וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בקרוב נשלם על השקיות בסופרמרקט?

אייל דץ

6.1.2010 / 14:00

ועדת הפנים והסביבה דנה בהצעת החוק להפחתת השימוש בשקיות פלסטיק. על פי ההצעה, הצרכן יחוייב לשלם על השקיות. 2 מיליארד שקיות פלסטיק חד פעמיות מושלכות כל שנה

ועדת הפנים והסביבה דנה היום (רביעי) בהצעת החוק להפחתת השימוש בשקיות פלסטיק. הצעת החוק הנוכחית היא גלגול של שתי הצעות חוק בנושא שכבר בכנסת הקודמת הוחלט לאחד אותם: הצעת החוק של ח"כ דב חנין ואסתרינה טרטמן והצעה שיזמה המועצה לישראל יפה, והוגשה ע"י ח"כ יוחנן פלסנר וח"כ אבשלום וילן.

מטרתו של החוק הוא להפחית באופן משמעותי את השימוש בשקיות פלסטיק ולהגביר את השימוש בשקיות מתכלות או בשקיות המיועדות לשימוש רב פעמי בקרב הציבור. בתום הדיון החליטה הוועדה להחיל את דין הרציפות על הצעת החוק.

על פי הנתונים של המועצה לישראל יפה, כיום נצרכות בישראל כ-2 מיליארד שקיות פלסטיק חד פעמיות (שקיות גופיה) בשנה ברשתות השיווק בלבד, כמות השווה לכ-7 מיליון שקיות ביום. זמן השימוש הממוצע בשקית הוא כ-20 דקות כלשאחר מכן הן מגיעות לרוב לאתרי האשפה. במקרים רבים יוצרות השקיות מפגעים סביבתיים ואף פוגעות בבעלי חיים.

על פי הצעת החוק, ייקבעו שלושה תקנים לשקיות: שקיות פלסטיק, שקיות רב פעמיות ושקיות מתכלות. במידה שתתקבל הצעת החוק, יהיה מחוייב הצרכן לשלם על השקיות. מחיר השקית יצויין בנפרד בקבלה או בחשבון הקנייה הנמסרים לצרכן. מחיר השקית לא יהיה נמוך מגובה העלות שלה. על פי הצעת החוק, הקנס שיוטל על בעל עסק שלא יציע לצרכן לרכוש שקית רב פעמית או שקית מתכלה הוא 26,100 שקלים

במועצה לישראל יפה התאכזבו מהנוסח החדש של הצעת החוק השונה מהצעת החוק שניסתה המועצה לקדם. לטענתם "על מנת לגרום לשינוי של ממש יש לאסור באופן מוחלט על השימוש בשקיות פלסטיק חד פעמיות פשוטות, כפי שמקובל במדינות שונות בעולם, ולהציע לציבור לרכוש שקיות מפלסטיק מתכלה או שקיות נשיאה רב-פעמיות בלבד.

אשל סגל, מנכ"ל המועצה לישראל יפה, אמר כי "הצעת חוק אותה יזמה המועצה כוללת איסור גורף על חלוקה בחינם של שקיות פלסטיק חד פעמיות פשוטות. במקומן יוצע לציבור לרכוש רק שקיות מתכלות או שקיות רב פעמיות. השילוב בין איסור חלוקה בחינם לשימוש בשקיות מתכלות או רב-פעמיות יקבע לשקית מחיר כזה שיגרום בתורו לירידה ניכרת בכמות השקיות הנצרכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully