וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל: גורמים עבריינים חודרים לרשויות

12.1.2010 / 12:39

בדיון שנערך בכנסת על מעצרו של ראש עיריית בת ים אמר המפכ"ל כי "ישראל נחשבת למדינה מושחתת". המפכ"ל הודה כי המעצר בוצע בניגוד להנחיות. שלומי לחיאני ביקש לשאת דברים, אך יו"ר ועדת הפנים מנע ממנו לדבר לאחר שהמפכ"ל ביקש זאת

מערכת וואלה!

(צילום: יצחק סברדלוב, עריכה:גדי וינסטוק)

ראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני, המואשם בעבירות של טוהר המידות ובמעילה בכספים, הגיע הבוקר (שלישי) לדיון בוועדת הפנים של הכנסת בנושא מעצרו המתוקשר על ידי משטרת ישראל לפני כשבועיים.

בישיבה השתתף גם המפכ"ל רב ניצב דודי כהן שאמר כי "זו לא פעם ראשונה שאני מגלה שברשויות המקומיות ניכרת חדירה נמשכת של גורמים עברייניים. אחד היעדים של המשטרה זה התמודדות עם השחיתות הציבורית. מי שלא יודע, על פי מדד השחיתות העולמית אנחנו נחשבים למדינה מושחתת. ב- 2001 היינו במקום ה-19, עכשיו אנחנו במקום 32. המשטרה הגדירה החל מ-2007 את סוגיית הפשיעה כאיום אסטרטגי".

המפכ"ל התייחס לעצם אופן המעצר של לחיאני ואמר כי "המעצר בוצע בניגוד למדיניות ובניגוד להנחיות. בסיטואציה שנוצרה הצוות לא מצא דרך טובה יותר לבצע את המעצר. זה גרם נזק גם לראש עיריית בת ים וגם למשטרה. היינו צריכים לגלות רגישות יתירה, אבל בסוף מבחן הראיות זה המבחן האמיתי. היה שלב נוסף שהוא נסתר ונעלם מהמצלמות ולכן לא אדבר עליו. לא מצאתי לנכון, למנות ועדת חקירה נגד השוטרים. לא היה צריך לבצע את המעצר כפי שנעשה אבל לא היתה דרך אחרת".

המפכ"ל הוסיף כי "אני עושה מהלכים נחרצים מאוד נגד הדלפות וזו מדיניות שאני מנהל בשלוש השנים האחרונות ביד רמה. אני גם נוקט בעיקרון של פחות לדבר ויותר לעשות. צריך לשמור על חופש הפעולה של משטרת ישראל, זה הדבר החשוב ביותר של המדינה".

לחיאני ביקש את רשות הדיבור, אך יו"ר הוועדה דוד אזולאי (ש"ס) לא אפשר לו לדבר בגלל דרישה של המפכ"ל. לדבריו, "יש התנגדות של המשטרה שלחיאני יוכל לדבר. אני מכבד את עמדת המפכ"ל ולא מאפשר לו לדבר. כל הדיון הזה הוא בעניין שלומי לחיאני. החברים כאן הביעו בצורה ראויה מה שאתה צריך להביע. היום כשהמפכ"ל מבקש אני חייב לכבד את בקשתו. ואנא כבד את המקום ואת המעמד".

"מעצר מביש ולא אנושי"

לחיאני אמנם לא נשא דברים בעצמו אך קולו הושמע על ידי חברי כנסת בוועדה. "מעצרו של לחיאני היה מתוקשר, מביך ולא אנושי", אמר במהלך הדיון חבר הכנסת דוד אזואלי והוסיף: "חובתנו לשמור על החוק, אך חובתנו גם לשמור על כבוד האדם שהוא עדיין בחזקת זכאי. הייתה תחושה שיש ניסיון להשפיל נבחר ציבור עד עפר. האם מישהו חשב על הפגיעה הקשה בנפשם של ילדיו שעוד לא התעוררו וכבר הבית מוצף בשוטרים? זו חריצת דין בטרם עת ומן הראוי שהמשטרה תעשה חשבון נפש איפה טעתה".

לחיאני זכה בדיון לתמיכה גורפת מצד חברי הכנסת וראשי ערים שנכחו באולם, ובהם ראש עיריית הרצליה יעל גרמן שיצאה גם היא להגנתו.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, שנכח אף הוא בדיון הצהיר: "לא נסתפק בדיבורים - נביא הצעת חוק לחסינות ראשי ערים". בוחבוט פנה למשטרת ישראל ותהה מדוע לא ניתן היה להזמין את ראש העיר לחקירה בשבע בבוקר במקום להגיע לביתו באישון לילה: "האם הוא יכול לתת הוראה מיד לקחת את כל התיקים ולהחביא אותם? הכל מתועד, מדוע צריך להיבהל? אנחנו היחידים שנותנים דין וחשבון בפני הציבור. מה שהיה עם לחיאני גרם לכעס בכל מדינת ישראל, ואני מצפה שהמפכ"ל יקים ועדה שתבדוק את העניין ולהסיק מסקנות כלפי המדליפים".

מי שנחלץ להגנת המשטרה הוא ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) שאמר: "ראשי ערים לא צריכים להיות לא מושפלים ולא מאוימים - במעצרו של לחיאני נחצו קווים אדומים, ועל כך אין ויכוח, אך מכאן ועד לעשות עליהום על המשטרה ולהצר את רגליה המרחק גדול". שאמה טען כי יש לחזק את המשטרה ולהוסיף תקציבים וכוח אדם וזאת לאור "המצב המדאיג בשלטון המקומי", כהגדרתו: "זה אחד המקומות האחרונים שלא מבוקר כמו שצריך כי הוא נחשב פחות מעניין, ולכן צריך לנקז את כל האמירות נגד המשטרה רק לאותו מקרה ספציפי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully