וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כלכלת ארה"ב תתאושש באיטיות"

סוכנויות הידיעות

6.1.2010 / 22:35

בכירי הבנק הפדרלי ממשיכים לדבוק בהערכה כי התאוששות הכלכלה הגדולה בעולם תהיה איטית והדרגתית יותר ביחס לתקופות מיתון קודמות, וכי האינפלציה תישאר מתונה

התאוששות כלכלת ארה"ב ממשיכה לצבור תאוצה, אולם בכירי הבנק הפדרלי ממשיכים לדבוק בהערכה כי התאוששות הכלכלה הגדולה בעולם תהיה איטית והדרגתית יותר ביחס לתקופות מיתון קודמות, וכי האינפלציה תישאר מתונה. כך עולה מפרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שנערכה בחודש דצמבר, ואשר פורסם היום.

למרות שנתוני התעסוקה בארה"ב של חודש נובמבר היו טובים מהצפוי, בכירי הבנק המרכזי ציינו כי "יהיה צורך ביותר מדו"ח חיובי אחד כדי לספק הוכחות משכנעות לכך שנרשמת התאוששות בשוק העבודה", נכתב בפרוטוקול.

במהלך ישיבת הריבית נרשמה מחלוקת חריפה בין חברי הוועדה לגבי תחזית האינפלציה בטווח הארוך. הוויכוח היה כה סוער עד כי הדיון לגבי תחזית האינפלציה נמשך זמן רב לאחר ההצבעה הרשמית, אשר בדרך כלל מסמנת את סיומה על ישיבת הבנק הפדרלי. במהלך הישיבה לא התקיים דיון ממושך לגבי תוכנית הבנק הפדרלי לסיים את תוכניתו לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בסוף חודש מארס.

"כדי להבטיח את יציבות תחזיות האינפלציה, כל משתתפי הישיבה הסכימו כי נדרשת מדיניות מוניטרית אשר יוכנסו בה שינויים בתגובה לשיפור או הרעה משמעותיים בתחזית הכלכלית, וכי הבנק הפדרלי יצטרך להמשיך לבטא בבירור את כוונתו ויכולתו להתחיל לצמצם את צעדי המדיניות המוניטרית המרחיבה בעיתוי ובמקום המתאים", נכתב בפרוטוקול הישיבה שנערכה ב-15 וב-16 בדצמבר. בישיבה זו הוחלט פה אחד להותיר ללא שינוי את הריבית בארה"ב ברמה של 0%-0.25%.

במהלך הישיבה היתה מחלוקת גם סביב תוכנית הבנק הפדרלי לסיים את תוכניתו לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בסוף חודש מארס, וצעדים שהבנק המרכזי ינקוט במקרה של היחלשות מחודשת של הכלכלה. מספר חברים בוועדה תמכו בהרחבת הרכישות, ואילו חבר אחד בוועדה תמך בצמצומן.

חזית המקרו כלכלית בארה"ב סיפקה היום נתונים חיוביים. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בארה"ב עלה בחודש דצמבר לרמה של 50.1 נקודות לעומת 48.7 נקודות בנובמבר, מסרה היום חברת המחקר ISM. העלייה היתה מתונה מתחזיות הכלכלנים אשר צפו מדד של 50.5 נקודות. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 נקודות מצביעה על צמיחה בפעילות הכלכלית במגזר, ואילו מדד מתחת לרמה זו משקף ירידה בפעילות. המדד אשר ירד במהלך המיתון בארה"ב אל מתחת לרמה של 50 נקודות, שב והתאושש בקיץ ועלה מעל לרמה זו למשך שלושה חודשים, בטרם שב וירד מתחתיה בחודש נובמבר.

חברת ההשמה ADP מסרה מוקדם יותר היום כי המגזר הפרטי בארה"ב איבד 84 אלף משרות בדצמבר - המספר הנמוך ביותר מאז מארס 2008. בנפרד, דיווחה חברת ההשמה צ'לנג'ר גריי אנד כריסמס, כי מספר הודעות הפיטורים של חברות גדולות בארה"ב ירד בדצמבר לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת המיתון.

בשנתיים האחרונות קוצצו משרות במגזר הפרטי באופן עקבי בכל חודש. בנובמבר קיצץ המגזר הפרטי 145 אלף משרות. על פי דו"ח ADP, הוסיף מגזר השירותים בדצמבר 12 אלף משרות, העליה החדה ביותר מאז ינואר 2008. מגזר הייצור איבד 96 אלף משרות.

חברת ההשמה צ'לנג'ר גריי אנד כריסמס דיווחה היום כי מספר הודעות הפיטורים של חברות גדולות בארה"ב בדצמבר הסתכם ב-45,094 - המספר הנמוך ביותר מאז החל המיתון לפני שנתיים. זוהי ירידה של 10% לעומת 50,349 הודעות פיטורים שנרשמו בנובמבר, וירידה של 73% לעומת דצמבר 2008.

הנתונים מחברות ההשמה מגיעים יומיים לפני פרסום דו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש דצמבר. על פי תחזיות אנליסטים, צפוי שוק התעסוקה בארה"ב לרשום בדצמבר עלייה של 10,000 משרות - עלייה ראשונה במספר המשרות מזה שנתיים. לפי ההערכות, שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-10.1%, לאחר שבנובמבר עמד על 10.2% - שיא של 26 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully