וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "טורקיה מתקרבת לאירן"

ניר יהב, שליח וואלה! לאנקרה

17.1.2010 / 21:56

גורם ביטחוני בכיר אמר לאחר פגישת שר הביטחון ברק עם בכירים טורקיים, כי "יש לנו עניין רב שטורקיה תחזיק בהשקפה דומה להשקפתנו, אולם היא מתקרבת לאירן בפיכחון מלא"

רויטרס

(צילום: רויטרס עריכת וידאו: יאיר דניאל)

"טורקיה מובילה אסטרטגיה שבעזרתה היא רוצה להיות במצב של היעדר חיכוך עם שכנותיה, וביניהן אירן", כך אמר הערב (ראשון) גורם ביטחוני בכיר בתום פגישותיו של שר הביטחון אהוד ברק עם שר החוץ ושר ההגנה הטורקיים באנקרה. הגורם הבכיר הוסיף כי טורקיה מתקרבת לאירן "בהבנה ובפיכחון מלא וללא אשליה עצמית". לדבריו, "על ישראל להיות ריאלית. העולם לא יתנהג כפי שאנו רוצים שינהג".

"טורקיה תאמר את דעתה על המתרחש, לעיתים נאהב את מה שנשמע ולעיתים לא נאהב. יש לנו עניין רב שטורקיה תחזיק בהשקפה דומה להשקפתנו". הבכיר צופה שיתקיימו עוד תרגילים בטחוניים משותפים בין טורקיה וישראל. "אני מניח שיהיו עוד תרגילים, אך אינני יודע מהו לוח הזמנים של תרגילים אלו", הוסיף.

"תרמנו תרומה ממשית לפוגג את המתח בין ישראל לטורקיה ולהכין תשתית לקראת הידברות מחודשת", אמר הבכיר. הוא ציין כי השנה אירעו מספר תקריות שלא תרמו ליחסים בין טורקיה לישראל, "החל מהתקרית בוועידת דאבוס, שבמהלכה עזב ארדואן פאנל עם שמעון פרס, עבור במבצע 'עופרת יצוקה' שפרץ לאחר שאולמרט ביקר אצל ארדואן, וכלה בתקרית עם דני אילון והשגריר".

גם טורקיה חוששת מהגרעין האירני

"חשתי שהטורקים מרימים גבה לנוכח הזעם הישראלי על סדרת הטלוויזיה בטורקיה שהציגה באור שלילי את ישראל", אמר. לדבריו, טורקיה היא דמוקרטיה שהוכיחה שהיא דמוקרטיה ולשם כך יש להבין את הלוך הרוחות והמחשבה שלה. הבכיר עקץ את משרד החוץ באמרו כי "לא נכון לנהל מדיניות בתגובות בטן".

גורמים בפמלייתו של ברק הבהירו כי אסור להזניח את היחסים בין ישראל לטורקיה בשל חשיבותם הרבה. "לא יוצא מטורקיה טרור, זו מדינה דמוקרטית החברה בנאט"ו, עם תרבות ומורשת. אנחנו לא צריכים את טורקיה כאויבת אלא כידידה. אמנם היא מתקרבת למזרח, אך נתקשה לעצור זאת. החוכמה היא לעכב את התהליכים הללו".

הגורמים ציינו כי פגישתו של ברק ושר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, ארכה מעל שלוש שעות, במהלכה דנו בשורה ארוכה של נושאים, כגון הסוגיה הפלסטינית, הסורית, אירן, טרור עולמי, חיזבאללה וחמאס. "גם טורקיה חוששת מהגרעין של אירן, אך חשוב לה לשמור על יחסים תקינים עימה", אמרו.

לדברי הגורמים, עניין המשבר הדיפלומטי עלה בשיחתם. "הנושא הזה מעסיק אותם מאד. הפגישה ארכה הרבה זמן כי בחלקה הראשון היינו צריכים לדון עימם בנושא הזה ולטהר את האווירה בינינו. אני מאמין שהפגישות הצליחו לטהר את האווירה בין המדינות. הטורקים, אגב, דאגו להסביר לנו שאין אנטישמיות בטורקיה".

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully