וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: דו"ח גולדסטון שקרי, לא לוועדת בדיקה

יהושע בריינר וניר יהב

1.2.2010 / 18:09

שר הביטחון הביע התנגדות נחרצת להקמת ועדת בדיקה על מבצע צה"ל בעזה. לדבריו, "באן קי מון התרשם מאוד מהפרזנטציות שהציג באו"ם הפרקליט הצבאי הראשי"

תאגיד כאן

(צילום: באדיבות ערוץ 1)

שר הביטחון אהוד ברק מתח הערב (שני) ביקורת חריפה על דו"ח גולדסטון אודות מבצע "עופרת יצוקה" והביע את התנגדותו להקמת ועדה לבדיקת ממצאי הדו"ח. בכנס הקצונה הבכירה של צה"ל, שנערך בחצור, אמר ברק: "דו"ח גולדסטון הוא דו"ח מגמתי, שקרי וחד-צדדי, ואני דוחה אותו מהיסוד... זו טעות להקים ועדת חקירה".

לדברי ברק, "מבצע עופרת יצוקה היה אתגר לא פשוט לאחר שבע שנות ירי לעבר יישובים ישראליים ובוצע בתנאים לא פשוטים. המשימות בוצעו במלואן. הדו"ח שישראל שלחה לאו"ם ביום שישי האחרון כתשובה לדו"ח גולדסטון חשוב מאוד. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, התרשם מאוד מהפרזנטציות שהציג באו"ם הפרקליט הצבאי הראשי, ואף ציין זאת באוזניי".

שר הביטחון הוסיף, כי "זו טעות להקים ועדת חקירה לבדיקת דו"ח גולדסטון. הדרג המדיני מורה לפיקוד העליון לפעול, והפיקוד העליון נותן פקודות ללוחמים, הלוחמים עושים זאת בשם מדינת ישראל ובשליחותה. הצורך לקיים בסיום הפעילות דוחות ותחקירים נועד כדי לבצע את המשימות טוב יותר בפעם הבאה.
אין עוד צבא בעולם שמקיים נורמות בדיקה ותחקיר כמו צה"ל".

ברק ציין, כי "אפשר לבדוק האם הוראות הממשלה לפיקוד הבכיר של צה"ל עומדות בנורמות החוק הבינלאומי והאם דרכי הבדיקה והחקירה של צה"ל עומדות בנורמות החוק הבינלאומי. אין לי ספק ששתי התשובות הללו חיוביות, ולכן לדעתי לא צריך להקים ועדת בדיקה או חקירה, אלא להסתפק בצוות משפטנים שיבדוק זאת".

גם הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, התייחס בכינוס לדו"ח והגדיר אותו כ"מוטעה ומטעה". אשכנזי אמר כי "מיד לאחר מבצע 'עופרת יצוקה' התחלנו לתחקר עצמנו על מנת ללמוד ולהפיק לקחים. עשינו זאת עוד לפני שהכרנו את השם גולדסטון. אנו מתחקרים וחוקרים עבורנו ולא עבור אף אדם אחר. עלינו להתמודד עם האתגרים שמציב הדוח הזה, אבל לא באמצעות ועדת חקירה".

חמאס: "ישראל הודתה בפשעי מלחמה"

מוקדם יותר הגיב חמאס לדיווחים, לפיהם נרשמה הערה פיקודית לשני קצינים בכירים בצה"ל שהורו על ירי פגזים לעבר מתחם אונר"א במהלך מבצע "עופרת יצוקה". דובר חמאס פאוזי ברהום מסר כי "טענותיה של ישראל, לפיהן היא הענישה את הקצינים בגין הפשעים שביצעו במהלך המלחמה על עזה הן הוכחה ברורה והודאה רשמית בביצוע פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני".

לדברי ברהום, דברי ישראל מוכיחים גם כי היא עשתה שימוש בפגזי זרחן לבן נגד אזרחים, שהשימוש בהם אסור על פי כל האמנות הבינלאומיות. הוא הוסיף ואמר כי החלטתה של ישראל להעמיד לדין משמעתי את הקצינים הבכירים היא ניסיון להתחמק מבתי דין בינלאומיים, "בייחוד משום שדו"ח גולדסטון צפוי לעבור בקרוב ממועצת הביטחון של האו"ם אל בתי הדין הבינלאומיים".

ברהום קרא בשם ארגונו לקהילה הבינלאומית ולמוסדות המשפטיים הפועלים ברחבי העולם "למהר ולהעמיד לדין את מנהיגיה של ישראל כפושעי מלחמה, נוכח פשעי המלחמה שביצעו נגד העם הפלסטיני" במהלך מבצע "עופרת יצוקה" לפני יותר משנה.

ההאשמות נגד השימוש בפצצות זרחן במבצע עופרת יצוקה הגיעו לאחר שארגון זכויות האדם העולמי, HUMAN RIGHTS WATCH (HRW), פרסם דו"ח מיוחד שהאשים את ישראל בשימוש בהן בשטחים מאוכלסים, בניגוד לחוק הבינלאומי האוסר לכוון את הפצצות לעבר מטרות אזרחיות. לפי הדו"ח, מצאו חוקרים מטעם הארגון שרידים של פגזים המכילים זרחן בשטחים מאוכלסים ואף במרכזים רפואיים. לדברי הארגון, לפחות שלושה פגזי זרחן פגעו במתחם המרכזי של סוכנות אונר"א במרכז עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully