וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזכורת: היסטוריה של חיסולים במזה"ת

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

31.1.2010 / 8:00

אל מבחוח הוא האחרון בשורה של מחוסלים ששמה של ישראל נקשר בביצועם. לא תמיד ישראל אישרה את מעורבותה ולא כל הפעולות הוכתרו בהצלחה. תזכורת להתנקשויות העבר

לאחר חיסולו אפוף המסתורין של בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח בדובאי שבאיחוד האמירויות, מיהר חמאס להפנות את האצבע המאשימה למוסד הישראלי. ישראל שומרת כמובן על שתיקה סביב החיסול, כפי שהיא מקפידה לעשות סביב שורה ארוכה של חיסולים מסתוריים שאירעו בשנים האחרונות על אדמות מדינות ערביות וזרות. הנה רשימה, חלקית בלבד, של חיסולים שאירעו בשנים האחרונות ויוחסו למוסד.

לפני שנתיים, ב-12 בפברואר 2008, חוסל בלב שכונת סוסה בדמשק קצין המבצעים של חיזבאללה ואחד המבוקשים הבכירים ביותר לישראל ולמדינות נוספות רבות, עימאד מורנייה. מורנייה, אשר עמד מאחורי שורה ארוכה של פיגועים ובראשם הפיגוע בבואנוס איירס, חוסל כתוצאה מפיצוץ שאירע במשענת הראש במכוניתו. חיזבאללה האשים מיד את המוסד בחיסולו של מורנייה, אולם ישראל לא הגיבה להאשמות.

באוגוסט 2008 חוסל בעיר החוף טרטוס שבסוריה מוחמד סלימאן, יועצו הקרוב של נשיא סוריה בשאר אסד ומי ששימש קצין הקישור בין סוריה לחיזבאללה. סלימאן חוסל מאש צלפים שנורתה אליו מכיוון הים. לאחר מספר ימים שבמהלכם דמשק לא התייחסה לדיווח, אמרה יועצתו של אסד כי סוריה "מבצעת חקירה למציאת האחראים על הפשע". על אף דיווחים ערבים לפיהם מדובר בחיסול על רקע סכסוכים בצמרת סוריה, הועלו השערות לפיהן ישראל עומדת מאחורי ההתנקשות.

חודש מאוחר יותר אירע חיסול נוסף בסוריה: הישאם א-לבדאני, מזכירו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, נרצח בעיר חומס בצפון סוריה. "מפלגת הרפורמה של סוריה" דיווחה כי א-לבדאני הוצא ממכוניתו ונורה למוות באור יום. עד כה לא ברור מי עומד מאחורי החיסול.

היו גם כשלונות

בספטמבר 2004 חוסל בדמשק השייח' עז א-דין אל-חליל, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס שגורש מישראל ב-1992. אל-חליל נהרג כתוצאה מפיצוץ שאירע במכוניתו. בחמאס האשימו את ישראל בחיסול, ומקורות ביטחוניים ישראלים אף אישרו אז בשיחה עם אחת מסוכנויות הידיעות כי ישראל היא אכן זו שעומדת מאחוריו.

באוקטובר 1995 חוסל מייסד ומזכ"ל הג'יהאד האיסלמי, פתחי שקאקי, בעת שהסתובב ברחוב במלטה. על פי דיווחים זרים, אופנוע ועליו שני גברים הפתיע את שקאקי בעת שצעד ברחוב לעבר מלונו באי. אחד מהאופנוענים ירה שלושה כדורים בראשו של שקאקי והוא מת במקום. ברחבי העולם טענו כי אנשי המוסד עומדים מאחורי החיסול מטווח אפס, אולם ישראל מעולם לא נטלה אחריות לחיסול. חיסולו של שקאקי החליש מאד את הארגון והוא מעולם לא שב לעוצמתו. ד"ר רמדאן שלח החליפו בתפקיד מזכ"ל הג'יהאד האיסלמי.

אולם לצד ההצלחות נרשמו גם כישלונות, שבראשם ניסיון כושל של המוסד לחסל את ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. ב-25 בספטמבר 1997 ניסו אנשי המוסד להתנקש בחייו באמצעות התזת רעל לעברו בעמאן בירת ירדן. המחסלים נתפסו על ידי מאבטחיו של משעל והם מצאו מקלט בשגרירות הישראלית בעמאן. הניסיון הכושל גרר תקרית דיפלומטית בין ישראל לירדן. המלך חוסיין דרש מישראל להעביר לו חומר נוגד לרעל ולשחרר מהכלא את מנהיג חמאס, השייח' אחמד יאסין, בתמורה לשחרור אנשי המוסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully