וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקשים מונעים את תיקון נזקי השיטפונות

רמי שני

3.2.2010 / 14:22

השיטפונות העזים שירדו לפני כשבועיים בדרום מקשים על תיקון הנזקים שנגרמו לקווי התשתית והשטחים החקלאיים באזור. הסיבה: מוקשים ישנים נשטפו לכל עבר ועלולים לסכן את הציבור

החקלאים בערבה התיכונה, ממתינים כבר יותר משבועיים לתיקון נזקים גדולים שנגרמו לקווי החשמל והמים. השיטפונות העזים שפקדו את דרום הארץ ואת אזור הערבה במיוחד, גרמו לפגיעות שכעת יש קושי לתקן אותן, בגלל מוקשים רבים שנחשפו באזור. בחברות התשתית שאמורות לתת מענה לנזקים, ממתינים לביצוע העבודה מחשש להפעלת המוקשים.

המוקשים שהוצבו במקום במהלך המאה הקודמת, נשטפו לאזורים שבהם נמצאים קווי התשתית, בהם כבישים, קווי אספקת מתח גבוה, תשתיות תקשורת וטלוויזיה וכדומה. "לא יתכן שהירדנים טיפלו בשדות המוקשים האלה וישראל עדיין לא עשתה זאת", טען יושב ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, עזרא רבינס. לדבריו, "ניתן להכניס לשם כלים כבדים כדי לאתר את המוקשים ולהשמיד או לנטרל אותם. השטחים שבהם נמצאים המוקשים, חיוניים לנו גם לעיבוד חקלאי ובמקביל הם משמשים עתודות קרקע להרחבת ההתיישבות של משפחות חדשות בישובים". שדות המוקשים באזור הגבול עם ירדן, פותחו בשנות ה-60' של המאה הקודמת.

קווי המים של שטחי הגידול - ללא גישה

בשנים שבהן פותחו שדות המוקשים, נעשו מאמצים למנוע חדירה של חוליות מחבלים מכיוון ירדן לשטח ישראל. בגבול הונחו מוקשים רבים, בעיקר במקומות שהתבררו כנוחים למעבר החוליות. מאוחר יותר, התרחבה ההתיישבות באזור זה וראשי ההתיישבות קיימו דיונים בנושא עם מערכת הביטחון, כדי למפות את השטחים ולהוציא מהם את המוקשים. תלונות על היעדר קידום תוכנית לפינוי השטחים הועברו מדי פעם למערכת הביטחון, בעיקר אחרי שהשיטפונות בנחלי הערבה חשפו מוקשים וסחפו אותם למקומות בהם הם עלולים לסכן בני אדם.

בשיטפונות האחרונים שפקדו את נחל הערבה, נחשפו מוקשים נוספים שחלקם נותרו ליד עמודי חשמל, פתחי תעלות וכבישי ביטחון. צה"ל סגר את הגישה לאזור ובשל כך מתעכבים תיקוני הנזקים. מבחינת החקלאים מדובר במפח נפש, בעיקר מפני שבאזור נמצאים גם קווי המים של שטחי הגידול. "אני מקווה שימצאו מהר את הדרך לאפשר את הגישה לאזורים הפגועים, כדי לתקן את הנזקים, אחרת ההיקפים המשניים של נזקי השיטפונות יגדלו במידה משמעותית" אמר רבינס.

בצה"ל אומרים כי בשנה האחרונה פונו מוקשים משטחים בהיקף של כ-2,400 דונמים של אזורים חקלאיים. כמו כן נמסר, שצה"ל כבר החל לסייע כדי לתת מענה ראשוני לנושא מתוך היכרות הצבא את האחריות המוטלת עליו לביטחון התושבים באזור. מדובר צה"ל נמסר עוד, שהאחריות לתיקון התשתיות עצמן, חלה על גורמים אחרים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully