וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להפריד את הפיקוח על הפנסיה מהאוצר"

אלון שן

26.1.2010 / 10:00

בדו”ח שפרסמה קרן המטבע הבינ"ל על כלכלת ישראל לשנת 2009, ממליצה הקרן להדק את מסגרת הפיקוח על הבנקים ולהפריד את הפיקוח על הפנסיה והביטוח מהאוצר, כנהוג בעולם

"הפרדת הפיקוח על הפנסיה והביטוח ממשרד האוצר תשקף את הנהוג בעולם", כך נכתב בדו"ח על כלכלת ישראל לשנת 2009 שפרסמה אתמול קרן המטבע הבינ"ל.

בקרן ציינו כי העמידות של הכלכלה הישראלית במהלך המשבר העולמי שיקפה את תגובת המדיניות החזקה למשבר ואת התנאים הכלכליים היציבים, הפיקוח ההדוק על הבנקים, הפחתת החוב הציבורי והרפורמות המבניות בשנים שקדמו למשבר.

עם זאת, הזהירו בקרן על חוסר ודאות בהתפתחויות הגלובאליות וצמיחה איטית יותר בכלכלה העולמית בטווח הבינוני, שעלולות להשליך על פוטנציאל הצמיחה של ישראל.

בקרן המטבע הסכימו כי יש לחזק את העוגנים של הטווח הארוך במסגרת המדיניות, כדי לאפשר גמישות בתגובת המדיניות להתפתחויות בטווח הקצר, ולעודד היצע של הטווח הארוך.

הדירקטורים בקרן בירכו על הצעדים שננקטו בכיוון זה, בהם אימוץ הכלל של הפחתת החוב הציבורי, הידוק המדיניות המוניטארית בתקופה האחרונה, ההתקדמות לקראת אימוץ חוק בנק ישראל חדש ופעולות שונות להידוק הפיקוח על הסקטור הפיננסי.

יחד עם זאת, בקרן מכירים בכך כי נותרו עדיין אתגרים: אמינות הכלל החדש של תקרת הגירעון עדיין לא מבוססת היטב והחוב הציבורי גבוה וצפוי לגדול בטווח הקצר לפני שיחזור למסלול הירידה.

למרות שהפעילות הכלכלית התאוששה מוקדם יחסית, לחצים לעלייה בערך השקל עלולים להציב סיכונים חדשים. בהקשר זה ציינו בקרן כי נחוצים מאמצים נוספים כדי לטפל בסיכונים, בעיקר מיתון הסדרי השכר הקרבים בסקטור הציבורי, גם כאיתות להסדרי השכר בסקטור הפרטי.

עוד נכתב, כי בהינתן ההתאוששות הכלכלית, וההיסטוריה של אינפלציה גבוהה בעבר, הדירקטורים ברכו על הצעדים שננקטו להתחלת הנסיגה מהצעדים הלא קונבנציונאליים של המדיניות המוניטארית - לרבות ההתערבות המתוכננת מראש בשוק המט"ח והעלאת שער הריבית. הם ציינו את המחויבות של הרשויות להימנע מקביעת יעד ספציפי לשער החליפין.

לדבריהם, יש להפסיק את ההתערבות על פי שיקול דעת בשוק המט"ח באופן פורמאלי, ולהשאירה למצבים קיצוניים בלבד. זאת, לאחר שריבית הבנק המרכזי תתבסס מעל לרצפתה האפקטיבית. הדירקטורים המליצו לזרז את ההליכים הנדרשים לאימוץ חוק בנק ישראל.

למרות שמערכת הבנקאות הישראלית התמודדה היטב עם המשבר הפיננסי, בקרן המטבע סברו שיש מקום לחזק עוד את מסגרת הפיקוח. "מבחני מאמץ מקיפים למערכת הבנקאות, פרסום תקופתי של דו"ח יציבות פיננסית ע"י בנק ישראל ותיאום רב יותר בין המפקחים השונים יגבירו את השקיפות והיציבות", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully