרף התרעות לא שיפרו ההגנה ומוטלים עליהן סנקציות מסחריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully