וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיכר דיזינגוף "קפאה" למען הפליטים מאפריקה

אייל דץ

8.1.2010 / 16:09

כמה עשרות פעילים הביאו את המחאה נגד החוק למניעת הסתננות לכיכר דיזינגוף בת"א. ברגע אחד קפאו כולם במקומם בתנוחה בה מענים באריתריאה עצירים פוליטיים

דייב שחר

(צילום: דייב שחר, עריכה: דורון שטיין)

במחאה על הצעת החוק למניעת הסתננות, הצעת חוק שנועדה למנוע כניסת "מסתננים" לישראל, בניהם כאלו המגיעים מסודן ואריתריאה, קיימו היום (שישי) עשרות משתתפים הפגנה יוצאת דופן . אירוע "פלש מוב" בכיכר דיזנגוף – אירוע בו קבוצת אנשים מתארגנת באופן אקראי במקום ציבורי, מבצעת פעילות מתואמת ואחר כך מתפזרת. המפגינים התכנסו בכיכר ובשעה 13:07 בדיוק נשכבו על הרצפה בתנוחת "הליקופטר". תנוחה שבה משתמשים השלטונות באריתריאה על מנת לענות עצירים פוליטיים. המפגינים מבטיחים כי האירוע היום הוא הראשון בשרשרת של אירועי מחאה נגד "חוק ההסתננות".

החוק למניעת הסתננות הוא חוק שאמור למנוע הרמטית כניסה של פליטים מהגבול המצרי. ולהכשיר את ה"החזרה החמה"- סעיף הקובע כי החזרת המסתנן תעשה עד 72 שעות מהמועד שבו נתפס. בנוסף, חלק מסעיפי החוק מאפשרים גזירה של עד עשרים שנות מאסר על פעילי ארגוני סיוע אשר מסייעים "למסתננים" ממדינות אויב במהלך שהותם בישראל. הצעת החוק כבר עברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ברוב של 59 מול דב חנין אחד, ואמורה לעלות לדיון בוועדת הפנים בתחילת החודש הבא.

ארגוני הסיוע מתנגדים נחרצות לחוק. לטענתם, עצם הגדרתן של סודן ואריתריאה כמדינות עוינות לישראל, הופכת באופן אוטומטי את כל הפליטים שבורחים מרצח העם במדינות אלו לסכנה פוטנציאלית. לטענת הארגונים, הגדרה זו מהווה פתח לאינספור הפרות זכויות אדם שהחוק בעצם מכשיר הלכה למעשה. החמורים מכולם הם סעיפים 5-7 בהצעת החוק. סעיפים הקובעים הטלת עונשים כבדים על כל אדם או ארגון הנותנים מחסה או סעד לאותם "מסתננים". ביקורת נוספת של הארגונים מופנית כלפי התעלמות החוק מזכויות הילד. לטענתם, החוק מאפשר מעצר בלתי מוגבל של ילדים, זאת מבלי לבחון את עיקרון טובת הילד.

יש לציין כי בדברי ההסבר לחוק מצוין כי היחס למסתננים, ובכללו ה-"החזרה החמה", תיעשה בקנה מידה עם מחויבותה של ישראל לאמנות בינלאומיות ובכפוף לעיקרון אי ההחזרה המעוגן באמנה הבינלאומית בדבר מעמדם של פליטים. על פי עיקרון זה, "אין לגרש אדם למקום שבו יועמדו חייו או חירותו בסכנה, על רקע גזעו, דתו, לאומיותו, השתייכותו לקבוצה חברתית מסוימת או השקפתו הפוליטית". עיקרון זה חוקק בשנת 1951, על רקע המאורעות הקשים שהתרחשו רק כמה שנים לפני באירופה של מלחמת העולם השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully