וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד ומובארק השתלטו על המזרח התיכון

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

8.1.2010 / 8:12

20 אלף איש בחרו בנשיא סוריה לאיש השנה והותירו את הנשיא המצרי הרחק מאחור. למרות זאת, גם לאחרון היו השבוע לא מעט סיבות לחייך

נשיא סוריה בשאר אסד יכול להתרווח בכיסאו ולחייך. מתוך 30 אלף גולשי אתר האינטרנט של CNN בערבית הצביעו 20 אלף בעדו בסקר שנערך באתר, וקבעו כי אסד הוא איש השנה של 2009. גולשי האתר בחרו שלושה מנהיגים - אסד, ראש ממשלת טורקיה ארדואן ונשיא אירן אחמדינג'ד - מתוך רשימה של אישים שהוצגה בפניהם ומתוכם הם התבקשו לבחור את איש השנה. למקום הראשון נבחר, כאמור, אסד עם 67% מהקולות. למקום השני נבחר ארדואן בזכות התבטאויותיו האנטי-ישראליות עם 28% מהקולות ולמקום השלישי הגיע נשיא אירן עם 5% בלבד מהקולות.

הגם שאין המדובר בסקר מדעי, יש בו כדי לבטא את האהדה הרבה שזוכה לה אסד בעולם הערבי. מאז שנבחר ממשל חדש בארה"ב לפני כשנה, מצליח אסד לרקוד על שתי החתונות: להתקרב למערב, אך לשמור על בנות בריתו אירן וחיזבאללה. מאז שנבחר ברק אובמה לנשיא ארה"ב, הוסר באופן חלקי הבידוד מעל דמשק. אסד אמנם טרם נועד עם אובמה או עם קלינטון (וקשה להעריך מתי - אם בכלל - זה יקרה), אך אישים בכירים בממשל, כמו הסנאטור ג'ון קרי, נפגשו איתו השנה והעבירו ממנו מסרים חמימים לארה"ב ולישראל. בארמון האליזה של סרקוזי הפך אסד בן בית כבר מזמן.

למרות המסרים שמעביר אסד, לפיהם הוא מעוניין לחדש את שיחות השלום עם ישראל, הוא ממשיך להעביר גם מסרים לפיהם אין בכוונתו לנתק את הקשרים עם אירן. בכל הזדמנות שנקרית בדרכו, הוא תוקף את ישראל על הבנייה בהתנחלויות, על כך שהיא מטילה מצור על עזה ועל כך שהיא "מייהדת", כלשונו, את ירושלים. הוא מבהיר בכל עת גם כי ארצו דבקה באופציית ההתנגדות על מנת להשיב לידיה את רמת הגולן. השבוע אף הבהירו גורמים בכירים בדמשק לעיתון קטארי כי סוריה תילחם לצד חיזבאללה, אם זה יותקף בשנית על ידי ישראל. עמדותיו התקיפות של אסד, כך נדמה, הן הסיבה לזכייתו בתואר איש השנה. עובדה: אחמדינג'ד וארדואן זכו במקום השני והשלישי, אבו מאזן ומובארק בכלל לא הגיעו לרשימת הגמר.

התבשיל של מובארק

למרות שלא גרף הישג במשאל ה-CNN, גם נשיא מצרים חוסני מובארק מוזמן להתרווח ולחייך. המנהיג בן ה-81 הכל-יכול של מצרים מוכיח פעם אחר פעם כי הוא הדמות החזקה ביותר במזרח התיכון, הפוסק האחרון, בעל הבית שאליו כולם עולים לרגל. ומי לא עלה אליו לרגל השבוע? ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביקר, עבדאללה מלך ירדן בא לביקור-בזק, אפילו שר החוץ הסעודי סעוד אל-פייסל הספיק לקפוץ בין פגישה עם עמיתו הטורקי אחמט דאווט אולו ועם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל, לבין פגישה עם אסד.

כולם עולים לרגל ללשכתו של מובארק משום שמצרים מבשלת תבשיל מדיני חדש בסיוע סעודי ובתמיכה אמריקאית. מסקירה של כל הדיווחים השבוע עולה כי התכנית המדינית החדשה היא פרי יוזמת מצרים וארה"ב, והיא כוללת מכתבי ערבות אמריקאים הן לישראל והן לפלסטינים, בהם יובטחו לישראל ביטחונה והכרה ביהדותה, ולפלסטינים יובטח כי בסוף המשא ומתן (שיארך שנתיים) תוקם מדינה פלסטינית וישוחררו עשרות אסירים פלסטינים מהכלא. שר החוץ המצרי אחמד אבו אל-רייט וראש המודיעין עומאר סלימאן טסו היום (שישי) לוושינגטון כדי להיפגש עם בכירי הממשל על מנת להציג בפניהם את תוצאות הפגישות עם ישראל והפלסטינים.

העובדה שערב הסעודית מעורבת בהכנת התבשיל החדש עשויה לרמז כי בנוסף לתכנית מדינית חדשה נכללת פה גם יוזמה להתניע מחדש את שיחות הפיוס בין פתח לחמאס. זו אחת מהסיבות שבגללן טס אבו מאזן לקטאר, כווית, ירדן וטורקיה עם תום ביקורו בקהיר, וזו הסיבה שבגללה נועד שר החוץ הסעודי עם חאלד משעל וניסה לשכנע אותו לחתום על הסכם פיוס עם אבו מאזן. משעל, שאיננו רוצה להישאר מחוץ לחגיגה המזרח-תיכונית שמתבשלת מתחת לאף שלו, הודה השבוע כי הפיוס "קרוב מתמיד".

נשיא סוריה בשאר אסד מקבל בארמונו את מלך ערב הסעודית עבדאללה בן עבד אל-עזיז. רויטרס
אסד עם שליט ערב הסעודית עבדאללה אל עזיז/רויטרס

במישור המדיני מורגשת, אם כן, תזוזה, אך בכל הנוגע למשא ומתן לגיבוש עסקת שליט אין שום חדש תחת השמש. המתווך הגרמני הגיע השבוע לרצועת עזה, ישב עם ד"ר מחמוד א-זהאר ושמע ממנו את ההסתייגויות של חמאס. הארגון דורש להפחית את מספר האסירים הפלסטינים שיגורשו ועומד על כך שישראל תשחרר את האסירים ה"כבדים" (מרוואן ברגותי, אחמד סעדאת ובכירי הזרוע הצבאית של חמאס) במסגרת העסקה. כפי שהדברים נראים, אחד מהצדדים ייאלץ להיכנע ולוותר. הצדדים מקווים שמי שירים ידיים ראשון לא יהיה דווקא המתווך הגרמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully