וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש מכרזים תפורים בשירות המדינה"

מאת צבי זרחיה

27.1.2010 / 8:30

נציב שירות המדינה שמואל הולנדר הוסיף: "אני האחרון שיגיד שכל המכרזים נקיים, אבל המצב כיום טוב לעין ערוך ממה שהיה בעבר ויש מגמה של שיפור"

"יש מכרזים פגומים בשירות המדינה ויש מכרזים תפורים ולא ראויים. אבל להגיד שכל המכרזים תפורים זה ממש לא נכון" - כך אמר אתמול נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בפני השדולה הפרלמנטרית למאבק בשחיתות ציבורית.

לדבריו, "אני האחרון שיגיד שכל המכרזים נקיים, אבל המצב כיום טוב לעין ערוך ממה שהיה בעבר. באופן כללי יש מגמה של שיפור, אבל יש הרבה מה לתקן".

הולנדר הוסיף כי "כל עובד שחושב כי היה פגם במכרז או נתקל במכרז תפור יכול להגיש לנו ערעור. ביטלתי לא פעם ולא פעמיים מכרזים כי הגענו למסקנה שהערר מוצדק. כמו כן, אנו משתדלים להדק את הפיקוח על המכרזים, ואף הידקנו את הפיקוח על משרות המאוישות בלא מכרז. כיום מינוי פוליטי יכול להוביל לכתב אישום פלילי. בעבר מינויים פוליטיים היו כמעט נורמה במקומות מסוימים".הולנדר הוסיף כי "לפעמים פתיחת חקירה משמעתית היא מהירה, יעילה ואפקטיבית יותר מפנייה למשטרה, שיש לה עומס אדיר ולא יכולה להתעסק בכל תחום".

באירוע נשאה דברים גם גבי אשכנזי מנציבות שירות המדינה, וסיפרה כי ב-2009 התקיימו 4,000 מכרזים שבהם 40 אלף מתמודדים. לדבריה, הוגשו תלונות על 500 מכרזים בטענה כי הם תפורים.

אמנון דה הרטוך, לשעבר ראש אגף תמיכות במשרד המשפטים, הציע דרך לצמצום הטיית מכרזים: "ביום הדיון בוועדת איתור או בוועדת מכרזים צריך כל מועמד למלא טופס שבו יציין למי הוא פנה בבקשה שיסייע לו כדי לזכות. במקביל, כל חבר בוועדת האיתור ימלא טופס שבו יחשוף מי פנה אליו בבקשה לקדם את עניינו של מועמד. במקרה כזה, הסיכוי שהמועמד ייקח סיכון ויפנה לאנשים שיקדמו את הבחירה באופן לא לגיטימי פוחת, כי הוא מסתכן".

יו"ר השדולה, ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), אמר כי "הדיווחים מהרשויות ומשירות המדינה אומרים ש'כל המכרזים תפורים'. גם אם מדובר בהגזמה פראית ורק 50% מהמכרזים בשירות הציבורי תפורים אנו חיים בסדום".

אלדד הודיע שהשדולה תגבש הצעת חוק המתבססת על הצעתו של דה הרטוך. לדבריו, לפי הצעת החוק, הטיית מכרז תהיה עבירה פלילית. החוק גם יעניק למשרד הפנים סמכות לבטל מכרז שהתברר כי הוטה. "עלינו לסלק את 'מכונת התפירה' של המכרזים מעולם השירות הציבורי", קבע אלדד.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), הציע להפוך "מכרז תפור" לעבירה פלילית שיש עמה קלון. "כל ראש עיר יחשוב פעמיים אם שווה לו להפסיד את הקנדציה הבאה", אמר. יועץ מבקר המדינה לשחיתות ציבורית, מאיר גלבוע, הציע לקבוע מספר מרבי של קרובי משפחה היכולים לעבוד במקביל במשרד ממשלתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully