וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל חייבת כסף לפועלים פלסטינים"

חיים ביאור

1.2.2010 / 13:15

מדו"ח של עמותת קו לעובד עולה, כי המדינה ניכתה החל משנות ה-70 כספים ממשכורות של פלסטינים שהועסקו בישראל כדי לממן זכויותיהם הסוציאליות, אך בפועל העובדים לא נהנו מהכסף

המדינה ניכתה החל משנות ה-70' כספים ממשכורות של פלסטינים שהועסקו בישראל כדי לממן זכויות סוציאליות שלהם, אך בפועל הכסף לא הושקע כולו בזכויות אלה. במשך ארבע עשורים המדינה צברה חוב בסך 3 מיליארדי שקלים (לא כולל ריבית) לעובדים הפלסטינים". כך עולה מדו"ח של עמותת קו לעובד.

מנכ"לית קו לעובד, חנה זוהר, מציינת בדו"ח כי מדור התשלומים במשרד התמ"ת (שכיום מסונף למשרד הפנים) הוקם ב70' במטרה להבטיח השוואת שכר של העובדים הפלסטינים לזה של העובדים הישראלים. מדור זה אמור לנכות משכר הפלשתינים מיסים שונים והתרשות לתנאים סוציאליים זהים לאלו של עובדים ישראלים.

"על ההתחייבות לנכות כספים משכר הפלסטינים, מדור התשלומים שמר בהקפדה יתרה. באשר להתחייבות להבטיח לעובדים את הזכויות המגיעות להם, מעל המדור בתפקידו", נטען בדו"ח. "למרות שהכספים שנוכו משכר העובדים הפלסטינים לביטוח הלאומי היו אמורים לממן את כל סוגי הקצבאות שמשלם המוסד, בפועל העובדים הללו זכו לביטוח רק עבור פשיטת רגל של המעסיק ולביטוח במקרים של תאונות עבודה".

על פי קו לעובד, רק 7.6% מהתשלום שנוכה משכר העובדים הפלסטינים ומעסיקיהם עבור הביטוח הלאומי, שימש בפועל למטרות שלשמן נועד. כל יתר הכספים שנוכו, בשיעור של 92.4%, הועברו ישירות ממדור התשלומים למשרד האוצר.

האוצר: "הטענות בדו"ח מטעות"

הדו"ח מציין שמכל העובדים בכל הענפים מנכים 2.5% משכרם עבור דמי מחלה. ואולם רק אחוז קטן מניכוי זה הועבר לעובדים הפלסטינים כתשלום דמי מחלה. הזמן והמאמץ הנדרשים כדי לקבל דמי מחלה ממדור התשלומים (תוך הפסד ימי עבודה נוספים) גורמים לפלסטינים רבים לוותר מראש על הניסיון להוכיח את זכאותם. לפי חישובי קן לעובד, 15% ניגבו משכר העובדים עבור ימי מחלה שאינם משולמים להם. גבייה עודפת זו העוברה למשרד האוצר במקום להשאירה בקופת הפנסיה לטובת העובדים.

כך גם לגבי ביטוח נכות: ההסכם הקיבוצי בענף הבנייה קבע ניכוי של 1.3% משכר העובדים עבור ביטוח נכות. הזכות לתשלומים במקרה של אירוע נכות, מומשה במידה מועטה בלבד לגבי העובדים הפלסטינים.

יצויין, שבית המשפט העליון הכיר בכך שהמדינה חייבת כספים לעובדים פלסיטינאים שהועסקו בישראל, בפסק דין שנתן ב-91' בעתירה שהגיש איגוד מגדלי הפרחים בישראל. בעקבות פסק הדין החזיר מדור התשלומים למעסיקים ולעובדיהם 4.7 מיליון שקלים.

בתגובה שהעביר משרד האוצר לקו לעובד נאמר כי הטענות המועלות בדו"ח הן מטעות. מהתגובה עולה כי האוצר אחראי על שני נושאים הקשורים לכספי העובדים הפלסטינים - גביית מס הכנסה וניהול ושמירת כספי הפנסיה של העובדים באמצעות בתי ההשקעות שנבחרו במכרז שפורסם לשם כך. "הכספים למימוש הזכויות הסוציאליות האחרות (בנושאי בריאות ורווחה) אינם נגבים על ידי האוצר, והם מנוהלים על ידי מדור התשלומים במשרד הפנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully