וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עלינו להתייחס למסתננים?

ד"ר חיים שיין

12.1.2010 / 7:54

בהכרזת העצמאות של מדינת ישראל הוצהר כי "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". לא נאמר בה כי מדינת ישראל אמורה להיות מקלטם של עבריינים נמלטים, מחפשי תעסוקה מכל העולם או, להבדיל, פליטים שעקב מאבקי כוח ומלחמות שבטיות במקומות מושבם מחפשים מנוח ומקלט.

העם היהודי, שלאורך כל ההיסטוריה הצטיין ברגישות, ברחמנות ובגמילות חסדים, נזעק לכל עוול שהוא. בשל הרדיפות שהיו מנת חלקו של עמנו לאורך ההיסטוריה, ולנוכח השואה האיומה שכילתה שליש מבני עמנו, פיתחנו סף רגישות מיוחד. מדינת ישראל קלטה אליה שרידי חרב ופליטים מעשרות מדינות. עם זאת, טיעונים מוסרניים ולעיתים צדקניים בדבר הצורך להגן על כל מסתנן לישראל צריכים להימדד ולהיבחן על רקע של מציאות נתונה וריאלית, ולא תוך כדי השוואות בלתי פרופורציונליות לשואה. קל מאוד לצאת להגנת המסתננים למדינת ישראל, אך האם בכוחנו לקבל מאות אלפים רק כי זה מה שהם רוצים? לרגישות דרושה גם מנת היגיון.

היישוב הקטן שהיה בארץ ישראל התגייס וקלט לתוכו מאות אלפי עולים חדשים. כעבור שנים קלטה ישראל יותר ממיליון עולים מבריה"מ, ואף אחד מהם לא גר ברחוב. ישראל, על כל קשייה הביטחוניים והכלכליים, העלתה אלפים רבים של עולים מאתיופיה וגישרה בתוך שנים ספורות על פער עצום של השכלה ואורחות חיים. אין עוד מדינה בעולם שקלטה כמות עולים הגדולה פי כמה מאזרחיה המקוריים. כל עלייה, למרות התלאות והמהמורות, השתלבה ותרמה תרומה של ממש לפיתוחה ולשגשוגה של ישראל.

אסור לאבד את עצמנו לדעת

עתה, כשעל גבולותיה של מדינת ישראל מתדפקים בני עמים שונים (ובמספרים שיכולים לשנות את המאזן הדמוגרפי), המבקשים לנצל את רגישותה לנושא הפליטים - חובה עלינו להזעיק את מדינות העולם כדי לטפל בבעיית המהגרים, שהולכת ומתרחבת.

מדינת ישראל, עם כל הכבוד ליכולתה, אינה אמורה לקבל על עצמה לטפל בסוגיה כאובה זו לבדה. כשם שיש קונצנזוס רחב בחברה הישראלית (להוציא מספר אנשי שמאל רדיקליים) נגד מתן זכות שיבה לפלשתינים, מדוע שנכיר בזכות הכניסה של אלה שברחו מארצם ורוצים להפוך את מדינת ישראל לביתם? ואולי יש קשר בין התומכים בזכות השיבה לזכות הקליטה של מהגרים מסודאן. מערכה משולבת לנתק את מדינת ישראל מיהדותה.

מדינה אינה אמורה לאבד עצמה מדעת. מתחילה דגלנו במדינת ישראל כמדינה יהודית, אחר כך רבים מאיתנו החליפו את הדגל במדינת כל אזרחיה, ועתה יש המציעים לנו להפוך למדינת כל פליטיה.

מנחם בגין ז"ל, עם היבחרו לראשות הממשלה, התיר את כניסתם לארץ של קבוצת מהגרים וייטנאמים שנעו על פני ימים, מעשה אצילי שהיה ראוי לכל שבח. מדינת ישראל בשנים האחרונות טיפלה במספר ניכר של סודאנים שנכנסו לישראל דרך פרצות בגבול המצרי, רבים מהם מצאו עבודה בבתי מלון באילת. ישראל, מדינת היהודים, גילתה רגישות ואורך רוח בקליטת מספרים מוגבלים של פליטים נרדפים. עם זאת, אין לנצל את רצונה הטוב של מדינת ישראל ולהופכה למדינת מהגרי כל העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully