וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון דחוף בכנסת: אנו לא ערוכים לרעש אדמה

פנחס וולף ואייל דץ

20.1.2010 / 13:38

אפקט האסון בהאיטי מגיע גם לכנסת: יושב ראש ועדת המשנה למוכנות העורף למצבי חירום בכנסת, ח"כ זאב בוים, מתריע כי "ישראל איננה מוכנה להתמודד עם נזקי רעידת אדמה שתתרחש באזור"

יו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף למצבי חירום, חבר הכנסת זאב בוים, הודיע הבוקר (רביעי) כי יכנס בשבוע הבא ישיבה דחופה של הוועדה בכדי לדון במוכנותה של ישראל לרעידת אדמה - זאת על רקע רעידת האדמה הקשה בהאיטי אשר הביאה על פי ההערכות למותם של מאות אלפי בני אדם.

"כמו שאחרי ספטמבר 2001 הבין העולם שיש להיערך לטיפול מיידי בטרור משום שהוא יכול לפגוע בכל מקום – כך אחרי רעידת האדמה בהאיטי כל מדינה צריכה להבין שרעידת אדמה יכולה להכות בכל מקום ובכל זמן", נימק בוים את ההחלטה.

לדבריו, מתרגילים של פיקוד העורף בהם היה נוכח בחודשים האחרונים הסיק כי מדינת ישראל איננה מוכנה להתמודד עם אסון המוני שנגרם בעקבות רעידות אדמה: "עד שנת 2015 הגופים האמונים על הנושא עדיין לא יהיו ערוכים כנדרש ויש לתת לכך את הדעת".

בוים מתבסס על מסקנות תרגיל מיוחד ("משחק מנהלים") שהתקיים לפני כחודשיים ובמסגרתו דימו ראשי ערים ורשויות מקומיות בשיתוף עם כוחות החילוץ וההצלה תרחיש של רעידת אדמה בישראל. הנחת העבודה שאומצה בתום התרגיל היא כי ב-36 השעות הראשונות לאחר רעש האדמה לא יצליח אף גוף מטעם השלטון המרכזי וארגוני ההצלה המרכזיים להגיע למקום האירוע ועל כן תיאלץ הרשות המקומית לטפל במפגעים בעצמה. עד לשנת 2015, ההערכה היא כי הרשויות המקומיות לא יהיו מוכנות לתפעול האירועים בעצמן. עוד נקבע, כי נכון להיום אף יחידת חילוץ בישראל לא מסוגלת להתמודד ולטפל בנזקים בסדר הגודל הנגרם על ידי רעידת אדמה.

"סכנה לרעש עוצמתי יותר מהאיטי"

מנהל אגף ססמולוגיה במכון הגיאופיזי לישראל, ד"ר רמי הופשטטר אמר לוואלה! חדשות כי "רעידות אדמה היו ב-2000 השנים האחרונות וימשיכו גם בשנים הבאות - הנחת העבודה היא שנחווה רעידת אדמה".

לדבריו, ייתכן כי מדינת ישראל תחווה רעש אדמה אף חזק יותר מרעש האדמה ההרסני שפקד את האיטי בשבוע שעבר. "רעש האדמה שנרשם בהאיטי היה בעוצמה של 7 בסולם ריכטר - רק בשנת 1995 חווינו 80 קילומטרים מדרום לאילת רעש בעוצמה של 7.2. למזלנו היה מדובר במרחק רב מאזור יישוב ומדרום לעיר, כך שהנזק לאדם ולרכוש היה נמוך יחסית - אך כל תזוזה של רעידה כזו צפונית יותר תביא לתוצאות אחרות".

הופשטטר מזכיר כי בשנת 1927 נרשמה רעידת אדמה בצפון ים המלח בעוצמה של 6.2 דרגות בסולם ריכטר. "אז גבתה הרעידה את חייהם של 285 אנשים ו-940 פצועים. מאז האוכלוסייה בארץ גדלה פי 20 כך שאין ספק שהתוצאות של כל רעידה כזו בתחומי ישראל יכולה להיות הרסנית ואכזרית". לדבריו של הופשטטר, לא ניתן לחזות מראש את מועד הרעש: "הנחת העבודה בעניין הזה היא שזה יכול לקרות מחר ויכול לקרות בעוד מאה שנה - גם אם יש לנו נתונים בסבירות גבוהה יחסית של 40 או 50 אחוזים, אין לנו שום דרך באמת לדעת מתי יגיע הרעש ולכן מילת הקסם היא מוכנות - חייבים להיערך מראש כי זה בנפשנו". להערכתו, מצבה של ישראל כיום בכל הנוגע להיערכות לרעש טוב מזה של האיטי טרם האסון - "אך אין הדבר אומר שלא ניפגע. המטרה שלנו צריכה לשפר את המוכנות מתוך ההבנה הבסיסית שככל שנהיה ערוכים יותר לפני, נשפר את מצבנו ביום שאחרי".

ד"ר דני וקס, העוסק בגיאולוגיה יישומית ובהערכת סיכוני רעידות אדמה הוסיף כי על ישראל לרכז מאמציה בחיזוק מבנים אשר יידרשו לתפקד כמקומות מקלט כחלק מהמענה לאחר האסון, כמו בתי חולים ובתי ספר. כמו כן, ממליץ וקס לממשלה להקים מערכת התראה ארצית אשר תעניק התראה של 10-60 שניות לפני שגלי הרעש מגיעים למבנים ולמתקנים מרכזיים. "רעידת אדמה היא בסופו של דבר עניין של זמן - בממוצע, אחת ל-80 שנה מתרחשת רעידת אדמה חזקה בישראל", אמר וקס והוסיף: "אין לנו אפשרות למנוע זאת, אבל אנחנו כן יכולים להתכונן".

רעש האדמה בעוצמה 7 בסולם ריכטר שפקד בשבוע שעבר את האיטי במרחק 16 ק"מ מהבירה פורט או פראנס הביא לחורבן מרבית המבנים באזור ולמותם של עד 200,000 בני אדם על פי ההערכות. לאור מיקומה של ישראל בסמוך לשבר הסורי-אפריקאי, קיים גם כאן החשש מפני התרחשותו של רעש אדמה בשנים הקרובות.

עומר רבין השתתף בהכנת הידיעה

עדכון ראשון: 12:38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully