וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה הדיון על ביטול עמלות הבנקים

צבי זרחיה

1.2.2010 / 10:00

ח"כ דנון ביקש לדחות את הדיון בוועדה לאחר שנוכח שאין לו רוב להעבירה, וזאת לנוכח התנגדותו התקיפה של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו

ועדת השרים לענייני חקיקה לא תדון היום בהצעת החוק לביטול עמלות העו"ש במגזר הפרטי.

חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) ביקש לדחות את הדיון בוועדה לאחר שנוכח שאין לו רוב להעבירה, וזאת לנוכח התנגדותו התקיפה של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו.

דנון הודיע שביקש להיפגש עם פישר השבוע כדי לנסות ולתאם עמדות בנושא.

ח"כ דנון, שיזם את הצעת החוק יחד עם ח"כים נוספים, עשוי לבקש לדחות את הדיון בוועדה בהיעדר רוב. בקואליציה טענו כי מספר ח"כים יעדרו מהישיבה, בהם דן מרידור, לימוד לבנת, יולי אדלשטיין ויעקב נאמן, ולפיכך לא ברור אם ניתן לגייס רוב בעד הצעת החוק.

נגיד בנק ישראל פנה אתמול (ראשון) אל שרים בוועדת השרים לענייני חקיקה, במטרה לשכנעם להתנגד להצעת החוק לביטול העמלות בחשבונות העו"ש של לקוחות פרטיים. הצעת החוק הוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות ח"כ דני דנון (ליכוד) וגובשה ביוזמת המועצה לצרכנות.

אתמול הופעלו לחצים בכנסת בניסיון לדחות את מועד הגשתה של הצעת החוק לביטול עמלות העו"ש של הלקוחות הפרטיים. חברי כנסת הנמנים עם מגישי החוק טענו שלפי המצב המסתמן, כעת אין רוב בוועדת השרים לענייני חקיקה ולכן מוטב לדחות את הגשתה לוועדת שרים זו מחשש שתיפול.


13 העמלות אותן מציע דנון לבטל הן עמלת מזומן, משיכת מזומן, הפקה ומסירה של תדפיס לבקשת לקוח, העברה או הפקדה לחשבון אחר, פידיון צ'ק לרבות משיכת צ'ק עצמי, הפקדת צ'ק לרבות בתיבת שירות, תשלום שובר, פריטת מזומן, זיכוי חשבון באמצעות מסלקה, חיוב בכרטיס אשראי, שאילתת מידע בכל נושא, משיכת צ'ק, חיוב על פי הרשאה לחיוב חשבון או הוראת קבע. דנון טוען בהצעת החוק כי בעקבות הרפורמה בעמלות הבנקים שבוצעה בשנים האחרונות, התייקרו התעריפים בגין הפעולות הבסיסיות בחשבון עו"ש לשני שלישים מלקוחות הבנקים.

"בעולם לא מתערבים לבנקים בעמלות"

רוני חזקיהו המפקח על הבנקים בבנק ישראל, הביע התנגדות להצעת החוק בישיבתה לפני חודש של ועדת הכלכלה של הכנסת. חזקיהו אמר כי "אנו פועלים לשקיפות וליצירת תחרות במערכת הבנקאות. כל חקיקה שתכתיב לבנקים מה כן ומה לא (לגבות מהציבור) היא בעייתית. בכל העולם אין מהלך שבו מתערבים".

לטענתו, "ההוצאה החודשית הממוצעת על שירותי עו"ש ירדה ב-10% ל-16 שקל, לעומת כ-18 שקל מלפני הרפורמה. כמו כן, התעריף של עמלת פעולה על ידי פקיד ירדה בכ-13% מתחילת הרפורמה - כיום משלמים כ-3.47 שקלים לעומת 4 שקלים באמצע 2008. לפי ההשוואה הבינלאומית העדכנית ביותר של בנק ישראל, מחיר סל שירותי בנקאות אופייני בישראל הוא 55.6 יורו בשנה, בעוד הממוצע העולמי הוא 63.8 יורו בשנה".

ח"כ דנון ציין, כי מרגע שהוגשה הצעת החוק למזכירות הכנסת, פנו אליו לוביסטים של הבנקים במטרה לשנות את הצעת החוק, וכן פעלו לגיבוש התנגדות בוועדת השרים לענייני חקיקה. "באופן מפתיע ובצעד חריג - פנה היום הנגיד פישר לשכנע שרים להתנגד להצעת החוק. תפקידו של פישר הוא להגן על קופת המדינה ועל קופות כל האזרחים. בהתערבותו, נראה כי פישר פועל כאחד הלוביסיטים של הבנקים".

מבנק ישראל נמסר בתגובה כי הבנק מתנגד להצעת החוק, וכי המפקח על הבבנקים ואנשיו פנו לשרים כדי להסביר את עמדתם.

משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים אמר כי "קשה לי להאמין שהממשלה תתמוך בהצעת החוק. כבר הוכח שטיעוני המועצה לצרכנות שעליה נשענת יוזמת החקיקה מופרכים ברמה העובדתית, ולא הגיוניים ברמה הכלכלית". יצוין גם כי איגוד הבנקים הסתייע עד עתה בשירותיו של משרד הלובינג "פוליסי", שנציגיו מנסים לשכנע את המחוקקים להתנגד להצעה. גם יתר הבנקים מעסיקים לוביסטים מטעמם בפרשה.

ממחקר של המועצה לצרכנות יחד עם מכון גיאוקרטוגרפיה שהוגש לפני חודש לועדת הכלכלה, עולה כי בניגוד לנתונים אותם מפרסמים הבנקים והמפקח על הבנקים, כ-70% מהציבור משלמים היום יותר עבור ניהול חשבון עו"ש ביחס למה ששילמו לפני הרפורמה בעמלות הבנקים.

עוד עולה מהמחקר כי בקרב הציבור שעבורו התייקרו ההוצאות, מדובר בעלייה של 45% בממוצע. את ההנחות על עמלות העו"ש שומרים הבנקים בעיקר לבעלי הכנסות גבוהות. 69% מבעלי הכנסה גבוהה בהרבה מהממוצע זכאים להנחות, לעומת 40% בלבד בקרב אלו שמרווחים הרבה מתחת לממוצע.

במועצה לצרכנות טענו כי נתוני בנק ישראל מראים כי הנפגעים העיקריים מעמלות העו"ש הם דווקא משקי הבית, המשלמים יותר עמלות ושיעורי ריבית גבוהים יותר מהמגזר העסקי, זאת כאשר סיכון האשראי שהם מהווים לבנק הוא הקטן ביותר.

לדעת המועצה, גם אם יבוטלו עמלות העו"ש, הבנקים ימשיכו לגלגל רווחי עתק - הכנסות הבנקים בגין עמלות בלבד עמדו על בשנת 2008 על 12.3 מיליארד שקל. חלקם של משקי הבית בלבד בעמלות העו"ש הנפוצות עומד על מיליארד שקל בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully