וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההשחתה: החל שיקום הגן הלאומי עבדת

אייל דץ

26.1.2010 / 14:32

שלושה חודשים וחצי לאחר שהושחת הגן, החלה רשות הטבע והגנים בתהליך השיקום. בשלב הראשון מוסר הצבע שנמרח על קירות העיר הנבטית העתיקה

רשות הטבע והגנים החלה בשבוע האחרון בתהליך השיקום של הגן הלאומי עבדת בנגב, אשר הושחת בתחילת אוקטובר. בשלב הראשון בתהליך השיקום, מוסר הצבע שרוסס על קירות העיר הנבטית העתיקה, וזאת בטכניקה של התזת קרח יבש (C02) על משטחי האבן.

אורית בורטניק, הממונה על הפיתוח והשימור במחוז דרום של רשות הטבע והגנים, אמרה כי "אנו נמצאים היום בתחילתו של תהליך ארוך לשיקום עבדת, אך התוצאות המרשימות בהחלט מעניקות לנו רוח גבית. קיים אתגר גדול בשיקום של עיר נבטית שגילה יותר מ-2,000 שנים. הכל צריך להיעשות בעדינות ותוך בחינה מדוקדקת של כל טכניקה על מנת שלא לגרום נזק נוסף לאתר".

שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, אמר לאחר השחתת האתר באוקטובר כי "הנזק שנגרם לאתר הוא גדול מאוד. הם הביאו פחי צבע, צבעו וריססו את הבתים, הרסו מבנים וגרמו נזקים כבדים. הם באו כנראה עם טרקטורונים כדי לשבור חלק מהקירות. שפכו הרבה צבע שחור וצהוב. בכנסיות הפילו עמודים עגולים ושברו שולחנות תפילה משיש לחתיכות. הנזק ההיסטורי לא יאומן".

שני בני אדם נעצרו בחשד לביצוע ההשחתה, ובנובמבר הוגש נגדם כתב אישום בגין קשירת קשר לביצוע פשע, פגיעה באתר עתיקות ופגיעה בגן לאומי. בכתב האישום צוין כי "הרקע להשחתה נעוץ בהריסת מבנים של קרובי משפחה ויש בפעולתם פעולת נקם בעלת אופי לאומי".

עבדת היתה עיר מסחר מרכזית בתקופת הנבטים. הגן הלאומי עבדת הוכרז כאתר מורשת בין לאומי על ידי אונסק"ו בשנת 2005, כחלק "מדרך הבשמים" הנבטית הקדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully