וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נדרשים עוד תמריצים לשוק העבודה"

נמרוד הלפרן

8.1.2010 / 19:15

כך מעריכים בבית הלבן בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים. בנוסף, בכיר בבנק הפדרלי העריך כי התאוששות שוק העבודה צפויה להיות איטית במיוחד

נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו היום בארה"ב מחזקים את הצורך בתמריצים נוספים לשוק העבודה, העריך היום הבית הלבן. בה בעת, העריך בכיר בבנק הפדרלי כי התאוששות שוק העבודה האמריקאי צפויה להיות איטית במיוחד, וכלכלנים אמרו כי שיעור האבטלה האמיתי בארה"ב כמעט כפול מהנתון הרשמי שפירסם משרד העבודה, ומגיע לרמות של 17% עד 22%. בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים נרשמות עליות בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות, והתשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים יורדת ב-0.04% לרמה של 3.783%.

הנפילה המפתיעה במספר המשרות בשוק התעסוקה בארה"ב שעליה דווח היום משרד העבודה האמריקאי מדגישה את הצורך בצעדים להגברת קצב יצירת מקומות העבודה, אמרה היום כריסטינה רומר, ראש צוות היועצים הכלכליים של הנשיא ברק אובמה.
בהודעה שהוציאה רומר בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו היום בארה"ב, ציינה כי למרות הנתונים המאכזבים של דצמבר, מדובר בהמשך מגמת ההתייצבות בשוק התעסוקה. "חשוב לא לייחס יותר מדי חשיבות לדו"ח חודשי אחד, חיובי או שלילי. חיוני שנמשיך במאמצים שלנו לנוע לכיוון הנכון ולהמיר את אובדן המשרות ותוספת איתנה של משרות", אמרה רומר.

"לא נהיה בחוף מבטחים לפי שנתחיל להוסיף משרות בקצב חזק", הוסיפה רומר. הבית הלבן תומך בצעדים קטנים וממוקדים נוספים כדי להמריץ את שוק העבודה, כמו למשל החזרי מס על משרות לעסקים קטנים, ציינה רומר.

נשיא הבנק הפדרלי של בוסטון, אריק רוזנגרן, אמר היום כי שוק התעסוקה בארה"ב צפוי להתאושש באיטיות מהמיתון. לדבריו, הניסיון מראה כי כלכלות שסבלו מבעיות משמעותיות במגזר הבנקאי רושמות התאוששות איטית, וכי תסריט זה צפוי גם להתגשם בארה"ב. רוזנגרן הוסיף כי הצרכנים צפויים להמשיך לנקוט בזהירות, וכי באקלים החלש הנוכחי יש סיכון מועט בלבד ללחצים אינפלציוניים.

בכיר אחר בבנק הפדרלי, נשיא הבנק הפדרלי של קנזס סיטי, תומס הניג, אמר אתמול כי הבנק המרכזי צריך להקדים ולהתחיל להעלות את הריבית בארה"ב ולצמצם את תוכניות התמריצים, והעריך כי הריבית בארה"ב תצטרך לעלות לרמה של 3.5% עד 4.5%. "התהליך של חזרה למדיניות יותר מאוזנת בין הטווח הקצר לארוך במונחים של יעדים כלכליים ופיננסים, צריך התרחש במוקדם ולא במאוחר", אמר הניג. נתוני האבטלה הרשמיים שפירסם היום משרד העבודה האמריקאי אמנם הצביעו על כך ששיעור האבטלה נותר בדצמבר ללא שינוי ברמה של 10%, אולם לפי שיטת חישוב מקיפה יותר של המשרד עצמו, עלה שיעור האבטלה בחודש שעבר ל-17.3% - רמתו הגבוהה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה ויותר מ-7% מעל לשיעור האבטלה הרשמי - לעומת 17.2% בנובמבר.

שיעור האבטלה עלה

שיעור האבטלה הרשמי בארה"ב (U-3) נותר בדצמבר ללא שינוי ברמה של 10%. עם זאת, שיטת חישוב מקיפה יותר של שיעור האבטלה שמפרסם משרד העבודה (U-6), הכוללת גם אנשים שהתייאשו מחיפוש עבודה וכן עובדים במשרה חלקית שהיו מעדיפים לעבוד במשרה מלאה, מראה כי שיעור האבטלה עלה בחודש שעבר ב-0.1% לרמה של 17.3%. שיעור האבטלה נמוך כעת במעט מהשיא שנרשם באוקטובר - 17.4% - אשר היה שיעור האבטלה הגבוה ביותר שנרשם מאז שנת 1941 לפי כל שיטות חישוב האבטלה של משרד העבודה האמריקאי.

שיעור האבטלה (U-6) באוקטובר היה הגבוה ביותר מאז החל משרד העבודה לפרסם נתון זה בשנת 1994. באותה שנה, תפסה שיטת חישוב האבטלה U-6 את מקומה של שיטת חישוב אבטלה מקיפה אף יותר (U-7), שאותה החל משרד העבודה לפרסם בשנת 1976. שיעור האבטלה הגבוה ביותר שנרשם בשיטת חישוב U-7 היה 15.3%, במהלך המיתון של שנת 1982. באותה עת, היה שיעור האבטלה הרשמי (U-3) ברמה של 10.8%.

מידת אמינות נתוני האבטלה בארה"ב שנויה במחלוקת. משרד העבודה בארה"ב משתמש כיום בלפחות שבע שיטות סטטיסטיות שונות לחישוב האבטלה. מספר כלכלנים מעריכים כי שיעור האבטלה בפועל גבוה אף יותר משיטת חישוב האבטלה המקיפה ביותר, U-6. חישובים שביצע הכלכלן ג'ון ויליאמס מחברת אמריקן ביזנס אנליטיקס אנד ריסרץ' העריך כי שיעור האבטלה האמיתי כעת בארה"ב הוא 22.2%. שיעור האבטלה בארה"ב נחשב לנתון מקרו כלכלי בעל חשיבות פוליטית רבה עבור כל ממשל, ועל כן במהלך השנים הכניסו ממשלים שינויים בדרך חישוב האבטלה, בניסיון לייפות ו"לשפץ" את הנתונים. כך למשל, בתקופת הנשיא קנדי הוחלט להפסיק לכלול בנתוני האבטלה בארה"ב אנשים שהתייאשו לאחר שחיפשו עבודה במשך יותר משנה, שמספרם כיום מגיע למיליונים.

משרד העבודה מסר מוקדם יותר היום כי שוק העבודה האמריקאי איבד במפתיע 85 אלף משרות בחודש דצמבר, וכי שיעור האבטלה נותר כצפוי ללא שינוי ברמה של 10%. כלכלנים צפו כי מספר המשרות בשוק התעסוקה ושיעור האבטלה יישארו ללא שינוי. "במידה מסוימת, הירידה הפתיעה את השוק", אמר אסטרטג האג"ח הממשלתיות איאן לינגן מחברת CRT קפיטל, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "היא הוציאה הרבה מהאופטימיות שתומחרה במהלך השבוע", הוסיף.

משרד העבודה האמריקאי תיקן היום כלפי מעלה גם את נתוני חודש נובמבר, אשר הראו תוספת של 4,000 משרות לשוק התעסוקה בארה"ב - גידול ראשון במספר המשרות זה כמעט שנתיים - לעומת ירידה של 11 אלף משרות שעליה דווח במקור. במהלך שנת 2009 כולה איבד שוק העבודה האמריקאי 4.2 מיליון משרות. מאז שהחל המיתון בארה"ב לפני כשנתיים איבדה כלכלת ארה"ב 7.3 מיליון משרות.

דו"ח התעסוקה של דצמבר הציע נקודות אור מועטות בלבד. שבוע העבודה הממוצע נותר ללא שינוי ב-33.2 שעות. מספר העובדים הזמניים עלה ב-46,500 בדצמבר. השכר הממוצע לשעה עלה ב-0.2% ל-18.80 דולר. בשנת 2009 עלה השכר הממוצע לשעה בארה"ב ב-2.2%. המגזר הציבורי קיצץ 21 אלף משרות בדצמבר, מגזר הבנייה קיצץ 53 אלף משרות ומגזר הייצור קיצץ 27 אלף משרות. מתוך 271 מגזרים בארה"ב, רק 40% העסיקו עובדים חדשים בדצמבר, לעומת 42.4% בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully