וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החשמל תאשר מחר את הוזלת התעריפים

מאת אבי בר-אלי

26.1.2010 / 8:04

לאחר מרתון דיונים שקיימו חברי מליאת הרשות, תתקיים הצבעה בין היתר על הוזלת תעריפי החשמל למגזר הביתי ולמגזר הציבורי-עסקי בשיעור של 10%-15%

מליאת רשות החשמל תכונס מחר כדי לאשר את הוזלת תעריפי החשמל למשק - כך נודע ל-TheMarker. זאת, על רקע לחצים של הרגע האחרון מצד הדרג הפוליטי וגופים שונים במשק למתן את ההפחתה המתוכננת בתעריף.

לאחר מרתון דיונים שקיימו חברי המליאה אתמול במטרה לסקור את פרקי הסדרת התעריפים למשק, תתקיים מחר הצבעה בין היתר על הוזלת תעריפי החשמל למגזר הביתי ולמגזר הציבורי-עסקי בשיעור 10%-15% בהתאם לסיווג צרכן הקצה ולמשטר צריכת החשמל.

הוזלה זו תגלם הפחתה שנתית נוספת של 2.2 מיליארד שקל בתקציב רכש הדלקים של חברת החשמל בעקבות המעבר לייצור חשמל מבוסס גז טבעי זול יחסית בשיעור של 40% מסל הדלקים. עדכון זה אמור היה לקבל אישור עוד באפריל 2009 - אך נדחה. העדכון ישוקלל עם עלייה שנתית של כ-4% בעלויות הייצור של חברת החשמל בעקבות עדכון בסיס התעריפים של החברה למקטע הייצור בראשונה מאז 2002.

כמו כן תאשר מליאת רשות החשמל את שינוי שיטת תמחור החשמל לצרכניה הגדולים בתעו"ז (תעריפי עומס וזמן). המודל החדש צפוי לשנות את חלוקת שעות היממה בין שעות צריכת שיא (פסגה) לבין שעות השפל - אשר לפיהן נקבע תמחור שונה של החשמל שמספקת חברת החשמל. לפי הערכות, מודל זה כבר שונה מן ההסדרה שפורסמה לשימוע לפני כשנה וחצי בשל חששות מגזר התעשייה והסחר מפגיעה אפשרית במאזניהם.

יוצאים להגנת שפירה

בעקבות דרישתו שלשום של שר התשתיות, עוזי לנדאו, מיו"ר הרשות, אמנון שפירה, להתפטר מתפקידו, יצאו אתמול דוברים במשק להגנתו של שפירה או להגנה על עדכון התעריפים המתוכנן. "חיכינו ליום הזה 10 שנים - ואין לנו ספק שצריך להוריד את התעריף", אמר אתמול נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. הוא הזכיר כי התעשיינים אחראים לכ-30% מצריכת החשמל במשק, ואמר כי מגזר זה "ספג בעבר עלויות כתוצאה מהתייקרות בדלק - ואין שום סיבה שלא להוזיל כעת את התעריף ולשמור את הכסף לדברים אחרים".

הבעת תמיכה בשפירה הגיעה מכיוונו של מרכז השלטון המקומי, אשר קרא אתמול לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב ולהפחית באופן מיידי את עלויות החשמל לאזרחים ולרשויות המקומיות.

"לא ייתכן שכאשר הדלק מתייקר המדינה מעלה את תעריפי החשמל, אך כאשר יש ירידת מחירים האזרחים והרשויות המקומיות לא ייהנו מהחיסכון", אמר אתמול היו"ר, שלמה בוחבוט. "אסור להשאיר את הכסף בקופת המדינה. כולנו, כאזרחים ממושמעים, משלמים מסים גבוהים וזו ההזדמנות להחזיר לציבור הישראלי חלק מהכסף, ולהראות שכאשר יש חיסכון כולנו נהנים מכך".

לעומתם, אמר אתמול פרופ' דני צ'מנסקי מהטכניון כי החלטת שר התשתיות להדיח את שפירה היא הזדמנות לתיקון הרגולציה במשק החשמל - וקרא להוציא מידי הרשות את הפיקוח על תוכניות ההשקעה של חברת החשמל. "אסור שאישור תוכניות השקעה של המונופול יהיה בידי הגוף המפקח", הוסיף. "פונקציה זו חייבת להיות בידי משרד התשתיות. תפקידו של הרגולטור יהיה לבחון אם התוכניות מתבצעות בעלות סבירה".

יש לציין כי לפי חוק משק החשמל רק לממשלה יש סמכות לפטר יו"ר רשות החשמל, וזאת לאחר שקבעה בהמלצת שרי התשתיות והאוצר, ועל דעת רשות החשמל, כי אינו ממלא תפקידו כראוי. גם אז שמורה ליו"ר הזכות לערער על ההדחה בפני נציבות שירות המדינה.

בתגובה מסרה אתמול רשות החשמל: "כל ניסיון לטעון כאילו הפחתת התעריף לצרכנים, המחויבת על פי החוק, צריכה להיגנז ולשמש למטרות אחרות, היא קנס על הציבור וסבסוד צולב. הרשות סבורה כי במדינת חוק יש לכבדו ולפעול על פיו ומאמינה כי כך יפעלו כל הגורמים במשק לרווחת משק החשמל והצרכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully