וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדות מוקשים מונעים את תיקון נזקי השטפונות

רמי שני

3.2.2010 / 9:59

מוקשים ישנים מגבול הירדן מונעים את תיקוני הנזקים לתשתיות הפגומות מהשטפונות באזור. המוקשים, שהוטמנו עוד במאה הקודמת, נחשפו ונסחפו בזמן הגשמים העזים. "לא יתכן שהירדנים טיפלו בשדות האלה וישראל עדיין לא"

החקלאים בערבה התיכונה, ממתינים כבר יותר משבועיים לתיקון נזקים גדולים שנגרמו לקווי החשמל והמים. השטפונות העזים שפקדו את דרום הארץ ואת אזור הערבה במיוחד גרמו לפגיעות שכעת מתקשים לתקן, זאת בגלל מוקשים רבים מהמאה הקודמת שנחשפו באזור, וחברות התשתית אינן יכולות להגיע למקום הנזקים מחשש להפעלתם.

המוקשים נשטפו לאזורים שבהם נמצאים קווי התשתית, בהם כבישים, קווי אספקת מתח גבוה, תשתיות תקשורת וטלוויזיה וכדומה. "לא יתכן, שהירדנים טיפלו בשדות המוקשים האלה וישראל עדיין לא עשתה זאת" טען יושב ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, עזרא רבינס, "ניתן להכניס לשם כלים כבדים כדי לאתר את המוקשים ולהשמיד או לנטרל אותם. השטחים שבהם הם נמצאים, חיוניים לנו גם לעיבוד חקלאי ובמקביל הם משמשים עתודות קרקע להרחבת ההתיישבות של משפחות חדשות בישובים". שדות המוקשים באזור הגבול עם ירדן, פותחו בשנות השישים של המאה הקודמת.

בתקופה זו, נעשו מאמצים למנוע חדירה של חוליות מחבלים (פידאיון) מכיוון ירדן לשטח ישראל. בגבול הונחו מוקשים רבים, בעיקר במקומות שהתבררו כנוחים למעבר החוליות. מאוחר יותר, התרחבה ההתיישבות באזור זה וראשי ההתיישבות באו בדברים עם מערכת הביטחון, כדי למפות את השטחים ולהוציא מהם את המוקשים. תלונות על העדר קידום תכנית לפינוי השטחים הועברו מדי פעם למערכת הביטחון, בעיקר אחרי שהשטפונות בנחלי הערבה חשפו מוקשים וסחפו אותם למקומות בהם הם עלולים לסכן בני אדם.

קווי המים של שטחי הגידול - ללא גישה

בשטפונות האחרונים שהיו בנחל הערבה, נחשפו מוקשים נוספים שחלקם נותר ליד עמודי חשמל, פתחי תעלות וכבישי ביטחון. בשל כך סגר צה"ל את אזורים אלה, בהם נמצאים גם עמודי חשמל ותעלות של צנרת מים ותקשורת.
על כן, מתעכבים תיקוני הנזקים, מה שגורם לחקלאים מפח נפש, בעיקר כי באזור נמצאים גם קווי המים של שטחי הגידול. "אני מקווה שימצאו מהר את הדרך לאפשר את הגישה לאזורים הפגועים, כדי לתקן את הנזקים, אחרת ההיקפים המשניים של נזקי השטפונות יגדל במידה משמעותית" אמר רבינס.

בצה"ל אומרים כי בשנה האחרונה פונו מוקשים משטחים בהיקף של כאלפיים וארבע מאות דונמים של אזורים חקלאיים. כמו כן נמסר, שצה"ל כבר החל לסייע כדי לתת מענה ראשוני לנושא מתוך הכרות הצבא את האחריות המוטלת עליו לביטחון התושבים באזור. מדובר צה"ל נמסר עוד, שהאחריות לתיקון התשתיות עצמן, חל על גורמים אחרים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully