וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: לשחרר ממעצר טירון ששיחק בנשק

יהושע בריינר

25.1.2010 / 20:02

הסנגוריה הצבאית עתרה בדרישה לשחרר טירון בנח"ל שנעצר לצורך הרתעת חיילים אחרים ומואשם בשימוש בלתי חוקי בנשק. לטענתה, מעצרו עד תום ההליכים מנוגד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו

בצעד חריג החליטה הסנגוריה הצבאית להגיש עתירה לבג"ץ נגד בית הדין הצבאי לערעורים ונגד מפקד כלא צבאי, בדרישה לשחרר טירון שנכלא לצורך הרתעת חיילים אחרים. העתירה הוגשה אתמול (ראשון) בשמו של טירון בנח"ל, המואשם בעבירה של שימוש בלתי חוקי בנשק, לאחר שטען את נשקו ונמנם באוהל בו שהו חבריו.

אף שהחייל וחבריו ששהו באוהל העידו כי מדובר היה בטעות רגעית וכי הדבר לא נבע מוויכוח שהיה ביניהם ואף שהחייל עצמו ניגש למפקדיו ודיווח על האירוע, הוא נעצר עד להגשת כתב האישום נגדו. אף שהתנצל וחזר בו מהמעשה ובתי הדין הצבאיים הודו כי לא נשקפת מסוכנות מהחייל, הוא נעצר עד תום ההליכים וזאת בשל "עילת צבאית ייחודית", המאפשרת לצבא לעצור חייל לצורך הרתעת חיילים אחרים.

לטענת נציגי הסנגוריה הצבאית שהגישו את העתירה, ההחלטה מנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. "כולם מסכימים שמדובר בחייל טוב וממושמע עם המון מוטיבציה שעשה טעות, אך אי אפשר להפיל על גבו את כל משחקי הנשק בצה"ל", אומרת סרן עו"ד עדי ליבוביץ', אחת ממגישות העתירה. "בג"ץ כבר אמר את דברו בהחלטה אחרת כשאסר על המדינה לעצור אויבים לצרכי הרתעה ולמען 'יראו וייראו'. האם המסר שרוצים להעביר במקרה שכזה הוא שאסור לעצור אויב על מנת להרתיע אחרים, אך מותר לעשות זאת לחייל שרוצה לתרום למדינה?"

לטענת הסנגוריה הצבאית, עילת המעצר איננה חוקתית. "אף שכבר בערב בו קרה המקרה, כל החיילים קיבלו תדריך על משחקים בנשק, והחייל עצמו התנצל ומבין את הטעות הקשה שעשה, מבקשים להשתמש בחייל ולמנוע את חירותו רק כדי להשתמש בו כשלט אזהרה לאחרים", אמרה סרן ליבוביץ', שהגישה את העתירה ביחד עם עו"ד רס"ן לילך רובין.

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הורה לצה"ל להשיב לעתירה עד לתחילת חודש פברואר.

מדובר צה"ל נמסר כי "לחייל מיוחס אישום של שימוש בלתי חוקי בנשק. מעשים מסוג זה הם חמורים ביותר וכפסע ביניהם לבין אובדן חיים. המדיניות העקבית וארוכת השנים של הפרקליטות הצבאית היא להגיש כתבי אישום בגין אירועים חמורים מעין אלה. הפסיקה מלמדת כי בתי הדין הצבאיים נוהגים להורות על מעצרם של חיילים בגין מעשים דומים. עמדת הפרקליטות תובא בפירוט בפני בית המשפט העליון במסגרת הדיון המשפטי".

לפניות ליהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully