וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפא"י בת 80: "ברק הרג את מפלגת העבודה"

פנחס וולף

5.1.2010 / 22:30

לכבוד יום הולדתה ה-80 של מפא"י התייחסו פעילים בעבר ובהווה למצבה הנוכחי של מפלגת העבודה ולעומד בראשה. ח"כ כבל: "בן גוריון מתהפך בקברו". מפלגת העבודה: "ברק ישיב את המפלגה להנהגת המדינה"

מפלגת פועלי ארץ ישראל (מפא"י) ציינה היום (שלישי) 80 שנה להיווסדה. בשנת 1968 התאחדה המפלגה עם מפלגות אחדות העבודה, פועלי ציון ורפ"י וכך נוצרה מפלגת העבודה הישראלית. ספק אם מנהיגי העבר של מפא"י היו יכולים להעלות בדעתם כיצד ייראו פני המפלגה בהווה.

ח"כ איתן כבל, מצא דרך מיוחדת לציין את יום הולדתה ה-80 של המפלגה הוותיקה. במסגרת "נאומים בני דקה" במליאת הכנסת אמר כבל כי "היום הוא יום הולדתה של מפא"י. המפלגה הזאת הקימה את המדינה, את הצבא, את הכנסת והדמוקרטיה שלנו – את ישראל. אבל לחגוג למפלגת העבודה יום הולדת זה כמו להתכנס סביב מיטתו של חולה על ערש דווי, כזה שרק מכשירים משאירים אותו בחיים והוא מורדם ומונשם, ולחגוג לו מסיבה כאילו עתידו עוד לפניו".

כבל הוסיף כי "מפלגה שחרתה על דגלה את האינטרנציונל ואת שבירת כבלי העבדות של הפועל, הפכה בעצמה לעבד של השררה, לישישה דוויה שאיבדה את הדרך ומתחננת לפירורי שלטון בפני כל מי שרק מסכים לדבר איתה. ברל כצנלסון, חיים ארלוזורוב ודוד בן גוריון – אלו שחתמו על הסכם האיחוד – מתהפכים בקברם כשהם רואים את ההנהגה הנוכחית שהתאחדה עם נתניהו וליברמן. הגבורות, לצערי, הפכו לקבורות".

ח"כ יולי תמיר, התייחסה אף היא למצב הנוכחי של העבודה ואמרה כי "מה שמפא"י עשתה למדינת ישראל זה חשוב מאוד בכך שהיא יצרה תשתית למדינה. חבל שהיום היא לא באותה עמדה. היא היתה ראויה ליותר ממה שנפל בחלקה היום. במנהיגות הנוכחית היא לא תוכל להתקדם. חייבת לצמוח מחדש מנהיגות כדי לגרום למפלגה להיות גורם משמעותי בחברה הישראלית. הצעד האחרון של ברק טשטש את ההבדל האידיאולוגי שמייחד מפלגה והפך אותה לחסרת תפקיד בחיים הציבוריים במדינת ישראל ומפלגת העבודה לא יכולה להסתפק בכך. היא חייבת להיות מפלגה מובילה בהובלת סדר היום בחברה הישראלית".

גם חברי מפלגה לשעבר התייחסו למאורע. חברת הכנסת לשעבר שולמית אלוני, שהתחילה את דרכה הפוליטית במפא"י, אמרה כי "מפא"י היתה המניע הכי גדול להקמת המדינה. היום ברק הרג את מפלגת העבודה. איך הוא מעז לדבר נגד קפיטליזם חזירי כאשר הוא אחד מהקפיטלסטים החזיריים? הוא נתן דגש לכוח ולא לחברה. יש את הקבוצה שפרשה ממנו שיכולה לחדש את קיומה של מפלגת העבודה, לא באותו אופי שהיה קודם אבל באופן חברתי סוציאל דמוקרטי, מה שאי אפשר לומר על ברק. גם האיש שהוא לקח לנהל את המפלגה, שירי ויצמן, זו לא גלריה שתרכיב מפלגה סוציאל דמוקרטית, אבל האחרים יכולים לעשות את זה".

להתייצב מאחורי ברק

שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט אמר לוואלה! חדשות כי "מפא"י היתה מפלגה שהקימה את המדינה. כמפלגה, מפא"י היתה מפלגה עם ערכים, אידיאולוגיה וכוח בלתי רגיל. לא בבת אחת הגענו למצב של היום, שאנחנו בשפל. למעשה, המפלגה לא נושמת ולא קיימת. ישנם עדיין מוסדות רשמיים ויו"ר מפלגה, אבל זו בדיחה עצובה וכולם יודעים איך נבחרו המוסדות, מה אמיתי ומה לא אמיתי שם. אני לא רואה תקומה למפלגת העבודה במצב הנוכחי. אני לא חושב שמסגרת שבנויה על אותם אנשים שמנהלים את המפלגה תביא לתקומה. יש שם אנשים טובים, ואני מקווה שימצאו את הדרך להתאחד ולפעול ולהביא את מפלגת העבודה למצב אחר ממה שהיא נמצאת היום".

השר אבישי ברוורמן התייחס אף הוא לציון יום הולדתה ה-80 של מפא"י. "אני מסתכל אחורה ורואה את הישגי מפא"י עם בן גוריון שהקימה את המדינה והובילה אותה בהמשך עם רבין ופרס. היום היא בתקופת משבר, אבל אני מאמין באמונה שלמה שזה הזמן לבנות את מפלגת העבודה כמפלגה גדולה משום שהיום חסרה מפלגה מרכזית שתעמוד מול הליכוד. זה הזמן למפלגת העבודה שתמלא את החלל של קדימה".

אחד מוותיקי מפלגת העבודה, גדעון בן ישראל, דחה בתוקף את ההאשמות האישיות כלפי היו"ר ברק וכלפי המפלגה. לדבריו, "אהוד ברק מוביל את דרכה של מפא"י ההיסטורית, שהיתה מפלגת שמאל בנושאים חברתיים וכלכליים ומפלגת מרכז-שמאל בעניינים מדיניים וביטחוניים. אלה שתוקפים את ברק הם אינם ממשיכים את דרכה של מפא"י. מה שהם עשו, כל שנה הם שחטו יושב ראש, לא היתה שנה שלא 'חיסלו' בה יושב ראש".

בנוגע לדברים הבוטים שהטיחה שולמית אלוני בברק אמר בן ישראל כי "מה פתאום שולמית אלוני מדברת על מפא"י? הלוא היא שמאלה ממרצ וזו לא דרכה ההיסטורית של מפא"י. אני חבר מפלגה קרוב ל-70 שנה ואני יכול לומר את הדברים בצורה ודאית. העניין האישי של ברק לא יכול לשמש מטרה לביקורת. זה לא חשוב המצב האישי שלו, גם חלק מהתוקפים הם חלק מתוך זה. אני לא חושב שמנהיג מפלגה צריך להימדד לפי כמות הכסף שיש לו. השאלה היא אם הדרך נכונה. בן גוריון היום היה עצוב לראות מה שקורה, המצב במפלגה לא מזהיר, אבל מי שגורם לזה הם אלו שמשמיצים את ברק".

בן ישראל לא חסך שבטו גם מח"כ איתן כבל: "הוא היה מזכ"ל שנים ואחראי במידה רבה למצב המפלגה. אני בטוח שמפלגת העבודה תחזור למעמדה המרכזי. כשנתניהו קיבל 12 מנדטים, כולם הספידו אותו. בחיים הפוליטיים יש תקופות כאלה ואחרות, אני מאמין במפלגת העבודה, אנחנו לא נלך לשמאלנות שמנסים לדחוף אותנו אליה. מספיק לשחוט את ראשי המפלגה שלנו, חברי ה'רביעייה' הם אלה שמצפצפים על החלטות הרוב וקוראים לעצמם דמוקרטים. ברק הוא איש מאוד חכם שמסוגל לראות דברים למרחוק ולא לחינם רבין ופרס ביקשו את שירותיו. התקווה של מפלגת העבודה היא להתייצב מאחורי אהוד ברק".

מפלגת העבודה נמסר בתגובה כי "מוקדם להספיד את מפלגת העבודה, ובכוונת יו"ר המפלגה וחבריה להשיבה להנהגת המדינה. אין מקום במפלגה למיואשים ולברברנים, ומי שלא מתכוון לסייע - לפחות שלא יפריע". בתגובה לדברי שולמית אלוני נמסר: "מפאת שארית כבודה אין בכוונתנו להתייחס לדבריה ההזויים. אין ספק שבגרותה מביישת את צעירותה. לא ממנה נקבל הטפות מוסר צדקניות ומופרכות". מלשכת השר ברק סירבו להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully