וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבל למה לירוק?

יצחק אהרון

14.1.2010 / 0:10

חשבתם שסרט אדום ירחיק מעליכם עיניים רעות? הקבלה חושבת אחרת. ואל תגידו יותר "טפו טפו טפו" - מהיום כדאי לשנן: "בן פורת יוסף"

עוד משחר האנושות האמינו בני האדם במקומות שונים ללא רקע דתי ותרבותי זהה, בקיומן של אמונות תפלות. עם התפתחות התרבויות והדתות השונות, כל אחת וטעמה, נולדו בקרב האנשים אמונות שונות ומנהגי פולקלור רבים, כתוצאה מתופעות מסתוריות שהטרידו את מחשבתם, לעתים עד אימה.

רבים האמינו כי תופעות הטבע נגרמות על ידי כוחות טובים או רעים, ואפשר לעכב בעד הרע אם יימצא הכוח הנגדי שיניאו מלפעול. כך הומצאו במהלך ההיסטוריה האנושית כל מיני אמונות בכוחות שונים ומשונים שנתנו ביטוי ותוקף לפחדים הנסתרים בלב האדם.

עבודת אלילים

מאז חלפו שנים רבות, האדם למד להכיר את העולם הסובב אותו, ובכל זאת קיימים עדיין בימינו אנשים רבים המשתיתים את מנהגיהם על אמונות תפלות. אותם מנהגים אלמותיים השתרשו בחיי האדם במשך שנים ארוכות, עד כי נראה שאין אדם שאינו נוטה להאמין בסתר ליבו בכוחה של אמונה תפלה כלשהי שאינה דורשת הוכחה לאמיתותה ולקיומה.

עם הזמן המשתנה התבטלו אמונות תפלות רבות ואלה שנותרו השתכללו והותאמו לרוח התקופה, ולכן אין אנו יודעים במדויק את מקורן האמיתי. צמד המילים "אמונה תפלה" מורה על אמונה כלשהי חסרת יסוד ובסיס עובדתי, הלכתי או דתי, ושהשורש שלה נעוץ בפחדים ובדחפים שבטבע האנושי.

חכמת הקבלה מלמדת כי אין כל שחר לאמיתות האמונות הללו, שהרי כל נתינת כוח רוחני לאמונה ולמנהג שמקורם אינו מופיע בכתובים כמוהו כעבודה זרה. במאמר הבא אציג מספר אמונות תפלות פופולאריות על מנת להפריך את קיומן ולנתץ את הסיפור האופף אותן.

למה רק את העין?

חתול שחור החוצה את דרכך עלול להרע את מזלך: אמונה תפלה מובהקת אשר מקורה בגויים. הקבלה אינה מכירה באמונה זו ולכן אין לייחס לה כל חשיבות. אין צורך לירוק או לקלל שהרי עצם המחשבה על מזל רע עלולה להביאו אליך.

גירוד העין: יש הנוהגים לנשק את עיניהם לאחר שאלה מגרדות. מנהג זה מעיד על החשש הטבוע בלב המאמין שאם לא יעשה כן מאור עיניו עלול להיפגע. אמונה זו חסרת כל יסוד ואין לה כל אזכור בתורת הקבלה, שהרי מדוע לא לנשק כל אזור מגרד אחר בגופנו - הלא כל אברינו יקרים?

חוט אדום: חוט אדום הנקשר על פרק כף היד עשוי לשמש קמע לשמירה והגנה מפני עין הרע. אדגיש כי אין בשום ספרות קבלה עתיקה ובכתבי הקודש כל אזכור לקמע מחוט אדום המסוגל להרחיק אנרגיה שלילית כלשהי. ב"תוספתא" - כתב תלמוד במסכת שבת פרק ו' הלכה א', נאמר: "מרדכי האמורי...הקושר מטוטלת על ירכו וחוט אדום על אצבעו". פעולה זו מוצגת "כדרכי האמורי", היא חסרת כל ערך וקרובה לעבודת אלילים.

מן השוטים

נקישה על עץ: רבים נוקשים על עץ כסימן להרחקת עין הרע או כל מאורע שלילי. מנהג זה מקורו בגויים (נוצרים), כאזכור לצלב העץ עליו נצלב מושיעם. כאמור, היהדות שוללת מנהג זה ואוסרת עליו בתכלית. להבדיל, אנו נוהגים לומר: "בן פורת יוסף...."

אין לעבור מעל ילד קטן: אמונה זו מייצגת את הרעיון כי הילוך מעל לילד עלול להגביל את גובהו ולעכב את גדילתו. מנהג זה נפוץ מאוד בקרב יוצאי עדות המזרח. כאמור, חסר כל שחר ואמת.

הוצאת כספים במוצאי שבת: לפי אמונה זו אין לרכוש ו/או לבצע תשלומים כלשהם במוצאי שבת. הרעיון המרכזי סביב עניין זה מצביע על החשש שמי שמוציא כספים בצאת השבת עלול להוציא כספים במהלך השבוע. מדובר באמונה חסרת כל בסיס עד כי הרמב"ם הגדירה "מן השוטים".

יובן כי מניין האמונות התפלות כמוהו כמניין בני האדם - עצום ורב, כך שאינני מתיימר ואף לא אוכל להכיל בנאמר את כולן. אולם עלינו לדעת כי מרבית האמונות חסרות כל משמעות רוחנית ומבטאות היבטים פסיכולוגיים בלבד. יחד עם זאת, למי שבוחר להמשיך ולהחזיק באמונות הללו כדרך חיים, אומר "אשרי המאמין".

יצחק אהרון הוא איש קבלה, ראש מרכז "חכמה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully