וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישוף פולני: "השואה היא המצאה יהודית"

ערב יום השואה הבינלאומי, האשים אחד מבכירי הכנסייה הקתולית בפולין כי ישראל עושה שימוש תעמולתי באירועי מלחמת העולם השנייה. לאחר מכן טען: "דבריי הוצאו מהקשרם"

"השואה, כמו שהיא, היא המצאה יהודית". כך אמר היום (שני) הבישוף הפולני תדאוש פירונק, בראיון לאתר אינטרנט האיטלקי "פונטיפקס". פירונק התייחס ליום השואה הבינלאומי שחל השבוע ואמר כי צריך גם לקבוע יום זיכרון לקורבנות הרבים האחרים, אפילו אלה של הקומוניזם.

פירונק היה גם מקורב לאפיפיור לשעבר יוחנן פאולוס השני. לדבריו, ישראל משתמשת בזכר השואה כנשק תועמלני. "ללא ספק, רוב המתים במחנות הריכוז היו יהודים, אבל היו ברשימה גם פולנים, צוענים, איטלקים וקתולים. אז אל תגנבו את הטרגדיה הזאת בשם תעמולה", צוטט פירונק.

"אבל להם, היהודים, יש התייחסות טובה בתקשורת בגלל האמצעים הכלכליים החזקים שלהם, כוח רב ותמיכה בלתי מסויגת של ארצות הברית. זה מקדם סוג של שחצנות, שמבחינתי היא בלתי נסבלת", הוסיף הבישוף. פירונק אף טען שהפלסטינים הם קורבנות של חוסר צדק בידי הישראלים. "שהלובי הבינלאומי יציין יום זיכרון גם עבורם", הצהיר. פירונק העביר גם ביקורת על בניית גדר ההפרדה על ידי ישראל וכינה אותה "חוסר צדק משווע נגד הפלסטינים, שזוכים ליחס של חיות ושזכויות הבסיס שלהם כבני אדם מופרות, בלשון המעטה". יחד עם זאת, הוסיף הבישוף, הדברים הללו "אינם מנוגדים לבושה שהמיטו מחנות ההשמדה ולסטיה של הנאצים".

"לכנסייה הקתולית חלק בשואה"

דבריו של הבישוף הפולני עוררו סערה. בתגובה הוא אמר לרדיו הפולני כי הראיון שפורסם עמו באתר האיטלקי אינו עולה בקנה אחד עם מה שאמר לכתב. "לא ראיתי את הטקסט של הראיון שנתתי ולא אישרתי איתו. אבל אני מאמין למה ששמעתי מהתקשורת, אז נראה שהגרסה הסופית של הראיון היא רעיון של העיתונאי שדיברתי איתו, מכיוון שהטקסט מלא בהצהרות מעורפלות".

במערכת הפוליטית הישראלית לא נשארו אדישים להתבטאות של פירונק. סגן השר איוב קרא צפוי להיפגש עם האפיפיור ביום רביעי הקרוב, אז יבקש קרא מהכס הקדוש הבהרות בנוגע להתבטאותו של פירונק. ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר הערב כי הוא "סבור שחשוב מאוד שנשמע מהבישוף עצמו למה הוא התכוון. הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו הוא משבר דיפלומטי גם עם פולין. בפגישותינו בפולין אדאג להעלות את הנושא ואחתור לשמוע את הדברים ממקור ראשון. אם אכן נאמרו הדברים, אלו דברים חמורים ובלתי נסלחים".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) ביקש להזכיר כי לכנסייה הקתולית יש אחריות לעצם קיומה של השואה. "חבל שבערב יום השואה הבינלאומי יש אנשי דת שלא לומדים דבר ולא זוכרים דבר", אמר אורבך. "נוכחותם של חברי כנסת ישראלים ויהודים באושוויץ, היא התזכורת למה שהיה ולמה שלא ניתן שיקרה. אני מניח שהנושא של מכחישי השואה למיניהם יעלה גם בפגישות של חברי המשלחת".

ח"כ טאלב א-סנע (רע"ם-תע"ל) אמר שהניסיון להקטין את מימדי השואה יגרום נזק לאנושות, מאחר שלדבריו "זה יאפשר סלחנות בינלאומית שתאפשר צמיחת מפלצת רצחנית תורנית נגד עם זה או אחר. אסור שהשואה היהודית תקטין את מימדי הקטסטרופה האנושית שהנאצים המיטו על האנושות, ואסור להתעלם מהעובדה שבמלחמה הארורה הזו נהרגו 50 מליון בני אדם. השואה היא השיא של הפשע המפלצתי של הנאצים, אבל זה לא צריך לבטל את הסבל הנורא שמכונת הרצח הנאצית גרמה לעמים אחרים".

ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) אמרה כי להכחשת השואה על ידי איש דת בכיר בכנסייה יש "השלכות קשות ביותר. "אני רואה בזה המשך לגל האנטישמיות ששוטף את אירופה והעולם כולו. בהגיעי מחר לקרקוב, אמחה בפני המארחים על ההתבטאות. עם זאת, ברצוני להדגיש שמחנות ההשמדה הם ההוכחה החיה ביותר להתרחשותה של השואה והמשלחות היוצאות מישראל לשם הן התשובה להמשכיותו של העם היהודי".

שבח וויס, יו"ר הכנסת ושגריר פולין בעבר אמר לוואלה! חדשות כי "זו אמירה אנטישמית טיפוסית ואני מתקשה להגיב על דברים כאלו. אמירות קטנוניות מסוג זה מהוות לא רק הסתה, הם מייצרות גם נזק גדול לפולין. כל אדם יודע מה קרה במלחמת העולם השנייה ליהודים וסוג כזה של אמירה, שהיהודים המציאו את המושג 'שואה', קיצונית. ההקשר שעשה הבישוף לעזה הוא גס ופרימיטיבי. אני משוחח במהלך כל היום עם ערוצי טלוויזיה מהתקשורת הפולנית והם יוצאים מדעתם. אני יכול לומר שגם הם מאד לא מעוניינים באמירה זו, במיוחד לאור ביקור ראש הממשלה, נתניהו מחר במדינה לכבוד ציון יום השואה הבינלאומי".

גם בקהילה היהודית ברחבי העולם מיהרו להגיב לדברים. אייב פוקסמן, ראש הליגה היהודית נגד השמצה בארצות הברית, אמר כי "זה עצוב מאוד ש-65 שנים אחרי שחרור אושוויץ, כומר פולני עדיין מתעסק ברטוריקה אנטישמית, בגלל שכל כך הרבה יהודים שפכו דם על אדמת פולין". גם ליאון פסרמן, לשעבר נשיא יהדות רומא ומי שהיה אחראי על ביקור האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בבית הכנסת ברומא בתחילת החודש הגיב לדברים ואמר כי הוא "בהלם מוחלט מהדברים האלה, בייחוד אם הם הגיעו מחבר בהנהגת הכנסייה". פיוטר קדליק, ראש הקהילה היהודית בפולין אמר לאחר פרסום הדברים כי הוא מקווה שהמחלוקת סביב הפרסום לא תפגע באירועים לציון יום השואה הבינלאומי. "ללא ספק זה גרר הרבה תגובות משני הצדדים וזה מראה כמה שביר דו השיח בין שתי הדתות, ולכן זה מדאיג מאוד".

(עדכון ראשון: 15:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully