וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז: "דווקא שר המשפטים יוצא נגד המערכת"

11.1.2010 / 12:29

בראיון לבטאון לשכת עוה"ד התייחס היועץ המשפטי לממשלה לעימות בינו לבין השר נאמן ואמר עוד: "בדרך כלל שר רואה מתפקידו, כמעט בהגדרה, לסייע לתמוך ולגבות את המערכת וכך ראוי שיהיה". טען גם כי אינו כפוף מקצועית לשר המשפטים

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז שב ותוקף את שר המשפטים יעקב נאמן ואת קודמו בתפקיד, דניאל פרידמן. בראיון שהעניק מזוז לעורך הדין רון דרור ופורסם היום (שני) בגיליון בטאון לשכת עורכי הדין, אמר מזוז: "באופן פרדוקסלי הגורם היחיד שפועל ויוצא בהצהרות נגד המערכת בנושאים מסויימים הוא שר המשפטים עצמו". מזוז טען כי בשנים האחרונות המערכת המשפטית כולה במדינת ישראל נתונה באופן תדיר למתקפות על ידי "אנשי ציבור, חשודים, נאשמים, שלוחיהם, חבריהם ויחצ"ניהם" וכי דווקא בתקופה זו, נאלצת המערכת להתמודד עם שרים לעומתיים.

"בדרך כלל, שר רואה מתפקידו, כמעט בהגדרה, לסייע, לתמוך ולגבות את המערכת שהוא עומד בראשה, וכך ראוי שיהיה ככלל", אמר מזוז. "זה לא אומר שהשר לא צריך לפעול לתיקון ליקויים במערכת אם הוא מגלה כאלה, אבל באופן בסיסי עליו לגבות את המערכת ולפעול לקדם את הנושאים שעליהם היא מופקדת". מזוז טען כי הגישה הביקורתית של שרי המשפטים האחרונים בולטת במציאות היומיומית במערכת המשפט הישראלית ובאה לידי ביטוי בחוסר גיבוי להחלטות ולמהלכים ובחוסר יכולת לקדם נושאים שעל סדר היום.

בתגובה לשאלה האם אין בביקורת המושמעת לאחרונה מכיוונו ומכיוונו של פרקליט המדינה ערן שנדר משום פגיעה בסמכות ובהיררכיה במערכת המשפטית ענה מזוז: "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה אינם כפופים מקצועית לשר המשפטים. יש להם סמכויות סטטוטוריות עצמאיות, ולשר אסור להתערב בהפעלת הסמכויות שלהם או בשיקול הדעת שלהם".

היועץ טען כי את הבסיס למאבקים הפנימיים הקשים בתוך המערכת המשפטית נעוץ במינויו של דניאל פרידמן לשר המשפטים בקדנציה הקודמת: "הוא הגיע לתפקידו על גלי הביקורת שלו על המערכת, וגם בילה חלק ניכר מזמנו במתקפות על כל זרועות מערכת שמירת שלטון החוק. הוא אמר במפורש שהיועץ המשפטי הוא תפקיד חזק מדי, שיש 'לקצץ בכנפיו'".

אין זו הפעם הראשונה בה יוצא מזוז כנגד הביקורת הנשמעת במערכת הפוליטית על תיפקודו ועל מערכת אכיפת החוק: בחודש שעבר נאם היועץ המשפטי לממשלה בכנס הפרקליטים וטען כי "ההתקפות על מערכת אכיפת החוק בישראל מקורה בהישגיה במאבק בשחיתות". מזוז אמר אז את הדברים על רקע ביקורת שהעלה שר המשפטים יעקב נאמן כנגד המערכת בטענה כי "היא גורמת נזק לצדק".

מזוז עצמו צפוי לסיים את תפקידו כיועץ המשפטי לממשלה בסוף החודש, והוא יוחלף ע"י עו"ד יהודה וינשטיין שמינויו אושר פה אחד על ידי כל שרי הממשלה ושייכנס לתפקידו ב-1 בפברואר השנה.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון אמר כי "כמי שחרד לעולם המשפטי הישראלי, ליחסיו ההפכפכים עם רשויות השלטון, המחוקקת והמבצעת, ולהשפעתו על עיצובה של חברה נכונה וצודקת במדינת ישראל, היתה לי במשך כל תקופת כהונתו של מני מזוז כיועץ המשפטי לממשלה, למרות הביקורות מידי פעם, תחושת ביטחון חזקה, שיש יועץ בירושלים. עם או בלי תקופת צינון, מני מזוז הוא, לדעתי, מועמד מצוין ובולט לכהונה עתידית בבית המשפט העליון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully