וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מכריז מלחמה על הבנקים

21.1.2010 / 19:33

שבוע לאחר מיסוי המגזר הפיננסי: אובמה מגביל את גודל הבנקים בארה"ב ואת היקף הסיכונים שהם רשאים ליטול. "אני נחוש בדעתי לבצע רפורמה מקיפה"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע היום על תוכנית להגבלת גודלן פעילות המסחר של חברות פיננסים הגדולות בארה"ב בניסיון לצמצם את היקף הסיכונים שהן נוטלות. הודעת הנשיא מגיעה כשבוע אחד בלבד לאחר שהודיע על כוונתו להטיל מיסוי על הבנקים כדי להשיב לממשל את הוצאותיו על חילוץ המגזר.

"למרות שהמערכת הפיננסית היום חזקה הרבה יותר משהיתה לפני שנה, היא עדיין פועלת בדיוק לפי אותם כללים שהביאו אותנו אל סף מפולת", אמר אובמה בנאום היום. "נחישותי לבצע רפורמה במערכת רק מתחזקת כאשר אני רואה חלק מהבנקים שנאבקים נגד הרפורמה חוזרים לאותם דפוסי התנהגות", הוסיף.

"כשאני רואה רווחי שיא באותן חברות שטוענות כי הן אינן יכולות להגדיל את היקף ההלוואות לעסקים קטנים, לא יכולים להשאיר את הריבית על כרטיסי אשראי נמוכה, ולא יכולות להשיב למשלמי המסים את כספי החילוץ של הממשל - זו בדיוק אותו סוג של חוסר אחריות שמבהיר כמה חיונית הרפורמה", הוסיף אובמה.

מטרת התוכנית היא להרתיע את הבנקים מלהתרחב עד לרמה שבה גודלם יהווה סכנה למערכת הפיננסית ויפגע בתחרותיות בשוק. התוכנית תגביל גם את המסחר בכספי הבנקים (נוסטרו), תאסור על בנקים מסחריים להשתמש בכספי פקדונות המבוטחים על ידי הממשל לצורך מימון השקעות ספקולטיביות כמו אג"ח מגובות משכנתאות. התוכנית גם תאסור על בנקים מסחריים להשקיע או להחזיק בבעלות בקרנות גידור או קרנות השקעה פרטית.

בכירים בממשל אמרו כי מטרת ההצעה היא בין היתר להפריד בין החטיבות השונות של חברות הפיננסים, כדי להבטיח שבנקים לא יסבסדו בעקיפין השקעות ספקולטיביות ופעולות מסחר באמצעות כספים מחטיבות שבהן מוחזקים פקדונות המבוטחים על ידי הממשל.

הצעתו של אובמה צפויה להשפיע על פעילותם של גולדמן סאקס, מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה, ג'יי.פי מורגן צ'ייס ולס פארגו וסיטי. המשבר הפיננסי העולמי, שהוביל לקריסתם של בנקי השקעות כמו ליהמן ברדרס ובר סטרנס, הותיר את הבנקים הנותרים עם נתח שוק ונכסים גדולים מאי פעם בתחומי הבנקאות הקמעונית, כרטיסי האשראי והמשכנתאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully