וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נשאיר את קבוצות הרכישה ללא פיקוח"

מאת רנית נחום-הלוי

21.1.2010 / 8:55

כך אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. במקביל, הודיע המשרד כי יערוך בדיקה בקרב גורמים בענ"ף הנדל"ן כדי שאלה יחוו דעתם על קבוצות הרכישה

"לא נשאיר את קבוצות הרכישה בלי פיקוח, לא נחכה עד שיקרה משהו. כיום עוסקים בקבוצות הרכישה גם אנשים לא מנוסים, שממשיכים למכור על אף שלא מסרו שום דירה", כך אמר לאחרונה שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בוועדת הכלכלה של הכנסת.

אתמול הודיע משרד הבינוי והשיכון כי יערוך בדיקה בקרב גורמים בענף הנדל"ן כדי שאלה יחוו דעתם על קבוצות הרכישה - תחום שנהפך לוהט בשנים האחרונות. "המטרה מאחורי השימוע היא הסדרת התחום הפרוץ של קבוצת הרכישה, שכיום מנוהל ללא בקרה ופיקוח", הסביר השר אטיאס, "בעקבות לקחי פרשת חפציבה, בה אלפי רוכשים סיכנו את כספם, אנו רוצים להסדיר את התחום ולהגן על כספי הרוכשים".

קבוצות רכישה הן התארגנות של אנשים פרטיים הפועלים כיזמים לכל דבר משלב רכישת הקרקע עד בניית פרויקט מגורים משותף. מארגני הקבוצה מציעים הוזלת מחירי דירות בשיעור של 15%-30%, היות ועל עסקה כזו לא משולם מע"מ על הקרקע.

עליות המחירים בענף הדיור גרמו בשנתיים האחרונות לפריחה של קבוצות רכישה שחיפשו פתרונות זולים לרכישת דירות. עם זאת לשיטה לא מעט חסרונות. הפעילות נעשית ללא פיקוח, לחלק ממארגני הקבוצות אין ניסיון בתחום, קיימות טענות שמחירי הדירות נמוכים בשיעורים שלא עולים על 7% וקיימים סיכונים רבים שהפרויקט יהיה עם ליקויי בנייה, יתקע ובמקרים גרועים יותר כלל לא יושלם.

במסגרת השימוע שמתכנן משרד הבינוי והשיכון, עליו יהיה אחראי מנכ"ל המשרד מרדכי מרדכי, תינתן אפשרות לבעלי עניין להציג את עמדותיהם בתחום קבוצות הרכישה. בין היתר ייבחנו שאלות מרכזיות כנושא התשלום - האם יש מקום להגביר את ההגנה הקיימת, עלות הדירה, סכסוכים בין רוכשים, מימון הפרויקט, לוחות זמנים, מכירה לצד שלישי וגודל הקבוצה.

"אנחנו מצפים מהמשרד שישווה את התנאים בין הקבלנים והיזמים למארגני קבוצות הרכישה, מהלך שיבטיח את כספי הרוכשים", העיר סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו. "יש לחייב את מארגן הקבוצה, שהוא היזם, על תקופת בדק ואחריות שיינתנו לרוכשים במקרה ויתגלו ליקויי בנייה. כמו-כן לחייבו להבטיח את כספי הרוכשים על-ידי מתן ערבות חוק מכר.

אם התופעה תימשך והחוק לא יתוקן, נראה יותר ויותר קבלנים שיעברו לפלטפורמה של קבוצת רכישה. כבר כיום אנו מבחינים בזה וזה דבר רע מאוד. מענף בנייה רציני הפועל 60 שנה עוברים לאנרכיה, בה הרוכשים הם היזמים ואף אחד לא נושא באחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully