וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משא ומתן: בלי לנצח את האחר

יוסי ביילין

18.1.2010 / 8:07

לכאורה יש מכנה משותף בין הנשיא הפלשתיני, מחמוד עבאס, לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו: שניהם מעוניינים להגיע להסדר קבע בין הצדדים ולא להסדרי ביניים, אף שיועצים מנוסים, פרגמטים וציניים אומרים להם כי אין לכך סיכוי וכי עדיף להם להסתפק בהסדר ביניים. עבאס חושש כי כל הסדר ביניים יהפוך להסדר קבע שלא יספק את דרישות המינימום של הפלשתינים. ואילו נתניהו חושש שבהסדר ביניים יצטרך לוותר על שטח משמעותי מבלי שיקבל תמורה פלשתינית הולמת, וגם לא תמורה כלל?ערבית ראויה.

אלא שאין די במכנה משותף זה, וגם לא בהסכמה העקרונית לפתרון שתי המדינות כל עוד שני הצדדים רואים במו"מ ביניהם משחק סכום אפס, שבו כל מה שאני מפסיד אתה מרוויח. ההתקדמות תבוא דרך מחשבה הרואה בהסכם פתרון שבו יש רק מנצחים. נדמה לי שהוכחנו את האפשרות לניצחון הדדי ביוזמת ז'נבה שהוסכמה לפני שש שנים, ואשר לאחרונה פורסמו כל הנספחים המפורטים שלה, המתפרסים על פני כ?500 עמודים. לא הייתי ממליץ על קריאת הנספחים לציבור כולו, וזו גם הסיבה לכך שבניגוד למה שעשינו ב?2003, עת שלחנו את היוזמה המקורית לכל בית בישראל, הפעם לא הטרחנו אנשים רבים. אבל היה בהחלט רצוי שהמנהיגים יקראו בעיון את ההצעות המפורטות.

הבירה היהודית הגדולה בתולדותינו

לא. הם אינם מתבקשים לאמץ כל מילה. מדובר עכשיו במשא ומתן של שנתיים, ואם ירצו בכך יוכלו לקצרו לחודשים מעטים. ברור שתוצאת המשא והמתן תהיה שונה מזו של המו"מ אשר ניהלנו עם הבכירים הפלשתינים בעשור שעבר, אבל זו הוכחה למה שאפשר להגיע אם הצדדים רוצים באמת להצליח, ולא רק לחשוף את סרבנותו של הזולת. במשא ומתן שכזה יכולים שניהם לזכות בהישגים משמעותיים הנובעים אך ורק מקיומו של שיתוף פעולה. כך, למשל, נספח איכות הסביבה מציג את האפשרות לפעול במשותף כדי להביא לסביבה נקייה יותר ממערב לירדן, להיאבק נגד סכנות אקולוגיות וליהנות מאנרגיה מתחדשת. נספח המים מצביע על האפשרות להגדיל את מאגר המים על ידי תיאום ושימוש יעיל יותר במים הקיימים. בקיצור, במקום לעסוק בחלוקה ובחשבונות העבר ניתן לפעול ביחד למען עתיד הרבה יותר מוצלח.

ירושלים, המתוארת בנספחים לפרטי פרטים עד לרמת דיוק של בית, תהיה הבירה היהודית הגדולה בתולדותינו, ותכלול את העיר המערבית, את השכונות שהוקמו מעבר לקו הירוק עד 2003, את הרובע היהודי ואת הכותל. האזורים האחרים במזרח העיר יהוו את בירת פלשתין. הסדרי הביטחון יבטיחו שהמדינה אשר לצידנו תהיה בלתי חמושה, וכי כוח רב?לאומי יתפרס בשטחה. הפליטים הפלשתינים יזכו לפתרון שלא יקשה על הבעיה הדמוגרפית בישראל, ואילו שני הצדדים יכירו בכך שישראל ופלשתין הן הבתים הלאומיים של העם היהודי והעם הפלשתיני.

יוזמת ז'נבה, על המסמך מ?2003 ועל הנספחים שנוספו עליו עכשיו, הם הניסיון היחיד שנעשה על ידי אנשים מרכזיים מישראל ומאש"ף להציע פתרון מפורט. הוא לא יעמוד לנצח. המציאות עלולה לגרום לכך שגם נייר זה, הנחשב בעיני הניצים כמרחיק לכת מדי, יהפוך בעוד זמן מה לגעגוע. לפני שנכנסים למהלך מדיני - אם מהלך כזה יהיה מעשי בקרוב - כדאי לשני הצדדים לבחון אותו, ולהבין טוב יותר מה יכול להציע הזרם המרכזי בצד השני כדי שתוצאת המו"מ תהיה של שני מנצחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully