וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: "האסון בהאיטי - כמו הצונאמי"

לדברי מזכירת המדינה האמריקאית, רעידת האדמה שהיכתה במדינה היא "אסון במימדים תנ"כיים". לפי ההערכות, מניין ההרוגים יעלה על 100 אלף

אלפי תושבי האיטי העבירו את הלילה (חמישי) בשינה ברחובות ובגינות ציבוריות, בזמן שבמדינה מנסים להתמודד עם תוצאות רעידת האדמה הקטלנית שהתרחשה בלילה שבין שלישי לרביעי וממשיכים לחפש ניצולים בהריסות. סוכנות הבריאות "מדיסין סאנס פרונטרניס" דיווחו כי "זרם מסיבי של נפגעים", מרביתם פצועים באורח קשה, מגיעים למרפאות שדה מאולתרות שהוקמו ברחובות.

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, שביטלה היום את ביקורה המתוכנן לאוסטרליה כדי להתמקד בטיפול באסון בהאיטי, השוותה את ההרס במדינה לזה של גלי הצונאמי שגרמו למותם של כ-230 אלף בני אדם במידינות אסיה ב-2004. "זה אסון במימדים תנ"כיים. הטרגדיה ממשיכה לרדוף אחרי האיטי ותושביה", אמרה קלינטון, "כפי שזה נראה כרגע, זה עומד להיות אחד מהאסונות הגדולים בשנים האחרונות מבחינת אובדן חיי אדם. הצונאמי באוקיינוס ההודי היה אסון שכזה, עם מספר כזה גבוה של הרוגים. גם באסון בהאיטי יהיה מספר הרוגים גבוה".

כשהלילה ירד על האי, עדי ראייה סיפרו על יריות שנשמעו ברחובות פורט או פרינס, לצד קולות בכי ויללות כאב. מספר מתושבי הבירה שבתיהם לא נהרסו סירבו להיכנס אליהם, בשל חשש מקריסתם. אף שמטוסים עם סיוע החלו להגיע למדינה, צוותי סיוע הומניטרי נאבקים להעביר מזון, מים ותרופות לניצולים, בשל מצב הכבישים הרעוע וההרס הרב שהשאירה רעידת האדמה.

"זו נראית משימה בלתי אפשרית רק לעבור ברחובות ולאסוף את גופות המתים", אמר ד"ר סנג'י גופטה מסוכנות סיוע בינלאומית השוהה בהאיטי. לדבריו, "כמעט אין מכשור כבד לחפור בהריסות, אנשים עושים זאת בעזרת הידיים. בתי החולים, היעד של מי ששרד, לא ממש קיימים או שנהרסו חלקית ברעידת האדמה".

אוטו מפנה פצועים בהאיטי. יורג קרוז, AP
עדי ראיה סיפרו על יריות שנשמעו ברחובות פורט או פרינס/AP, יורג קרוז

לפי הערכות, ברעידת האדמה החזקה שפקדה את האיטי, רעש האדמה החזק ביותר מזה 200 שנה בעוצמה של 7 בסולם ריכטר, ישנם עשרות אלפי הרוגים, רובם עדיין קבורים מתחת להריסות. כשלושה מיליון בני אדם, כשליש מתושבי המדינה, צפויים להיפגע בדרך ישירה או עקיפה מרעידת האדמה ותוצאותיה. החיפושים אחרי ניצולים נמשכו כל הלילה, אך ככל שעובר הזמן הולכים ופוחתים הסיכויים לאתרם בחיים. נשיא האיטי רנה פרוואל התראיין אמש לרשת CNN ואמר כי ההערכה היא שמספר ההרוגים יעמוד על עשרות אלפי בני אדם וטען כי אף שמע הערכות שמדברות על כ-300 אלף הרוגים. "צריך לראות כדי להאמין מה הנזק שנגרם. אין לי בית. ארמון הנשיאות נהרס, ועמו גם בתי חולים, בתי ספר, בניין האו"ם ובתיהם של מאות אלפים", סיפר הנשיא. ראש הממשלה ז'אן מקס-בלריבה העריך כי "יש חשש לחייהם של מאות אלפי תושבים, אני מאמין שמספר ההרוגים כבר עבר את המאה אלף". סנאטור בכיר במדינה אמר כי הוא סבור ש"מספר ההרוגים הוא כ-500 אלף".

גם מטה האו"ם בבירה פורט או-פרינס, קרס ונהרס לחלוטין, כשהוא קובר תחתיו מעל למאה חברי המשלחת הבינלאומית להאיטי. עד כה דווח על חילוצם של 56 פצועים ו-14 גופות, ביניהם ראש המשלחת, חדי אנאבי, מאלג'יריה. אנשי כוח שמירת השלום של האו"ם, שמילאו תפקיד חשוב בשמירה על הסדר הציבורי במדינה עוד לפני רעידת האדמה, פוזרו ברחבי עיר הבירה במטרה למנוע התפרצויות אלימות, בזמן שמגיעים דיווחים על בזיזת רכוש.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הביע הבוקר את תנחומיו על מותם של משגיחי האו"ם בפני המזכיר הכללי של הארגון באן קי מון, כך דווח בוושינגטון פוסט. אובמה שוחח בטלפון עם מנהיגים רבים, ודן עימם על מאמצי החילוץ וההצלה בהאיטי. הנשיא האמריקאי גם ניסה להשיג בטלפון את נשיא האיטי רנה פרבל, אך ללא הצלחה. אובמה הבטיח שארצות הברית תסייע ככל יכולתה להאיטי להתמודד עם האסון. לדבריו, "אנו רק מתחילים ללמוד את מימדי ההרס, אבל הדיווחים והמראות שאנו רואים של בתי חולים שקרסו, בתי מגורים מרוסקים וגברים ונשים שנושאים את שכניהם הפצועים ברחובות, הם פשוט צובטים בלב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully