וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברגולציה השטן נמצא בפרטים הקטנים"

רויטרס

23.1.2010 / 16:20

כך אמר חתן פרס הנובל הכלכלן ג'וזף שטיגליץ והוסיף כי "הצעתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה להגביל את לקיחת הסיכונים מצד הבנקים בוול סטריט היא צעד גדול קדימה"

הצעתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה להגביל את לקיחת הסיכונים מצד הבנקים בוול סטריט היא "צעד גדול קדימה", אמר חתן פרס הנובל הכלכלן ג'וזף שטיגליץ ביום חמישי. אך הדגיש כי עדיין יש צורך ברגולציה בשוק הנגזרים.

"כך זה תמיד בנושא הרגולציה, השטן נמצא בפרטים הקטנים, אבל זה צעד גדול מהמקום שבו היו הדברים קודם לכן", אמר שטיגליץ בראיון לערוץ הטלוויזיה של רויטרס. הצעותיו של אובמה, שנדרשות לאישור הקונגרס, מתייחסות לבעיית הבנקים ה"גדולים מכדי ליפול" וללקיחת סיכונים מופרזים, אמר שטיגליץ.

החוקים החדשים יגבילו את גודל הבנקים ביחס למגזר הפיננסים הכולל, וימנעו מחברות פיננסים שמחזיקות בבעלות על בנקים מלהשקיע בהם, מלהחזיק או לתמוך בקרנות גידור או בקרנות השקעה פרטית. בנוסף, החוקים ימנעו מכמה מהבנקים לבצע הימורים בשווקים הפיננסיים בכספם שלהם, שאינו קשור לשירות שהם מעניקים ללקוחות. הבית הלבן תלה בגורמים אלה את האחריות למשבר הפיננסי של 2008.

שטיגליץ, שמרצה באוניברסיטת קולומביה, אמר כי הלקח של המשבר הפיננסי הוא ש"אפילו בנקי השקעות צריכים להימצא תחת רגולציה הדוקה". הוא הוסיף כי החוקים אינם רחבים מספיק ואינם כוללים רגולציה על שוק הנגזרים, שמבוססים על נכסים כמו אג"ח סחורות או צמודים לתנודות בשערי מטבעות ובריביות. הנגזרים הובילו להחרפת משבר האשראי והיו בין הגורמים שהובילו לקריסתם של בנקים רבים, ביניהם ליהמן ברדרס.

הנגזרים הם בעיה "לא רק בבנקים הגדולים, אלא עשויים להוביל לבנקים שהינם לא רק גדולים מכדי ליפול אלא גם למוסדות פיננסיים שקשורים מדי ביניהם מכדי ליפול, כמו בפרשיית AIG בשנה שעברה", הוא אמר. AIG נזקקה לחילוץ ממשלתי מאסיבי לאחר שהיתה חשופה לנכסים מסוכנים כולל חוזי CDSS, המשמשים לביטוח כנגד חדלות פירעון.

הצעותיו של אובמה הושוו לחוק גלאס סטיל - שנחקק בעידן השפל הגדול ובוטל בשנת 1999 - אשר הציב הפרדה בין בנקים עם פעילויות מסחריות ופקדונות לבין בנקי השקעות. שטיגליץ אמר כי החזרת חוק גלאס סטיל כלשונו אינה נחוצה, "אך הרעיון הבסיסי - הניסיון להימנע מניגוד אינטרסים, לוודא שהבנקים המסחריים לא לוקחים סיכונים מופרזים - הוא עיקרון חשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully