וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יתומי צה"ל ישרתו בקרבי ללא צורך בחתימת הורה

פנחס וולף ויהושע בריינר

25.1.2010 / 11:09

שינוי בנהלי הגיוס לצה"ל של בנים למשפחות שכולות. הורים שכולים לא יידרשו לחתום לבניהם על אישור מיוחד לשירות בקרבי. להורים תהיה זכות וטו להפסיק את השירות הקרבי של בניהם בכל עת

צה"ל משנה את מדיניותו בכל הנוגע לגיוס יתומי צה"ל ובני המשפחות השכולות: "הצורך של ההורים לחתום על אישור לגייס את בנם או בתם לפני שהם מתגייסים, העלה את השיח הציבורי באשר לדילמה הבלתי אפשרית בה נמצאים ההורים", אמר היום אל"מ יאיר בן שלום, ראש מחלקת נפגעים באגף כוח האדם בצה"ל, במסגרת דיון מיוחד שנערך בנושא בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

"בסופו של דבר, החליט הצבא כי המיועד לשירות ביטחון ממשפחה שכולה יוכל להתגייס לשירות קרבי במידה שהוא ידרוש זאת. ההורים לא יצטרכו לחתום, אלא שבידיהם תהיה זכות וטו להפסיק את שירותו הקרבי גם לאחר שהוא החל בו. עם זאת, קצינת נפגעים תלווה את המשפחה לכל אורך הדרך ותקיים איתם דיאלוג בנושא".

על פי הנתונים שהוצגו לחברי הוועדה, מדי שנה מתגייסים 250 בנים למשפחות שכולות, מתוכם 40 מתנדבים לשירות קרבי. עוד עולה כי בכל שנה נרשמים בין 4 ל-5 מקרים בממוצע בהם ההורים מסרבים לחתום לבניהם על אישור לביצוע שירות בעל אופי קרבי. "בפעמים רבות נסיבות הנפילה משפיעות רבות על הבן או האח להתגייס לאותה יחידה - הרבה פעמים אנחנו גם מקבלים בקשות לקבל את הנשק של האח. הקושי אצל ההורים והאלמנות טמון בחשש מאובדן נוסף והדילמה הקשה היא בין זה לבין הרצון לאפשר לבן או לבת להגשים את רצונם", פירט בן שלום.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, טרם קבלת ההחלטה נבחנו בצה"ל חלופות אחרות ובהן סירוב גורף על גיוס בני המשפחות השכולות לשירות קרבי, מתן חופש מוחלט לבן או לבת ללא התחשבות ברצון הוריהם וכן השארת המצב על כנו. לבסוף, הוחלט כאמור על יצירת מסלול שירות ייחודי בו לא נדרשת הסכמת ההורים בתחילת השירות אך נשמרת בידיהם הזכות להפסיק את השירות המסוכן. "המציאות מלמדת אותנו שכשקורה משהו אנחנו נשארים בדיאלוג עם מי שנשאר בבית, עם ההורים והאחים, ולכן לא ניתן להתעלם מעמדותיהם", נימקו בצה"ל את ההחלטה.

סוגיה קשה ורגישה

"הידיעה לגבי זכות הווטו נמצאת בתוך המשפחה ומובאת לידיעתה מרגע שצו הגיוס מתחיל", הסביר בן-שלום. "זה לא חדש לא למתגייס ולא להוריו: הנושא הזה נמצא על המדוכה כל הזמן. במלחמת לבנון השנייה היו פניות מצד ארבעה הורים שכולים להוציא את ילדיהם מלבנון וכך עשינו. לפני מספר חודשים הייתי אצל משפחה בכרמיאל והתוודעתי לסיטואציה קשה ביותר. הייתי שם כיוון שהבן השלישי עומד להתגייס. איני יכול לומר למשפחה כזו 'אם הילד רוצה הוא ילך ואנחנו מפקיעים מכם את היכולת להתערב בכך' - זו סוגיה מאוד חשובה".

יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי, אמר במהלך הדיון: "מדובר בסוגיה קשה, טעונה ורגישה. הנושא הקשה הזה קיבל עוצמה מיוחדת לאחר הטרגדיה הקשה שפקדה את משפחת רמון עם נפילת הבן אסף".

אלי בן שם, יו"ר יד לבנים, אמר בדיון כי "ההחלטה שהתקבלה היום היא לא פשוטה כלל. עם זאת, אנו מברכים על כך שצה"ל קיבל את עמדתנו כי יש לשים סוף להטלת האחריות הבלתי נתפסת לגורל הבנים על כתפיי ההורים השכולים".

יותם, אח שכול, שאחיו נהרג במלחמת לבנון השניה אמר בדיון: "אחי היה בסיירת אגוז. גם אני מתגייס לשם. עשיתי מיון כפול. התקבלתי ליחידה במודיעין, אבל ידעתי שאלך לקרבי. היום אין הרבה בני נוער שרוצים להתגייס ליחידות קרביות. אני עובר בכל הארץ ומרצה, וכששומעים שכאח שכול אני מתגייס לקרבי זה ממש מדרבן אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully