וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאים בפוליטיקה: דרושה תקופת צינון

יעקב אחימאיר

19.1.2010 / 7:37

אילו הייתי העורך הראשי של חדשות ערוץ 2, הייתי דורש מיאיר לפיד, מגיש "אולפן שישי", להשיב לי, ולא פחות מכך לקהל הצופים, על השאלה "האם יש בכוונתך להתמודד על מקום בכנסת או להקים מפלגה שתתמודד בבחירות לכנסת ה?19?". התשובה לשאלה זו, שלפיד נשאל על ידי המראיינת אילנה דיין, טרם התקבלה.

לפיד לא פסל את האפשרות כי אכן יצטרף להתמודדות לכנסת, ועל כן יש מן הצדק בהצעת החוק של חברי הכנסת רונית תירוש מקדימה ושל כרמל שאמה מהליכוד כי נדרשת תקופת צינון לעיתונאים המבקשים להצטרף לפוליטיקה.

הח"מ הביע תמיכה בהצעת חוק זו במאמר שהתפרסם עוד לפני שנולדה בכלל הצעת החוק. זה היה טרם הצטרפותה של מי שהיתה עיתונאית בערוץ 2, שלי יחימוביץ', לכנסת בשנת 2005. העובדה שיחימוביץ' היתה ברבות הימים לשליחת ציבור מצטיינת אינה מעלה או מורידה. אבל היה טעם לפגם בכך שנפלה בחיקו הציבורי של עמיר פרץ, אז יו"ר טרי של מפלגת העבודה, ימים בלבד לאחר שראיינה אותו, כעיתונאית, באולפן "פגוש את העיתונות". אז, באולפן, היא לא גילתה לצופים את כוונותיה בתחום הפוליטי.

טענותיי אינן אישיות אלא נוגעות לעיקרון. אם ישיב יאיר לפיד בחיוב לשאלה בדבר הצטרפותו האפשרית לפוליטיקה, עליו לנטוש את עמדת המגיש של "אולפן שישי", כי אפשר שצופי התוכנית יחשדו שכל מהלך עריכתי בתחום הפוליטי בתוכנית זו עלול להיות מושפע מתוכניותיו הפוליטיות האישיות של המגיש.

שאלה ערכית

הרי אין דומה הצטרפותה לשדה הפוליטי, תוך התמודדות ולא עקב מינוי, של אישיות טלוויזיונית כיאיר לפיד להצטרפותו של כל אדם אחר לזירה זו. העיתונאי, בייחוד הטלוויזיוני, נהנה מיתרון חשיפה כפי שלא נהנה מיתרון זה כל אדם אחר שרצונו להשפיע, לתקן, לקדם את רעיונותיו הפוליטיים.

על ידי כך מופר עקרון השוויון שבהתמודדות החופשית. אם נדרשת תקופת צינון מעובדי מדינה ועליהם להתפטר ממקום עבודתם 100 ימים לפני מועד הבחירות לכנסת, מדוע לא יוחל עיקרון זה על עיתונאים?

הלוא הם, ואולי אף הח"מ, מטיפי המוסר הקולניים ביותר בחברה הישראלית. הרי נגישותם של רבים מהם למוקדי הכוח וההשפעה ולאולפני השידור כה קלה - חלק משגרת יומם ועבודתם, למעשה. לפיכך גם ההתמודדות שלהם הרבה יותר קלה וחלקה מאשר התמודדותם של אלמונים. ובטח הרבה יותר חלקה מהתמודדותם של עובדי מדינה, הנדרשים לתקופת צינון. וכידוע, גם קציני צבא, אשר הבכירים בהם נהנים מיתרון החשיפה, נדרשים לתקופת צינון.

זוהי סוגיה שנדרשת בה הכרעה, ולכן טוב שיו"ר מועצת העיתונות, דליה דורנר, הביעה בנושא את עמדתה, גם אם היא שונה מעמדתי.

שאלת המעבר של עיתונאים לפוליטיקה היא שאלה ערכית ולא אישית, אבל בכל מקרה, מכל הטעמים שמניתי, ראוי ורצוי כי יאיר לפיד ישיב באורח חד?משמעי לעורכו הראשי ולציבור הגדול של צופיו לאן מועדות פניו. בניגוד לתשובתו כי יחליט בדקה ה?90, דומה כי למען היושרה הוא נדרש להשיב ללא שהות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully