וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי יוביל את מימון תחנת הכוח של עופר

מאת אבי בר-אלי

10.1.2010 / 8:24

הבנק יוביל את מימון הקמת תחנת הכוח של OPC במישור רותם שבנגב, בהיקף של 320 מיליון דולר, לאחר שגבר בהליך מכרזי ממושך על שותפות בנק דיסקונט וכלל מימון

בנק לאומי יוביל את מימון הקמת תחנת הכוח של OPC במישור רותם שבנגב, בהיקף של 320 מיליון דולר - כך נודע ל-TheMarker. זאת, לאחר שגבר בהליך מכרזי ממושך על שותפות בנק דיסקונט וכלל מימון.

מדובר בפרויקט להקמת תחנת כוח בהספק של כ-370 מגה-ואט, ובהשקעה כוללת של כ-400 מיליון דולר, במסגרת חוזה זיכיון של 20 שנה מול המדינה. במימון יישאו גם בעלי OPC: החברה לישראל (80%) שבשליטת סמי ועידן עופר, ודלקיה מקבוצת ואוליה (20%), שיעמידו הון עצמי בהיקף של 20% מעלות הפרויקט.

בנק הפועלים לא נטל חלק במכרז, לפי הערכות, משום החשיפה למגבלת לווה בודד, האוסרת מתן אשראי בשיעור הגבוה מ-15% מהונו העצמי של הבנק ללווה יחיד. מגבלה זו פוגעת ביכולת המערכת הבנקאית בישראל לממן פרויקטים בענף החשמל הפרטי, מכיוון שלקוח הקצה של החשמל המיוצר היא למעשה חברת החשמל - אחת הלוות הגדולות במשק. חסם זה צפוי להביא כעת את בנק לאומי לגבש קונסורציום מלווים שיורכב ברובו ממשקיעים מוסדיים. בנק לאומי מחזיק ב-18% ממניות החברה לישראל.

OPC, שהוחזקה בעבר בידי עופר אנרגיה (80%) וסימנס (20%), זכתה ב-2004 במכרז הממשלתי להקמת תחנת הכוח במישור רותם. ואולם שנתיים לאחר מכן בוטל המכרז בידי האוצר, בטענה לטעות חישובית. בעקבות עתירת OPC לבג"ץ חזרה בה המדינה מהמהלך, והסכימה כי התחנה תוקם לפי תנאי המכרז המקורי. הסכם מכירת החשמל (PPA) בין המדינה, OPC וחברת החשמל, במסגרתו התחייבה חברת החשמל לרכוש את החשמל המיוצר בתחנה למשך 20 שנות הפעלה, נחתם בנובמבר 2009. זאת, כאשר OPC מתחייבת להשלים את הסגירה הפיננסית של הפרויקט בתוך שנתיים, ולהפעיל את התחנה בתוך כשנתיים נוספות (עד תחילת 2014).

לפי הערכות, תסתכם מכירת החשמל לחברת החשמל לאורך תקופת החוזה ב-3.8 מיליארד שקל. ואולם בידי OPC האפשרות להגדיל את היקף המכירות באמצעות מכירת החשמל לצרכנים פרטיים. החברה כבר פירסמה מכרז בינלאומי לאספקת הטורבינות להפעלת התחנה, ובעבר העריכה את עלות הציוד הנדרש לתחנה ב-220 מיליון יורו.

כמו כן, מנהלת החברה יחד עם החברות האחיות כי"ל ובז"ן משא ומתן לרכישת הגז הטבעי שיסופק לתחנה מול EMG המצרית ומול שותפות תמר. בקבלן ההקמה וההפעלה של הפרויקט (EPC) מחזיקות ואוליה (65%) והחברה לישראל (35%).

עבור לאומי מדובר בפרויקט ייצור החשמל הפרטי הרביעי שבו הוא מעורב. זאת, לאחר שחתם בשנתיים האחרונות עם חברת אדלטק על מסמכי כוונות לליווי הפיננסי של תחנת הכוח המתוכננת בחיפה כימיקלים דרום בהשקעה של כ-250 מיליון דולר, וכן של תחנת הכוח המתוכננת במפעל אגן כימיקלים באשדוד בהשקעה של 70 מיליון דולר. בנוסף, צפוי לאומי לקחת חלק מקונסורציום של פרויקט תחנת הכוח דוראד באשקלון.

מבנק לאומי נמסר: "הבנק רואה חשיבות מימון מגזר האנרגיה, ועסקה זו מהווה ביטוי לכוונות הבנק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully