וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "האוצר לא צריך לנהל את הממשלה"

ליאור זנו

3.2.2010 / 17:56

בכנס הרצליה ביקר נגיד בנק ישראל את משרד האוצר ואת מעורבותו בניהול תקציבי המשרדים האחרים והוסיף: "אני לא מבקש החלשות של האוצר אלא התחזקות של משרדים הממשלה האחרים"

"יש לנו בעיה עמוקה וזוהי בעיית הבירוקרטיה. רוב משרדי הממשלה כמעט ואינם עצמאיים ויש להם יכולת ביצוע נמוכה. אנחנו צריכים לתת למשרדי הממשלה להיות יותר חזקים ולהעביר מהאוצר את הניהול שלהם", כך אמר נגיד בנק ישראל הפרופסור סטנלי פישר, בכנס הרצליה.

עוד הוסיף, "כדי שלא תתבלבלו אני אומר את שאני אומר לעיתים קרובות: חבל שיש לנו אוצר כל כך חזק. הדבר היחיד שהיה יותר גרוע במצב הנוכחי זה אוצר חלש, כי במצב כזה לא היינו מגיעים להתאוששות אליה הגענו. אני לא מבקש החלשות של האוצר אלא התחזקות של המשרדים האחרים". פישר עלה לחתום שני מושבים בכנס הרצליה בנושא הרגולציה ואתגרי כלכלת ישראל, לקול מחיאות כפיים שהצביעו על רצון הנוכחים שימשיך בקדנציה נוספת.

"עסקנו בשאלה האם יש יותר מדי רגולטורים. אחד המשתתפים אמר שצריך שיהיו שניים, אחד שיטפל בניהול סיכונים והשני שיטפל בהתנהגות עסקית גם בצד הצרכני וגם בצד העסקי. זה מה שנקרא המודל ההולנדי." פתח פישר. "בהולנד יש שני רגולטורים: אחד שאחראי על ניהול סיכונים בבנק המרכזי והשני עצמאי שמטפל בהתנהגות עסקית והגנה על הצרכנים. זה מודל שמצליח. אני לא רוצה להיכנס לפרטים על איך לטפל בבעיות במערכת הרגולציה בישראל, רק אגיד שזה משהו שאנחנו צריכים לטפל בו בקרוב. אם אין רגולציה יעילה, עלולים להכנס למשבר" הוא הזהיר.

"אסור לתת לבנקים לקחת סיכונים שאין להם שום קשר לביזנס שלהם"

לגבי תוכנית אובמה, אמר פישר כי "לא רק אתם לא מבינים לגמרי מה כוונתו - אף אחד לא מבין. אני מבין רק כי הכוונה הכללית היא הגבלת פעולות הבנקים, בעיקר בניהול קרנות הגידור. לזה התייחסתי כשאמרתי שנעקוב אחרי מה שיעשו ושיש לי סימפתיה לגישה שלהם". הוא הוסיף כי "עלינו להיות זהירים מאוד ולדאוג לא לתת לבנקים לקחת סיכונים שאין להם שום קשר לביזנס הבסיסי שלהם. ברגע שיש לבנקים את ההגנה של בנק ישראל, יש להם נטיה גדולה יותר לקחת סיכונים ועלינו לנהל את הנטיה הזאת. אני רואה את זה בקנה אחד עם הגדלת המינוף" הסביר פישר.

בעניין ההתמודדות עם המשבר הכלכלי אמר, "נכון שתגובות המדיניות היו מתאימות ונכונות - גם ברמת המדיניות הפיסקלית וגם בזו המוניטרית. במובן אחד, לא הייתה לנו מדיניות פיסקלית מכיון שהממשלה לא הייתה יכולה לאשר תקציב. אבל הם לא ניהלו מדיניות פיסקלית מייצבת, הם נתנו למייצבים המתמטיים לעשות את עבודתם". הוא הסביר כי "לפני המיתון הגדול של לפני 80 שנה, מה שהיה נחשב כמדיניות פיסקלית נייטרלית היה לשמור על תקציב מאוזן. היום, מדיניות פיסקלית נייטרלית היא לתת למייצבים המתמטיים לפעול. זה היה נכון ותרם להתאוששות המשק. אני לא יכול שלא להייחס לעובדה שהפיקוח על הבנקים היה חלק חשוב מהניהול שלנו למשבר הזה" הוא ציין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully