וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס נאבק בטרור, פיאד נלחם בביקורת

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

5.2.2010 / 17:50

סימנים ראשונים להפשרת היחסים בין הפלגים הפלסטינים, בעקבות ביקור נביל שעת' ברצועה. בינתיים, חמאס מתמודד עם טרור משלו וסלאם פיאד מפציע בכנס הרצליה ומצליח לעצבן את כולם

ביום רביעי השבוע הגיע בכיר פתח נביל שעת' לביקור ברצועת עזה. מדובר בביקור היסטורי. מאז השתלטות חמאס על הרצועה ביוני 2007 לא ביקר שם בכיר פתחאווי. בראיונות שהעניק לכלי התקשורת הפלסטינים הדגיש שעת' הנרגש (אביו מעזה – נ.י) כי הגיע לעזה כשליחו הרשמי של ה"ראיס" אבו מאזן. איך היו הפגישות עם אנשי חמאס ברצועה? נשאל שעת'. הפגישות היו חיוביות מאד, השיב.

בימים שבהם חמאס נתון למצור ישראלי, למצור מצרי (גדר הפלדה הולכת ונבנית) ולאיומים מבית, נדמה שפיוס עם פתח נחוץ כעת יותר מכל לארגון. מי שהיה מציע לשעת' לפני כמה חודשים לבקר בעזה היה זוכה לכינוי "הוזה". השבוע הוא הגיע ואף התקבל בחיבוקים ונשיקות. האם הפעם תושג פריצת דרך שלא הושגה בשנתיים האחרונות? ייתכן, אך קשה להאמין שאירן תאפשר לחמאס לחתום על הסכם פיוס.

בכיר פתח נביל שעת. רויטרס
אור בקצה המנהרה? נביל שעת' מגיע לרצועה/רויטרס

צרות מבית

ואם על איומים מבית עסקינן, השבוע שוב אירע ניסיון לחסל בכיר בחמאס. ארגון המזוהה עם אל-קאעדה בשם "ג'ונד א-תאווחיד" נטל אחריות לניסיון החיסול הכושל בתחילת השבוע של בכיר חמאס בחאן יונס, יוסוף צרצור, המכונה "אבו עומאר". אנשי הארגון, המזוהים עם הזרם הסלפי-ג'יהאדיסטי, הטמינו מטען נפץ מתחת למכוניתו של צרצור ופוצצו אותה. צרצור, אגב, לא נפגע בניסיון ההתנקשות.

זו אינה הפעם הראשונה בה מנסים אנשי הזרם הסלפי ברצועה לחסל בכירים בחמאס. בין שני הארגונים מתנהל עימות אלים על רקע דבריו של בכיר בזרם הסלפי לפני מספר חודשים לפיהם ארגונו אינו מכיר בחמאס, וכי הוא פועל להקים נסיכות איסלמית ברפיח. מאז מתנהלים קרבות עקובים מדם, שכוללים גם מעצרים של עשרות פעילים סלפיים. בהודעה שפרסם השבוע הארגון הסלפי נמסר איום מפורש: "אנשינו גיבשו רשימת מבוקשים הכוללת את בכירי מנגנוני חמאס וממשלתו". אז מי אמר שרק ישראל ומצרים גורמות לחמאס לכאב הראש?

חאלד משעל בהלווית בכיר חמאס מחמוד אל מבחוח. רויטרס
עכשיו גם הסלפים בתמונה. משעל במהלך הלווית אל מבחוח השבוע/רויטרס

סכין בגב

הסיפור המעניין ביותר בזירה הפלסטינית לא היה ביקורו של שעת' בעזה, לא ההשוואה שעשה ברלוסקוני בביקורו בבית לחם בין השואה למבצע 'עופרת יצוקה', לא חיסולו של אל-מבחוח ולא הקפאת המשא ומתן לגיבוש עסקת שליט בעקבות החיסול. מה שעורר את מרבית התגובות היה החלטתו של ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד להשתתף בכנס הרצליה ולנאום בו.

ראשון המגיבים היה ארגון חמאס. דוברו, סאמי אבו זוהרי, אמר כי השתתפותו של פיאד בכנס הרצליה מבטאת באופן ברור עד כמה קשרה הרשות את גורלה למדיניות הכיבוש. "זהו סכין בגב העם הפלסטיני, בהיסטוריה שלו ובהתנגדות שלו", אמרו חברי פרלמנט מטעם חמאס. גם בג'יהאד האיסלמי הצטרפו למתקפה: "השתתפותו של פיאד בכנס פוגעת בתדמיתם של הפלסטינים, שכן הוא עושה זאת בזמן שישראל ממשיכה להתקיף את העם הפלסטיני".

אפילו החזית העממית – ארגון הפועל במסגרת הארגונית של אש"ף – תקפה במילים קשות את פיאד ואף הציעה להעמידו לדין בגין השתתפותו בכנס הרצליה: "פיאד ביצע פשע ברור כשהשתתף בכנס הרצליה, שכן בכנס זה מגובשת המדיניות האסטרטגית התוקפנית נגד העם הפלסטיני". את ההפתעה הגדולה סיפק בכיר פתח (!), חאתם עבד אל-קאדר, שאמר: "פתח זועם מאד על השתתפות פיאד בכנס. לשום בכיר פלסטיני אין זכות להשתתף בו".

אהוד ברק וסלאם פאייאד בכנס הרצליה העשירי של המרכז הבינתחומי. יותם פרום
"הוא ביצע פשע ברור". סלאם פיאד בכנס הרצליה השבוע/יותם פרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully