וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה ערכית לחוסן לאומי

פרופ' אוריאל רייכמן

1.2.2010 / 8:41

בדרך כלל נוהגים לסמן מהפכנים רדיקלים כסכנה ליציבות, לממשל ולביטחון הלאומי. אבל דומה שישראל דווקא זקוקה למהפכת הרוב הדומם בתוכה. היא זקוקה לו דווקא לשם שרידותה והישרדותה.

הגופים השלטוניים זקוקים לסיוע חירום מצד אזרחי המדינה. רשויות המדינה נכשלו ביכולתן להתמודד עם הסכנות הפנימיות המאיימות על התפוררותה של החברה הישראלית. לחצי היומיום, התמרונים הפוליטיים, העיסוק בכותרת השעה האחרונה ובתדמית - כל אלה מעמעמים את קולות האזעקה הנשמעים מכל עבר.

קיומה של ישראל אינו תלוי רק בנבחריה ובעסקני מפלגותיה. ישראל קיימת בזכות מאות האלפים מבניה המוכנים להגן עליה תוך סיכון חייהם, הלוחמים המשרתים ביחידות קרביות בסדיר ובמילואים. המדינה קיימת בזכות היזמות והחדשנות. בזכות תעשיינים היוצרים מקומות תעסוקה, עמלים המשלמים מסים, מדענים, מחנכים ויוצרי התרבות, אנשים בעלי החסד והאנושיות המסייעים למי שאינו יכול לעזור לעצמו. ישראל קיימת בזכות אזרחים שעדיין אכפת להם מערכיה, ממוסריותה ומתפקודה של מדינת היהודים. קבוצה זו היא עמוד השדרה הקיומי של הגשמת הציונות בארץ ישראל. הרוב הדומם הזה מוצא את עצמו ננטש פעם אחר פעם על ידי המנהיגות הפוליטית הנאבקת להישרדותה היא.

החוסן הלאומי מחייב מנהיגות גדולה, שתפעל למימוש המטרות הלאומיות. חברת מופת בעלת חזון של שלום חייבת למגר את הניכור החברתי כלפי עקרונות הליבה של הציונות. ישראל זקוקה למדיניות אקטיביסטית הפועלת לחיזוק הסולידריות, לשוויון ההזדמנויות, לעליונות החינוך ולחידוש ההתיישבות והיזמות בגליל ובנגב. ישראל כזו תילחם בחומרה בשחיתות בשלטון ותאפשר תפקוד הגיוני של המינהל הציבורי.

מדינה ללא משפט וללא אכיפה מסכנת את ישותה הריבונית. החוק הישראלי אינו נאכף בתחומים מסוימים, כמו, למשל, בקהילות הבדואים בדרום וביישובים ערביים מסוימים בצפון. גם נוער הגבעות אינו מציית להוראות הצבא והמשטרה. הנוער הזה מפעיל מדיניות פרטית של ענישה כלפי נושאי משרה ופלשתינים. חרדים הפעילו לאחרונה מצור אלים בירושלים ופעילי שמאל השליכו בקבוקי תבערה על כוחות צה"ל אל מול גדר הביטחון. לצד האלימות במסווה אידיאולוגי, גוברות האלימות החברתית והפשיעה המאורגנת, ההופכות לנועזות ולמסוכנות יותר.

השחיתות מסכנת את ישראל ומפוררת את יסודותיה המוסריים. במקום לגנות את מי שבגדו בשליחותם החלה מערכה נגד אוכפי החוק, מבקר המדינה, הפרקליטות ובתי המשפט. ללא קשר למידת המעורבות הרצויה של המשפט בתחום שיקול הדעת המנהלי, היפוך יוצרות מוסרי הוא עדות לשחיתות עצמה.

ישראל משוועת למהפכת הרוב. רק מהפכה שכזו תמנע את עריצות המיעוט הפוליטי המונע את שינוי שיטת הממשל. ישראל מוחזקת בידי מיעוט המקיים את הקואליציה השלטונית. ישנו מגוון שיטות וניואנסים לתיקון המצב. במצב החירום הלאומי שבו אנחנו נמצאים יש להכריע במהירות ולבצע רפורמה אמיצה במינהל הציבורי ובשיטת הממשל.

מי שעושים הכל כדי לשרוד בשלטון תוך כדי הפקרת שליחותם, מרפים את ידי הרבים. הגיעה עת התיקון הממלכתי, גם אם בכך ייתכנו סיכונים פוליטיים?קואליציוניים. זה בנפשנו.

הכותב הוא נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי הרצליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully