וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל היכתה את תחזיות האנליסטים

נמרוד הלפרן

22.1.2010 / 8:30

ענקית האינטרנט דיווחה על רווח והכנסות רבעוניים שעלו על כל התחזיות. עם זאת, נראה כי המשקיעים ציפו לתוצאות כספיות טובות אף יותר

ענקית האינטרנט גוגל דיווחה היום על רווח והכנסות רבעוניים שעלו על תחזיות האנליסטים. עם זאת, נראה כי המשקיעים ציפו לתוצאות כספיות טובות אף יותר, שכן מניית גוגל נופלת ב-5% במסחר לאחר הסגירה. המניה סיימה את שעות המסחר הרגילות בוול סטריט בעלייה קלה.

גוגל, מפעילת מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, רשמה ברבעון הרביעי של שנת 2009 רווח נקי של 1.97 מיליארד דולר, או 6.13 דולר למניה, לעומת רווח של 382 מיליון דולר, או 1.21 דולר למניה, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בניכוי סעיפים חד פעמיים רשמה החברה רווח של 6.79 דולר למניה - הרבה מעל לתחזית האנליסטים היתה לרווח של 6.48 דולר למניה.

הכנסות גוגל בתקופה המדווחת הסתכמו ב-6.7 מיליארד דולר, גידול של 17% לעומת הרבעון המקביל - צמיחה דו-ספרתית ראשונה בהכנסות זה שנה. בניכוי תשלומים לשותפותיה בתחום הפרסום, הסתכמו הכנסות החברה ברבעון ב-4.95 מיליארד דולר - מעל לתחזית האנליסטים להכנסות של 4.9 מיליארד דולר.

"גוגל רשמה רבעון רביעי חזק, עם צמיחה של 17% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל", אמר מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, בעת פרסום הדו"חות. "לאור העובדה כי הכלכלה העולמית נמצאת עדיין בשלבים מוקדמים של התאוששות, מדובר בסיום יוצא מן הכלל של השנה", הוסיף.

בעקבות המיתון הכלכלי העולמי גברו החששות מפני האטה בצמיחה בשוק הפרסום הטקסטואלי צמוד תוצאות חיפוש - תחום הפעילות האחראי למרבית הכנסות גוגל - וברבעון הראשון של 2009 אף רשמה גוגל ירידה בהכנסותיה לעומת הרבעון הקודם, בראשונה מאז הנפקתה בקיץ 2004.

עם זאת, תחום החיפושים המקוונים ופרסום צמוד תוצאות חיפוש לא נפגעו באופן יחסי עקב המיתון הכלכלי והנפילה בהוצאות על פרסום באינטרנט, וגוגל הצליחה להתמודד עם המיתון באופן טוב בהרבה מאשר חברות אחרות התלויות בתחום הפרסום. מרבית האנליסטים צופים כי הכנסות גוגל ימשיכו לצמוח השנה, כל עוד נמשכת התאוששות הכלכלה.

בה בעת, גוגל ממשיכה להגדיל את נתח השוק שלה. הנתח של גוגל בשוק החיפוש המקוון בארה"ב גדל בדצמבר ל-65.7% לפי נתוני חברת המחקר קומסקור. במקביל, ירד הנתח של יאהו ל-17.3% והנתח של מיקרוסופט ל-10.7%. יאהו צפויה לפרסם את דו"חותיה הרבעוניים ביום שלישי הקרוב, ולפי התחזיות תרשום רווח של 11 סנט למניה על הכנסות של 1.23 מיליארד דולר.

"החולה כבר יצא מחדר המיון"

גוגל גם נהנתה ברבעון הרביעי מעונת מכירות החגים החזקה באינטרנט. החברה אמנם לא מוכרת מתנות ברשת, אולם גוגל מפנה קונים לאתר מסחר מקוון באמצעות הפרסומות שלה.

מוקדם יותר החודש, התייחס מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, בראיון לעיתון "סאנדיי טלגרף" לגורמים שהובילו למשבר הכלכלי העולמי. "מספר האנשים שנפגעו מפעולותיו של המגזר הפיננסי הוא כה גדול, שקשה לפתח סימפטיה לאנשי המגזר, בהתחשב בהתנהגותם החמדנית", אמר שמידט בראיון שפורסם לפני כשבוע וחצי. לדבריו, עידן ה"כסף הקל" בארה"ב הוא שגרם למשבר ב-2008, ויש להדק את הפיקוח על הבנקים כדי למנוע את הישנותם של האירועים.

"יש לזכור שהרבה מהמוסדות האלה הפריטו את הרווחים והלאימו את ההפסדים. בקפיטליזם, לא מתקבל על הדעת מצב שבו אתם רק מנצחים ולא מפסידים", אמר שמידט, והוסיף כי ארה"ב היא האשמה העיקרית במשבר. "האשמה, במידה ויש כזו, מוטלת בעיקר על ארה"ב. לא אירופה, לא בריטניה", אמר.

במבט קדימה ל-2010, אמר שמידט כי אף ש"החולה כבר יצא מחדר המיון", קשה לדעת כיצד הכלכלה תתפתח בהמשך. "מה יקרה כשכספי התמריצים יאזלו? אני מבטיח לך שאיש לא יודע", אמר. "לא היה שום תקדים לכמות הכסף שהוזרמה לשווקים". באשר לגירעונות של הכלכלות המערביות הגדולות, העריך שמידט כי ארה"ב נמצאת במצב טוב יותר, ותוכל לצמצם את גירעונותיה, בשל מעמדו של הדולר כמטבע העתודות העולמי.

דו"חות גוגל מתפרסמים על רקע משבר ביחסי ענקית האינטרנט וממשלת סין. בשבוע שעבר, הודיעה גוגל כי נפלה קורבן למתקפת מחשבים מתוחכמת שנועדה לפרוץ את תשתיות האבטחה שלה ולחשוף את זהותם של בעלי חשבונות דואר אלקטרוני בסין שפועלים לקידום זכויות אדם במדינה.

בעקבות המתקפה, הודיעה גוגל לממשלת סין כי בכוונתה להפסיק לצנזר תוצאות במנוע החיפוש שלה בסין לפי דרישת הממשלה המקומית, וכי תשקול לצאת כליל מהשוק הסיני או לצמצם בו את פעילותה. שלשום אף הודיעה החברה על דחיית השקתם בסין של דגמי טלפונים סלולרים המתבססים על מערכת ההפעלה אנרדואיד של גוגל.

יציאה של גוגל מהשוק הסיני אינה צפויה לפגוע בחברה באופן משמעותי בטווח המיידי, משום שעסקי החברה בסין אחראים רק ל-1% עד 2% מסך הכנסותיה. עם זאת, ויתור על נוכחות בשוק הסיני מהיר הצמיחה בו כבר השקיעה גוגל סכומי כסף גדולים, עלול להוות מהלומה לחברה. גוגל ציינה כי המגעים עם ממשלת סין נמשכים, וכי טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully