וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: אירן מנצלת את החיסול לתעמולה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

12.1.2010 / 13:46

ראש החוג להיסטוריה של המזה"ת באונ' ת"א, ד"ר עוזי רבי, לא מתרגש מהדיווחים בטהרן, לפיהם ישראל חיסלה את המדען הבכיר. "ייתכן שהוא העביר מידע וחוסל דווקא ע"י השלטונות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

גוף בלתי מוכר בשם "החזית לשחרור אירן" נטל אמנם את האחריות לחיסול המדען הבכיר הבוקר (שלישי) בטהרן, אולם באירן מפנים את האצבע המאשימה לעבר ישראל וארה"ב. למרות זאת, אי אפשר לפסול על הסף כי שלטונות אירן ביצעו את החיסול מסיבות שונות. בשיחה עם וואלה! חדשות מבהיר ד"ר עוזי רבי, ראש החוג להיסטוריה של המזרח התיכון וחוקר בכיר במרכז ללימודים אירניים באוניברסיטת ת"א, כי "מה שברור הוא שאירן מנסה לנצל את החיסול כדי ליצור תחושה שהמשטר שלה נמצא תחת התקפה".

"ייתכן שהמדען שחוסל החל להעביר מידע ושירותים למערב ולפיכך הוא חוסל על ידי השלטונות", מעריך ד"ר רבי. "בתקופת בוש וגם כעת, בתקופת אובמה, מזרים המערב כסף רב כדי לגייס אנשים באירן שיעבירו מידע החוצה. זו כמובן אפשרות אחת, אבל אם זה אכן קרה, הרי שהמשטר באירן תפס שתי ציפורים במכה: גם חיסל סוכן כפול וגם הציג זאת כפעולה של סוכנים מערביים. בכך הוא משכנע את הציבור שהמשטר נמצא תחת מתקפה".

לדברי ד"ר רבי, אם אכן מדובר בחיסול חיצוני, הרי שהוא מצטרף להרבה שמועות שעולות סביב גורלו של המדען הבכיר שנעלם במכה שבערב הסעודית. "אירן מתייחסת לכך בשיא הרגישות משום ששני המדענים הללו עוסקים בפרויקט הגרעין, ויש לכך השלכות רבות על הפרויקט ועל הסנקציות שיוטלו עליה", אומר ד"ר רבי. לטענתו, שתי האפשרויות הללו רלוונטיות: "מה שבטוח הוא שהמדען לא נרצח ללא סיבה. ברור שהוא נרצח בשל שיוכו וזיהויו".

"מעניין מאוד לראות שהמשטר באירן משתמש בחיסול כדי לחזק את הרושם שהמשטר נמצא תחת מתקפה", הוא מוסיף. "זה משרת אותו היטב. הוא קופץ על שלל רב בכך שהוא טוען כי לאור המתקפה על המשטר, אין מקום לאופוזיציה מבית". בהתייחסו לארגון האלמוני שנטל אחריות על החיסול הוא עונה: "איני יודע מיהו הארגון. אינני פוסל אפשרות שהשלטון פברק נטילת אחריות. הדברים מאד ספקולטיביים וצריך להמתין כדי לראות מה יתברר בסופו של דבר".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully