וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האפריקאי ידון בהקמת "האיטי החדשה"

נשיא סנגל הציע להקים מדינה חדשה באפריקה עבור ניצולי רעידת האדמה בהאיטי, והנושא יעלה לדיון בכינוס מנהיגי האיחוד האפריקאי באתיופיה. קדאפי כשל בניסיונו להיבחר לכהונה שנייה כנשיא האיחוד

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: דורון שטיין)

מנהיגי האיחוד האפריקאי התכנסו היום (ראשון) למפגש השנתי באדיס אבבה, בירת אתיופיה, והסכימו לדון באפשרות הקמת מדינה חדשה ביבשת, עבור הפליטים מרעידת האדמה שהיתה בהאיטי. הרעיון הועלה על ידי נשיא סנגל, עבדוליי ואד, שהזכיר כי מאחר שתושבי האיטי הם צאצאים של עבדים אפריקאים שהועברו ליבשת אמריקה, יש להם הזכות לחיים חדשים ביבשת ממנה הגיעו אבותיהם.

יו"ר האיחוד האפריקאי, ז'אן פינג, אמר למנהיגי אפריקה כי ההצעה תעלה לדיון במהלך שלושת ימי הפסגה וציין כי האיחוד האפריקאי פתח חשבון עבור תושבי האיטי בבנק הפיתוח האפריקאי. "מתוך תחושת מחויבות, זיכרון וסולידריות, אנחנו מקדמים את הצעתו של נשיא סנגל ליצור באפריקה את התנאים להחזרתם של תושבי האיטי שרוצים לשוב, בעקבות האסון שהרס את האיטי", אמר פינג בנאום הפתיחה שלו.

"יש לנו חיבור וקשרים למדינה הזו", הסביר פינג, "זוהי הרפובליקה השחורה הראשונה שכבר ב-1804 הניפה את להבת השחרור והחירות של התושבים השחורים".

יוזם ההצעה, נשיא סנגל, אמר כי ארצו ומדינות אפריקאיות נוספות צריכות לאזרח את תושבי האיטי שרוצים באזרחות חדשה, וקרא לפתוח בתוכנית אימוץ חדשה ברחבי היבשת עבור יתומי רעידת האדמה שהותירה קרוב ל-200 אלף קורבנות. בעבר הסביר נשיא סנגל כי הרעיון של הקמת מדינה חדשה באפריקה הוא שחזור הדרך בה נוסדה ליבריה במאה ה-19, על ידי עבדים אמריקאים משוחררים.

גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, אורח הכבוד של האסיפה, התייחס בנאומו להאיטי ואמר: "אנחנו מתכנסים כאן גם מתוך תחושת הזדהות ועצב. האומה של האיטי היא אמנם במרחק אוקיינוס מכאן, אבל אני יודע שהיא קרובה ללבבות של תושבי אפריקה. שורשיה התרבותיים של האיטי נמצאים עמוק באפריקה".

קדאפי הודח מתפקידו

שליט לוב, מועמר קדאפי, נכשל בניסיונו לשמור על תפקידו כנשיא האיחוד האפריקאי לשנה נוספת. מנהיגי הארגון בחרו היום לתפקיד את נשיא מלאווי, בינגו ווא מותאראיקה."אחי, נשיא הרפובליקה של מלאווי, יחליף אותי ויטול על עצמו את סמכויות התפקיד", אמר קדאפי בפתח הכינוס בן שלושת הימים של האיחוד באדיס אבבה, בירת אתיופיה.

כהונתו של קדאפי בתפקיד יושב הראש של האיחוד שמאגד בתוכו 53 מדינות, אופיינה בניסיונותיו לקדם את חזונו להקמת "ארצות הברית של אפריקה", פרויקט שלמרות תמיכת קדאפי לא זכה להתקדמות ממשית ב-12 חודשיו כיו"ר האיחוד האפריקאי. קדאפי אמר כי ימשיך לקדם את חלומו לאיחוד מדינות אפריקה גם לאחר שיפנה את כס היו"ר. "אין לי צורך בתואר, אמשיך לעמוד בראש המאבק", אמר קדאפי.

"המנוע של העולם הופך להיות שבע או עשר מדינות, ואנחנו לא מודעים לכך" ,הסביר קדאפי בנאום הפרידה שלו, "האיחוד האירופי הופך למדינה אחת ואנו לא מודעים לכך. אנחנו חייבים להתאגד בכדי להיות מאוחדים. בואו נתאחד היום", קרא קדאפי לראשי מדינות אפריקה.

קדפאי נבחר לתפקיד יו"ר האיחוד האפריקאי בכנס שנערך בשנה שעברה, למרות התנגדות עזה שהביעו מספר מנהיגי מדינות אפריקאיות, ודיפלומטים טענו כי הוא מעוניין בכהונה נוספת. תפקיד יושב ראש האיחוד מוחלט בדרך ככלל על בסיס אזורי מתחלף, והשנה הגיע תורן של מדינות מדרום היבשת. מנהיגי המדינות בחרו לתפקיד את נשיא מלאווי, בינגו ווא מותאראיקה בן ה-73, כלכלן לשעבר בבנק העולמי שנבחר לתפקיד נשיא המדינה בשנת 2004.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully