וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שישרפו את המועדון

יוסי ביילין

22.1.2010 / 7:46

יש כאלה בגן הילדים, בבית הספר, בצבא, בכל מקום שיש בו קבוצה גדולה דייה של בני אדם, וגם בפוליטיקה. הספוילר הוא מי שנכשל - באשמתו או שלא באשמתו - בניסיון להשתלב, להצליח ואף להצטיין, וגילה שהוא יכול להיגאל משוליותו על ידי גרימת נזק לזולת.

זהו גילוי עצום, כי קלות גרימתו של הנזק מסוגלת לסחרר את ראשם של אנשים אשר מצאו עצמם בשוליים, מבלי שמישהו התייחס אליהם ברצינות. לפתע הם מהווים איום, אנשים מנסים להניאם מחזרה על המעשה המזיק, והם מבינים כי זאת הזדמנות חייהם: להזיק כדי שימשיכו ויתייחסו אליהם.

בראש משרד החוץ עומד כיום ספוילר מובהק. במשך שנים התייחסו אליו כאל בריון פוליטי, שאומר את אשר הוא חושב בבוטות רבה, משום שהוא יודע שאין לדבריו משמעות. כאשר זכתה מפלגתו ב?15 מנדטים, קשה היה להתעלם ממנו. הוא שיחק משחק פוליטי מוצלח מבחינתו, נתניהו מיצמץ ראשון והעניק לו, במעשה חסר אחריות, את תיק החוץ. כיוון שהדבר האחרון שנתניהו רצה הוא שליברמן ייצג את ישראל בעולם, הוא הסתפק בנתינת התואר ונטל ממנו כל השפעה.

ליברמן יכול היה לבוא בטענות על התעלמות משר החוץ, להתכנס בתוך עצמו בנוקדים ולהמתין לטלפון הפייסני של ראש הממשלה, או אפילו לתבוע הסכם קואליציוני חדש, שיבהיר בדיוק את סמכויותיו. הוא לא עשה דבר מכל אלה והחליט להתנהג כאילו זה רק גשם. כששאלו מדוע אינו מעורב בנושא הפלשתיני, הסביר כי כמי שחי בהתנחלות הוא לא חש בנוח להשתתף במשא ומתן. כשהבין ששום מדינה מוסלמית לא תארח אותו, החליט לנסוע לאפריקה ולאמריקה הלטינית ולהסביר כי הנושא הישראלי?פלשתיני הוא נושא מלאכותי. הוא הבטיח לשנות את הסדר ולהדגיש נושאים כלכליים ואחרים.

הוא הבין עד כמה זה חסר סיכוי, בעיקר בעקבות תגובות שומעיו בכנס המיותר והיקר של כל שגרירי ישראל והקונסולים הכלליים שלה. אולי משום כך החליט לנצל דווקא את הבמה הדיפלומטית לצרכים פוליטיים ולהבהיר כי כל עוד "ישראל ביתנו" בקואליציה, לא תמלא טורקיה תפקיד של מתווך. בשבוע שעבר אף הגדיל לעשות כאשר סגנו הביך את ישראל בפרשת השגריר הטורקי.

עמדת הספוילר היא הנוחה לו ביותר, במיוחד כאשר חרב כתב האישום מונחת על צווארו. אין שום סיכוי שהפרשה האחרונה מול טורקיה תביא לשינוי בהתנהגותו. אדרבה, התברר לו כי בדרך זו יזכה לתשומת לב. תחושתו של ליברמן כי אין מחיר פוליטי להתנהגותו, אינה דמיונית לחלוטין.

מצב זה מעמיד את נתניהו בפני הכרח להחליט. הוא מבין את הנזק שגורם ליברמן, ומנהיגי העולם דואגים להזכיר לו זאת. ניסיון להרגיע את הספוילר ולהציע לו מעורבות מדינית עמוקה יותר, עלול להיות קטסטרופלי. האופציה האחרת היא להרחיק את ליברמן ממשרד החוץ, כחלק מסבב שרים חלקי. ליברמן יוכל לקבל על עצמו תיק כלכלי.

כיוון שהפרשה הטורקית נסתיימה כפי שנסתיימה, אין נתניהו חש עכשיו צורך דחוף לקום ולעשות מעשה, למרות כעסו על ליברמן ועל סגנו. זו עלולה להיות טעות מרה. בפעם הבאה, כשהספוילרים יחליטו לשרוף את המועדון, זה עלול להיות מאוחר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully