וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסי מימן נכנס לשוק החשמל הפרטי

מאת אבי בר-אלי

27.1.2010 / 9:00

קבוצת מרחב שבשליטת איש העסקים יוסי מימן מנהלת בשבועות האחרונים מגעים לכניסה לשותפויות במיזמי תחנות כוח פרטיות המקודמים בישראל

המאבק בין ספקיות הגז הטבעי לישראל זולג אל שוק לקוחותיהן: קבוצת מרחב שבשליטת איש העסקים יוסי מימן מנהלת בשבועות האחרונים מגעים לכניסה לשותפויות במיזמי תחנות כוח פרטיות המקודמים בישראל. לפי הערכות, כניסתו של מימן לשוק החשמל הפרטי באה כמענה לאחיזתו הגדלה והולכת של בעלי קבוצת דלק, יצחק תשובה, בשוק זה. קבוצת מרחב אף בוחנת הקמת חברה בת לייזום פרויקטים לייצור חשמל פרטי בעבור לקוחות תעשייתיים בטכנולוגיית קו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור).

מימן, באמצעות קבוצות מרחב ואמפל הציבורית שבשליטתו, מחזיק ב-20.6% ממניות ספקית הגז המצרית EMG - שמתמודדת בימים אלה מול ספקית הגז ים-תטיס ושותפות "תמר" על חוזי אספקת הגז ליצרני החשמל הפרטי. כניסתו של מימן לשוק החשמל באה על רקע הגברת פעילותו של יצחק תשובה, המחזיק במניות ספקיות הגז המתחרות של EMG בשוק החשמל הפרטי בישראל. לפי הערכות, על תחנות הכוח המקודמות כיום במשק - ומחפשות כניסה של שותפים אסטרטגיים או פיננסיים - נמנות קבוצת דוראד המתכננת הקמת תחנת כוח בהספק 840 מגה-ואט בדרום אשקלון; וכן דליה אנרגיות המקדמת תחנת כוח בהספק 870 מגה-ואט בתל-צפית.

מרחב שותפה כיום עם אורתם-סהר בחברת אורתם-ייזום, המחזיקה 38% מהזכויות ברשיון להקמת תחנת כוח באגירה שאובה בגלבוע בהספק כ-300 מגה-ואט. זאת, לאחר שמימן רכש לפני כשנתיים את חברת אחים מילצ'ן של ארנון מילצ'ן, שהחזיקה במניות אלה.

EMG מחזיקה בזיכיון לאספקת גז טבעי למשק הישראלי בנפח 7 מיליארד מ"ק (7 BCM) בשנה למשך 20 שנה (140 BCM בסך הכל), עם אופציה להארכת הזיכיון ב-20 שנה נוספות. מדובר בכ-36% מעתודות הגז הטבעי הפוטנציאליות למשק הישראלי. ב-2005 ניהל מימן מגעים לרכישת 20% ממניות תחנת הכוח המתוכננת של דוראד בדרום אשקלון. אולם, המגעיםהופסקו לאחר שהובהר למרחב כי הרגולטורים לא יתירו לספק גז טבעי להחזיק במניות יצרנית חשמל בגז.

גם ליצחק יש תשובה

תשובה מחזיק גם בכ-31% מהזכויות במאגרי הגז תמר ודלית, וב-53% מהזכויות במאגרי ים-תטיס. סך הגז בקידוחים אלה הוא כ-250 BCM שהם כל עתודות הגז הטבעי המוכחות בשטח ישראל, ומהווים 56% מהגז הזמין בפוטנציה למשק.

לפני כעשור ייסד תשובה את החברה הבת, דלק תשתיות, שפועלת כזרוע של החברה האם בתחום ייצור החשמל הפרטי. החברה הקימה את I.P.P אשקלון, תחנת הכוח הסמוכה למתקן ההתפלה באשקלון שבו מחזיק תשובה (בשרשור) כ-25% מהמניות - כאשר זו מוסקת בגז הטבעי של ים-תטיס, ומייצרת כיום 50% מהחשמל הפרטי במשק.

בשנתיים האחרונות הגבירה דלק תשתיות, בניהולו של סילביו וויטינג, את פעילותה, וסיכמה על שותפות (57%) בהקמת תחנת כוח במפעל נילית שבמגדל העמק (45 מגה-ואט) ובמחלבת אלון-תבור של תנובה (55 מגה-ואט). זאת, בנוסף לכך שבחודש שעבר הודיעה החברה על כניסה למיזם תחנת הכוח הפרטית של אשכולות-גת (87%) בהספק 240 מגה-ואט. כמו כן, סיכמה החברה עם הקונסורציום הזוכה במכרז ההתפלה בשורק - שגם בו מחזיקה דלק (בשרשור) ב-25.5% מהמניות - על הקמת תחנת הכוח הסמוכה למתקן בהספק 100-130 מגה-ואט. בכך מגיעה היום דלק תשתיות לצבר פרויקטי ייצור חשמל בהספק כולל של כ-560 מגה-ואט, שמהווה כ-20% מרישיונות ייצור החשמל הפרטי שהונפקו.

בחודשים האחרונים ניהלו EMG וים-תטיס כמה מאבקים על חוזי אספקה בשוק החשמל הפרטי. EMG הצליחה לשמור על חוזיה הוותיקים מול דוראד ושלוש תחנות הכוח בקו-גנרציה של קבוצת אדלטק - בהיקף כולל של כ-3.8 מיליארד דולר. זאת, במקביל לחתימה על חוזים חדשים לאספקת גז לחיפה כימיקלים, אגן כימיקלים ומכתשים בהיקף כולל של כ-150 מיליון דולר. לעומת זאת, גברה ים-תטיס על EMG במכרז חברת החשמל לרכש נוסף של 5 BCM תמורת כמיליארד דולר - ובאחרונה חתמו שותפות "תמר" על מסמך כוונות לאספקת גז בהיקף דומה לתחנות הכוח המתוכננת של דליה אנרגיות.

מקבוצת מרחב נמסר: "אנו לא מתייחסים לשמועות על מגעים עסקיים של החברה. כשיהיה מה להודיע, נעשה זאת באופן מסודר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully