וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פמיניזם מי מכין קפה מעולה?

רוני אלוני סדובניק

20.1.2010 / 7:37

הידיעה בדבר יוזמתה השנויה במחלוקת של רשת בתי הקפה "אילן'ס", שיצאה בימים אלו בפרסום על קורס להכנת קפה המיועד לנשים, עורר אצלי את האינסטינקט הפמיניסטי המיידי. כמעט התפתיתי לצאת בתגובה נזעמת נגד הרעיון השוביניסטי הזה, אשר מנציח את מקומה הסטריאוטיפי של האישה בתפקיד המשרתת המכינה קפה לאדונה. אבל במחשבה שנייה החלטתי שמדבר כל כך מופרך כבר עדיף להתעלם.

הרי אומרים עלינו הפמיניסטיות שאנחנו חסרות חוש הומור, שאנו לוקחות כל דבר יותר מדי ברצינות ומתעקשות להיאבק על כל ניואנס שוביניסטי בפרסומת כלשהי. אני מתארת לעצמי שאם רשת "אילן'ס" היתה מעזה לצאת בפרסום כזה לפני עשר שנים, אכן היינו מארגנות מיד משמרת מחאה מול משרדי הנהלת הרשת, או לפחות מחתימות עצומה לחרם צרכניות על הרשת, ואולי אף מדפיסות חולצות טריקו עם סלוגן בסגנון "גם אני לא שותה קפה באילן'ס".

זה לא שמצבן של הנשים מושלם. יש עדיין מי שמנסה לקבע אותן כמשרתות, הן במרחב המשפחתי והן במרחב הציבורי. ואולם אי אפשר להתעלם מכך שמצבן של הנשים טוב היום יותר לאין ערוך בהשוואה לעבר. פרצנו תקרות זכוכית בכל התחומים והמקצועות ונוכחותנו ברשימת מקבלי השכר הגבוה במגזר העסקי והציבורי הולכת ומתעצמת. מנכ"ליות ונשות עסקים כבר הפכו מחזה נפוץ ושגרתי בכנסים ובתקשורת.

גם חלוקת התפקידים המסורתית במשרדים השתנתה. כיום מרבית הבוסים מעדיפים להדפיס בעצמם את מכתביהם, ואנו נתקלות, לשמחתנו, גם במקרים רבים שבהם דווקא הבוס גאה להכין בעצמו קפה לעובדות שלו ולאורחיו, בדומה לאותם אבות סקסיים הנהנים להסתובב ברחובות עם עגלת תינוק.

באווירה פחות מאיימת זו, שבה הכנת קפה כבר איננה באמת סממן של שעבוד נשים ודחיקת רגליהן לנישות מעליבות במקום העבודה, נתפסת היוזמה של רשת "אילן'ס" כמגוחכת ומיושנת או דווקא כהפוך על קפה הפוך.

כל עוד הפעולה הפשוטה של הכנת הקפה איננה מנת חלקן של הנשים בלבד במקום העבודה, הרי ניתן בהחלט לענג את הקולגות בכוס קפה מצוין שבחורה היטיבה להכין, כמובן בהנחה שכשגברים יקומו להכין בפעם הבאה קפה לעצמם, הם גם יואילו לשאול אותך בדרך "שאכין גם לך?".

אפשר להסתלבט על הקורס המפורסם ולומר כי אם רק נשים מוזמנות לבוא ללמוד כיצד להכין קפה משובח, ניתן להבין מכך שהגברים הישראלים אינם זקוקים לקורס כזה כי הם כבר מומחים. הם הרי עשו תואר ראשון בהכנת קפה בצבא בתנאי שדה.

ואולי, אם אנחנו באמת מחפשים פתרון רציני, פשוט ואלגנטי, הדבר הנכון ביותר הוא ליזום במשרד פרסום קמפיין שמנציח דוגמן מהמם שמתענג בבוקר על הכנת קפה והגשתו לנשות עסקים אשר עובדות לצידו. יש לי הרגשה שבעולם הדימויים המשתנים זה עוד יהפוך לטרנד גברי חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully