וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקוי טכני: מי מחפש את ד"ר ירון זליכה?

דן מרגלית

17.1.2010 / 7:53

עטור בציונים לשבח על מלחמתו בשחיתותם של אהוד אולמרט ודומיו, ספג ד"ר ירון זליכה כמה הערות מביכות בדו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. מיד קפצו יריביו על הדו"ח כמוצאי שלל רב ועלצו לספר כי החשב הכללי לשעבר עשה מעשים שלא ייעשו.

זליכה טוען שלא היו דברים מעולם. מבטיח לנפק הוכחות חותכות. הוא נהנה מאשראי. אך לינדנשטראוס עומד על דעתו כי הדו"ח נשען על בסיס עובדתי איתן. בעבר היו החשב הכללי ומבקר המדינה שותפים מרכזיים במלחמת "בני האור" לחשיפת מעללי אולמרט ואחרים. בזכותם התגלתה התנהלותו הנפסדת של ראש הממשלה לשעבר בפרשת בנק לאומי (אשר לא הבשילה לכתב אישום רק בגלל מחסור בזוטי דברים), ופרשה זו היא אשר סללה את הדרך לגילוי עובדות מכריעות אחרות אשר הושיבו את אולמרט על ספסל הנאשמים.

בקרוב יתייצבו לינדנשטראוס וזליכה משני צידי המתרס. שכן ועדת ביקורת המדינה של הכנסת תתכנס לדון בדו"ח המבקר ולאשרו או לדחותו. לשניהם תוענק הזדמנות הוגנת לשטוח את טענותיהם. אלא שבשלב הנוכחי יש להתייחס לדו"ח המבקר כאל עובדה גמורה, ולנתח מה גרם לכלי תקשורת מרכזיים - שגם בעבר התאנו לזליכה - לפרסם את הידיעה על הדו"ח העוסק בו באותיות קידוש לבנה. כמעט כותרות ראשיות.

ביסוד הדברים מצאתי בדו"ח טענה מרכזית אחת: הוא קיבל תמורת עבודתו האקדמית במכללה האקדמית בקריית אונו יותר ממחצית שכרו בממשלה. זה מנוגד לתקשי"ר. זה עניין ממשי.

פער בדיווחים

השאר ביורוקרטי טכני: פער בין דיווחו על היקף עבודתו לעומת הדו"ח שמסרה בעניין זה הנהלת הקריה האקדמית למועצה להשכלה גבוהה; פגמים לא מוסברים בהיקף העבודה שאושרה לו והליך בקשתו לקבל משרת ניהול בכירה.

יש עוד עניין טעון: המבקר קבע כי זליכה ביקש להרצות שעה בשבוע גם באוניברסיטה העברית ונענה, אך בפועל ניהל שיעור שנמשך שעתיים. זליכה מכחיש, אבל נכון לעכשיו יש לנהל את הדיון על פי גרסת המבקר, אלא אם יצליח זליכה להפריכה.

אוקיינוס משתרע בין מה שזליכה חשף על "בני החושך" לבין מה שנתגלה לגביו. העובדות המיוחסות לו הן לחם חוקם של אלפי עובדי מדינה ואיש אינו מקפיד עימם, ובדין. שכן בכל מקרה ובכל צורה מדובר בכשל מינהלי של זליכה, ואין בו אפילו שמץ של פליליות.

לבד מהיבט אחד: דווקא משום שזליכה הוא בן אור כה מרכזי - היה ונשאר - חובתו להקפיד עם עצמו יותר מאשר אחרים. עליו להפעיל מקדם ביטחון גדול וגבוה ורחוק יותר מכל עובד מדינה אחר. גם אם מדובר בגזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה - הוא חייב לעמוד בה. על פי דו"ח המבקר לא עמד בה.

זה לא בסדר. מאוד לא בסדר. יהיה עליו להתנצל אם לא יעלה בידו לשכנע את ועדת הכנסת בצדקת הכחשתו. לפי שעה יש כתם אטום באלומת האור שיצאה ממנו וחשפה את כל זני האולמרטים. אך גם ברגע בעייתי שכזה ראוי כי מחנה בני האור יאמר לו בלשון הקריאה הציבורית שהושמעה באוזני אגריפס: "אחינו אתה". אך חובת ההוכחה עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully