וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: חנינה למתנגדי ההתנתקות

25.1.2010 / 19:12

אחרי ארבע שנים וחצי, יוכלו מי שנעצרו על רקע פינוי עזה לנשום לרווחה: הכנסת אישרה חוק להפסקת ההליכים נגדם ולמחיקת הרישום הפלילי

ברוב של 51 ח"כים מול תשעה מתנגדים, אישרה הערב (שני) מליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית את חוק החנינה לעצורי ההתנתקות. לפי החוק החדש, הליכים פליליים בעבירות לא חמורות על רקע תוכנית ההתנתקות יופסקו, והרישום הפלילי בגינן יימחק. עם זאת, החוק לא יחול על עבירות חמורות ולא על נאשמים שהוטל עליהם מאסר בפועל.

הצעת החוק אושרה בשבוע שעבר בוועדת החוקה של הכנסת, למרות התנגדות המשנה לפרקליט המדינה שי ניצן. הכנסת הקודמת כבר אישרה אותה בקריאה ראשונה, וקידומה בכנסת הנוכחית התאפשר לאחר שהוחל עליה דין רציפות.

לפי הנתונים שנחשפו בוועדת החוקה, תיקיהם של 134 נאשמים, מתוכם 46 קטינים עדיין תלויים ועומדים בבית המשפט. הטיפול ב-310 נאשמים הסתיים, 75 מתוכם הורשעו כאשר על יותר ממחציתם הוטל עונש מאסר. עניינם של 195 נאשמים אחרים הסתיים ללא הרשעה, תוך כדי קביעה שהם ביצעו את העבירה. רק 39 נאשמים לא הורשעו, כשמתוכם רק ארבעה זוכו לחלוטין. ללא קשר להצעת החוק, 85 מורשעים הגישו בקשה למחיקת הרישום הפלילי, מתוכם 65 נענו בחיוב.

כבר בחודש יוני בשנה שעברה הורה נשיא המדינה על מחיקת הרישום הפלילי של 59 אזרחים בגין עבירות קלות שבוצעו על ידם בתקופת ההתנתקות, במחאה על פינוי יישובי גוש קטיף. מספר חודשים לפני כן חתם שר המשפטים דאז, פרופ' דניאל פרידמן על המלצה למחיקת הרשעתם של 40 נאשמים שהועמדו לדין בעקבות מעשים שביצעו במסגרת התנגדות להתנתקות. ממשרד המשפטים נמסר, כי הדבר נעשה "מתוך הבנה כי המעשים נעשו על רקע אירוע היסטורי חריג, ואין המדובר במי שהם עבריינים במהותם".

"החוק יעודד פורענות נגד פינוי התנחלויות"

יו"ר בל"ד, ג'מאל זחלקה אמר לוואלה! חדשות כי "חוק חנינת עברייני ההיתנתקות הוא בבחינת יקוב ההר אל הדין, ולא יקוב הדין את ההר. על פי החוק המתנחלים מעליו. חוק זה יעודד פורענות נגד פינוי התנחלויות, במקום הרתעת עבריינים, והוא מרתיע מפני פינוי התנחלויות, וזה בדיוק מה שהממשלה רוצה. – במקום שלום עם ערבים, שלום בין יהודים".

ארגון שלום עכשיו הודיע כי ישקול לעתור לבג"צ נגד החוק. לדברי מזכ"ל הארגון, יריב אופנהיימר, "החוק פוגע בעיקרון השיוויון, מפלה לטובה מפגינים מצידה הימני של המפה ומעניק לתומכי המתנחלים יחס מועדף".

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, בירך על אישור החוק. "הצלקת שהותירה ההתנתקות לא הגלידה אצל רבים, אבל את אות הקין שברישום הפלילי צריך למחוק למי שלא סיכנו חיי אדם ולא נקטו באלימות קשה בעת המחאה", אמר. "על מתנגדי ההתנתקות ותומכיה להתלכד ולאחות את הקרע בעם שהותירה עקירת היישובים, וצעדי חנינה לפנים משורת הדין למי שנקטו במחאה אך לא פגעו בנפש, עשויים לתרום לכך".

לא כל חברי הכנסת מהימין מרוצים מהנוסח הסופי של החוק. לדברי ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), "הפרקליטות והמשנה לפרקליט המדינה שי ניצן הצליחו לשנות סעיפים רבים ונאשמים שחסמו כביש לא יזכו לחנינה. שוב מסתבר שהפרקליטות שולטת ומכתיבה את הטון בבית המחוקקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully