וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת ברשות: האם לקיים בחירות לפרלמנט?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

24.1.2010 / 21:00

כהונת הפרלמנט הפלסטיני תגיע הלילה לקיצה. בחמאס, המחזיק ברוב בבית הנבחרים הפלסטיני, מתנגדים לערוך בחירות. בפתח טוענים כי רק לאבו מאזן סמכות להאריך את כהונת הפרלמנט

משבר פוליטי נוסף ברשות הפלסטינית: הלילה (ראשון) צפויה להסתיים באופן רשמי כהונתו של הפרלמנט הפלסטיני, ארבע שנים לאחר שחבריו נבחרו. אולם בעוד שבארגון חמאס – שרוב חברי הפרלמנט נמנים עליו – הבהירו כי הפרלמנט ברמאללה ימשיך לתפקד כרגיל כל עוד לא נערכו בחירות חדשות, הרי שבפתח טענו כי לא יכירו בפרלמנט ויראו בחבריו נציגים בלתי לגיטימיים.

יו"ר הפרלמנט ד"ר עזיז דוויכ, בכיר חמאס שהיה עצור במשך שלוש שנים בישראל, כינס היום מסיבת עיתונאים והודיע כי הפרלמנט ימשיך לתפקד כרגיל עד שייערכו בחירות חדשות לבית הנבחרים. בדבריו הסתמך ד"ר דוויכ על סעיף בחוק הפלסטיני הקובע כי כהונתו של הפרלמנט הפלסטיני תסתיים רק כאשר יושבעו חבריו החדשים.

חבר הפרלמנט מטעם פתח, עזאם אל-אחמד, התייחס לדבריו של ד"ר דוויכ באמרו כי על פי החוק, יו"ר הרשות אבו מאזן הוא האדם היחיד שיש לו סמכות להאריך את כהונת הפרלמנט. הוא קרא לד"ר דוויכ לכבד את החוק ולהפסיק "לנצל את תפקידו ואת הפרלמנט כדי לשרת את אלו שביצעו הפיכה (ברצועה - נ.י)".

משבר חוקתי זה מצטרף לשורה של משברים פוליטיים נוספים שאירעו בחודשים האחרונים ברשות, בעיקר על רקע המחלוקת החריפה בין פתח לחמאס ואי יכולתם לגבש הסכם פיוס. מאז שהשתלט חמאס על רצועת עזה ב-2007 מחרים ארגון פתח את ישיבות הפרלמנט הפלסטיני. בשלוש השנים האחרונות התכנס הפרלמנט פעם אחת בלבד, בעיקר משום ששליש מחבריו עצורים ישראל.

בחודש אוקטובר האחרון הוציא יו"ר הרשות אבו מאזן צו נשיאותי המורה על קיום בחירות לנשיאות ולפרלמנט בחודש ינואר בגדה המערבית וברצועת עזה. אולם בשל התנגדותו של חמאס לקיים בחירות ברצועה, פנתה ועדת הבחירות המרכזית לאבו מאזן בבקשה לדחות את הבחירות. בחמאס עומדים על כך שהבחירות ייערכו רק לאחר חתימה על הסכם פיוס בין הארגונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully