וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע קרובה לרכישת רציופארם

יורם גביזון

3.2.2010 / 7:40

לאחר שחברת פייזר נשרה מהמכרז, ענקית התרופות טבע קרובה מתמיד לרכישת רציופארם, החברה הגנרית השנייה בגודלה בגרמניה

המכרז למכירת רציופארם, החברה הגנרית השנייה בגודלה בגרמניה, יגיע מחר לישורת האחרונה בהתמודדות ישירה בין טבע לשותפות שבין אקטוויס האיסלנדית לקרן ההשקעות הפרטית השבדית - EQT כך מעריכים בשוק ההון. לפי הערכות, פייזר שהיתה בין שלוש המועמדות המובילות לרכישת רציופארם, נשרה מהמכרז. ההצעות לרכישת החברה הגרמנית נעו בשלביו המאוחרים של המכרז בין 2.5 ל-3.0 מיליארד יורו.

רכישת רציופארם תבסס את מעמדה של טבע כחברה הגנרית הגדולה באירופה, מעמד שאותו ביססה בארה"ב ברכישות של איווקס ובאר בסכום מצטבר של 14.6 מיליארד דולר ב-2006 וב-2008. טבע נזהרה עד כה מביצוע רכישות ישירות בגרמניה, ובמאי 2007 ויתרה על רכישת Merck Kgaa לטובת מתחרתה מיילן, מכיוון שהעריכה כי המחיר - 6.4 מיליארד דולר - מוגזם, ואכן מיילן התקשתה להטמיע את הרכישה, ומנייתה לא התאוששה מהעסקה במשך זמן רב.

רציופארם היא חברה פרטית, הנמצאת בבעלות VEM, חברת ההשקעות הפרטית של משפחת מרקל. VEM נקלעה לחובות של 5 מיליארד יורו, לאחר שאב המשפחה אדולף מרקל הסתבך בהימור כושל על ירידת מחירה של מניית פולקסוואגן והתאבד בינואר 2009. משפחת מרקל מוכרת את רציופארם כדי להקטין את חובותיה לבנקים המממנים קומרצבנק ו-RBS. במסגרת מהלכי המימוש והפחתת החוב מכרה שלשום משפחת מרקל את הבעלות בחברת התרופות השווייצית Mepha לספלון תמורת 588 מיליון דולר.

רציופארם משווקת 750 תרופות מרשם ו-50 תרופות ללא מרשם רופא ב-34 מדינות. מנכ"ל החברה העריך כי החברה תסיים את 2009 עם מכירות של 1.6 מיליארד יורו ורווח תפעולי תזרימי (Ebitda) של 190 מיליון יורו. השוק הגרמני סיפק לחברה 50% ממכירותיה, וכמו כן לחברה יש נוכחות חזקה בשוק הקנדי, בשוק הצרפתי, בהולנד בסקנדינביה ובסלובקיה.

רכישת רציופארם תהפוך את טבע לחברה המובילה בגרמניה, לאחר שבעקבות רכישת באר ב-2008 תפסה מקום בין חמש המובילות בשוק זה. טבע תהיה גם לחברה המובילה בקנדה ולחברה השנייה בגודלה בשוק הגנרי הצרפתי.

רציופארם מעסיקה 5,580 עובדים, 2,875 מהם בגרמניה - נתון זה מהווה את אחד החסרונות הבולטים בעסקה. הרוכש העתידי של רציופארם ייאלץ בסבירות גבוהה לפטר 1,000 עובדים עקב המעבר משיווק גנריקה ממותגת על ידי תועמלנים לשיווק לסיטונאים ולמנהלי הרכש של קופות החולים הגדולות במכרזים מרוכזים. פיצוי הפיטורים בגרמניה גבוהים במיוחד, תשלום של שנת שכר במקרים מסוימים, ויכבידו על טבע לעמוד בכלל הברזל של הרכישות: תוספת לרווח למניה בשנה השנייה לאחר השלמת הרכישה.

חסרונות אחרים הם ההתכווצות הצפויה של השוק הגרמני, השוק הגנרי השני בגודלו בעולם, בשיעור שנתי של 3% בשנים 2010-2015, והעובדה ש-35% מהמכירות בשוק זה מתבצעות באמצעות מכרזים מרוכזים של קופות החולים, שבהם רמת המחירים הנקבעת מגלמת רווחיות נמוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully