וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפורמה במנהל תאפשר גזל קרקעות ערבים"

גלעד גרוסמן

6.1.2010 / 11:57

ח"כ ד"ר חנא סוויד עתר לבג"ץ בדרישה להקפיא את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל מכיוון שהיא מאפשרת מכירת קרקעות שהופקעו מידי אזרחים ערבים לידי אנשים פרטיים

ח"כ ד"ר חנא סוויד (חד"ש) עתר הבוקר (רביעי) לבג"ץ נגד הממשלה, הכנסת, משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל, בדרישה להקפיא את הרפורמה החדשה במינהל, מכיוון שהיא מאפשרת לטענתו מכירת קרקעות שהופקעו מידי אזרחים ערבים לידי אנשים פרטיים.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד קייס נאסר מהקליניקה לצדק חלוקתי באוניברסיטה העברית בירושלים, נטען שהתיקון בחוק המינהל מאפשרת למכור קרקעות מופקעות לידי החוכר הנוכחי של הקרקע, מבלי להתייחס כלל לבעלים המקוריים של הקרקעות. "קרקעות רבות מהמקרקעין של הציבור הערבי אשר הופקעו תחת אצטלה של 'מטרה ציבורית' יימכרו לפרטים", נטען בעתירה.

עוד נטען, שההסדר פוגע בזכויות המיעוט הערבי, שקרקעות רבות הופקעו ממנו לאחר קום המדינה. "קרקעות אלה יהפכו מכוח ההסדר החדש לקניינים הפרטים של אזרחים לא ערבים. במלים אחרות, ההסדר אף מנשל את המיעוט הערבי מהקרקעות שלו, שהופקעו לכאורה בשם המטרה הציבורית", נכתב בעתירה. "המדובר בהסדר שאינו הולם את ערכיה של מדינה דמוקרטית ויהודית האסורים על אפלית ערביי ישראל ועל פגיעה במעמדם כאזרחים שווים במדינה".

לטענת העותרים, ההסדר נוגד את התורה הבסיסית שמאחורי דיני ההפקעה, אשר אוסרת על המדינה להשתמש בכלי ההפקעה כצינור להעברת קניין מאדם לאדם אחר. עוד נטען, שההסדר החדש אינו חוקתי ואינו מידתי משום שהוא מתייחס לאדם שהקרקע הופקעה ממנו כאילו לא קיים, והוא לא מעניק לאדם זה ולו את ההזדמנות להשמיע את טענותיו לפני שהקרקע נמכרת לחוכר.

"ניתן להפקיע קרקע וליטול אותה מבעליה רק אם הדבר נחוץ באופן מיידי והכרחי למטרה ציבורית. הקשר בין ההפקעה לבין צורכי ציבור הוא קשר בל יינתק", נכתב בעתירה. "מדובר, עם כל הכבוד הראוי, ב'תרגיל': הרשות המפקיעה, שיודעת היטב כי אינה יכולה להפקיע לצורך פרטי, מפקיעה תחילה לטובתה (תחת אצטלה של צורך ציבורי) ולאחר מכן מעבירה את הבעלות לאדם פרטי".

בקליניקה לצדק חלוקתי טוענים גם שההסדר החדש אינו מבטיח צדק חלוקתי משום שהוא מעניק קרקע לחוכרים הנוכחיים ומונע אותה מהבעלים המקוריים של הקרקעות. הקליניקה טענה כי שעה שהמדינה רוצה להעביר את הקרקע מהקניין הציבורי ולהעבירו לקניין הפרטי, עליה להציע את החזרת הקרקע לבעלים המקורי או לשלם לו פיצויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully