וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני מאוכזב: למה גורם אלי ישי?

עוזי ברעם

2.2.2010 / 7:53

מפלגת שינוי קמה כתוצאה מתחושת מחנק בקרב חלק מהציבור החילוני באשר למה שנתפס כחמדנות הבלתי פוסקת של החרדים להשגת הישגים, להעברת כספים ולחקיקת חוקים סקטוריאליים במהותם. אינני מתעלם מאישיותו של טומי לפיד, שהיתה תמיד שנויה במחלוקת, אבל היה בה מסר, סגנון ועקביות.

שינוי נמוגה שעה שציבור תומכיה חש שאין בה צורך, והיא מילאה את יעדיה בסגירת משרד הדתות ובהוצאת המפלגות החרדיות ממעגל ההחלטות המיידי.

לא מפריעה לי העובדה שהמפלגות החרדיות, לרבות ש"ס, מייצגות מגזר באוכלוסייה שהן נאבקות עבורו. הבעיה של אלי ישי וחבריו היא בכל הנוגע לחוש המידה ההולך ונעלם. "מדינה יהודית" היא עבורו לא המדינה היהודית הפלורליסטית שבה רוצים רבים וטובים, אלא משהו אחר.

למעשה, ש"ס חוזרת לסורה.

היא הופכת לתובענית, ובמבנה הקואליציוני הקיים כמעט ואין לה מעצורים. ישי איננו מייצר את סוג המנהיגות שאותה יצר אריה דרעי - מאבק למען אוכלוסיית מצביעיו עם פתיחות גדולה כלפי ציבורים אחרים. אביגדור ליברמן וחבריו מאיימים בבלימת ש"ס בנושאי הגיור ובנושאים אחרים, אבל אין מימוש אמיתי לעמדתם, אשר למעשה נשענת על אינטרסים אמיתיים של ציבור העולים מחבר המדינות שהצביע למען ישראל ביתנו.

מפלגה חילונית היא בלתי נמנעת

כל מי שמביט על המציאות באור ריאלי רואה שהתהליך של עליית מפלגה חילונית חדשה הוא כמעט בלתי נמנע. שוב מרגישים רבים בקרב הקהל החילוני כי הקרקע מתחילה לבעור מתחת רגליהם.

נראה שהפלורליזם והאווירה הדמוקרטית נתונים בסכנה. מצב זה ייצור מפלגה עם אג'נדה חילונית או מפלגה שתקום על חורבותיה של שינוי הישנה. תרחיש נוסף הוא שתנועת שמאל ציונית תרים את הדגל השמוט של החילונים.

במציאות חיינו הבעיה החילונית?חרדית נדחקת לנוכח בעיות חשובות לא פחות לציבור הרחב. ישנו התהליך המדיני, ישנו האיום האיראני, ישנם תהליכים חברתיים?כלכליים, וגם שינוי שיטת הממשל מעניין את הציבור.

הבעיה החילונית?חרדית אינה נראית כעומדת בראש סולם העדיפויות של מרבית אזרחי ישראל. אבל זה לא אומר שהבעיה לא קיימת. בשביל ציבור גדול, ציבור שאינו רץ להפגין, האופי של מדינת ישראל הוא הדבר החשוב מכל.

ההתנגדות ל"אימפריאליזם החרדי", גם אם המונח אולי מופרז, עשויה להביא להקמת תנועה שתשים בראש מעייניה את עצירת ש"ס ואת מה שהיא מסמלת.

ייתכן ששינוי מדיניות ההגירה לישראל נשען על יסודות איתנים, אבל הפרשנות של אלי ישי לשינוי הזה מוסיפה למדינת ישראל את הלבוש הקרתני?גזעני שממנו סולדים רבים.

באופן פרדוקסלי, הקמת תנועה חילונית חדשה תלויה כיום בעיקר בגישתו של אלי ישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully