וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבוטל אגרת הרישוי?

צבי זרחיה

1.2.2010 / 8:25

הצעת חוק של ח"כ שאמה קוראת לבטל את אגרת הרישוי ולייקר את הבלו על הדלק. מי ירוויח ומי יפגע?

אגרת הרישוי השנתית לרכב תבוטל ובמקומה יועלה הבלו על הדלק - כך מציע ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) בהצעת חוק שהניח על שולחן הכנסת.

חישוב שנערך במרכז המידע והמחקר של הכנסת, לבקשתו של שאמה, מגלה כי תוספת של 47 אגורות בבלו על דלק תביא לתוספת הכנסה של כ-2.7 מיליארד שקל המהווים את ההכנסה השנתית מאגרות רישוי.

מניתוח זה עולה כי בעל כלי רכב פרטי ירוויח בממוצע מהשינוי כ-515 שקל בשנה, ובעלי אופנועים כ-37 שקל. בעלי משאיות, אוטובוסים ומוניות יפסידו אלפי שקלים בממוצע בשנה בגין השינוי המוצע.

שאמה ציין כי אגרת הרישוי הממוצעת לכלי רכב פרטי גבוהה משמעותית מזו של נהגי מוניות ואוטובוסים למרות שמידת השימוש בכבישים הפוכה. כמו כן, אגרת רישוי של משאיות דומה לזו של כלי רכב פרטיים למרות שמשאיות עושות שימוש רב יותר בכבישים וגורמות לזיהום גבוה יותר.

המשמעות היא שמשאיות ואוטובוסים אינם מפנימים את העלויות החיצוניות שהם יוצרים, בעיקר זיהומי אוויר וצפיפות בכבישים. בדיקת היקף הנסועה של משאיות בישראל לעומת המדינות המפותחות מלמדת כי ישראל מובילה בעולם באופן יחסי. נראה כי הסיבות לכך הן בלו דלק נמוך (בגין החזר הסולר) ואגרות רישוי נמוכות.

לדבריו, ההצעה תחסוך את החיכוך של מיליוני בעלי הרכב כל שנה עם המדינה שכן רק העמלות על תשלום אגרה בבנקים נאמדות בסך של עד כ-13 מליון שקל.

שאמה טען כי "ציבור נהגי הרכבים הפרטיים והאופנועים מסבסדים את המשאיות והאוטובוסים במאות מיליוני שקלים כל שנה, בכלכלה יעילה כל אחד צריך לשלם עבור מה שהוא צורך ואין סיבה בעולם שמשאית הנוסעת פי 5 מרכב משפחתי, גדולה ממנו פי 5 ומזיקה לכבישים פי כמה תשלם פחות אגרת רישוי".

לדבריו, "הרפורמה המוצעת מבוססת על עקרון של 'נסעת שילמת - לא נסעת לא שילמת'. ביטול אגרת הרישוי תחסוך אלפי שקלים למשפחה בשנה. ההצעה היא גם מהפכה ירוקה, שכן תפחית את צריכת הדלק, וגם רפורמה יעילה וצודקת שתעשה צדק כך שנהגי הרכבים הפרטיים והאופנועים יפסיקו לסבסד את נהגי המשאיות והאוטובוסים במאות מיליוני שקלים כל שנה".

שאמה ציין שההצעה זוכה לתמיכה עקרונית של רשות המיסים, הרואה בחיוב המרת מס על הוצאה קבועה (אגרות רישוי) במס על הוצאה משתנה (בלו על הדלק), שכן שינוי זה מביא להפנמה טובה יותר של העלות החיצונית המשתנה של שימוש ברכב.

הוא הדגיש כי "שיטת התשלום כיום עבור תשתיות כבישים ותחבורה היא אגרה קבועה שאינה תלויה במידת השימוש בתשתיות, הדבר דומה למצב שבו היינו משלמים סכום קבוע שאינו תלוי במידת השימוש על קווי הטלפונים. זהו מצב אבסורדי ומעוות בו הפנסיונר שבקושי משתמש ברכב משלם כמו סוכן מכירות המשתמש בכבישי הארץ ללא הפסקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully